Avatar billede Uvanga Ekspert
05. december 2023 - 10:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Er 2.4ghz implicit i 5ghz signal?

Er 2.4ghz implicit i 5ghz signal? Jeg ser nemlig kun 5ghznår jeg måler mit signal med WiFi meter.
Jeg kan se i Router at begge frekvenser er aktiveret, så fungerer det sådan at devices automatisk finder den frekvens der skal bruges? Jeg tænker f.eks. på printere m.v. der typisk anvender 2.4ghz.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2023 - 10:55 #1
Nej. Men måske understøtter din enhed med "WiFi meter" kun 5GHz... - så kan den selvfølgelig ikke måle 2.4...

Det er tilfældigt hvilke enheder der vælger det ene h.h.v. det andet, når den understøtter begge - det er derfor man bør overveje hvad der er aktivt.

Omvendt... - vælger man nogle ordentlige mesh routere, og ikke har behov for "Gaming WiFi", mærker man stort set ikke forskel på det ene og det andet... - mit hjem er en kæmpe blanding af det hele, og jeg har ingen hastigheds eller dækningsproblemer, om end sønnike klager over hastigheden på hans spille-PC.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2023 - 11:18 #2
Har oplevet, at nogle leverandører har brugt samme SSID for de 2 frekvenser. Kontroller lige om dette skulle være tilfældet? Er især problematisk ved opkobling af alarmsystemer og varmepumper, der kun kan anvende 2,4 GHz båndet.
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. december 2023 - 14:21 #3
ad#2
Der er kun et SSID nummer. Så kan/skal man gøre noget for at skille dem ad?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2023 - 15:53 #4
Kald 2.4 og 5GHz noget forskelligt, så de langsomme kobler sig på mitNet2 og de hurtige på mitNet5
Du laver de to navne i router.
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. december 2023 - 19:59 #5
Router er en Technicolor DOCSIS 3.1 Wireless Gateway
Følgende oplysninger vises:
Network Mode Mixed
2.4Ghz: 802.11g/802.11n
5.0Ghz: 802.11a/802.11n/802.11ac
INFO : 2.4GHz and 5GHz network names are same. To restrict wireless client please add MAC Address in both "MAC Control List"
Jeg kan ikke foretage ændringer, alle menuknapper er nedtonet.
Og dette forstår jeg ikke lige:
To restrict wireless client please add MAC Address in both "MAC Control List"
Skulle det dele netværk op i to?
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. december 2023 - 20:28 #6
Sidste nyt:
Jeg har nu modtaget svar fra netudbyder.
De skriver sammenfattende:
Dual-band gateways kan automatisk skifte mellem 2,4 GHz og 5 GHz frekvensbåndene for at finde den bedste frekvens til enheden.

Det skulle være forklaring på at menuknapper er nedtonet og inaktive. Man har, igen iflg. netudbyder ikke behov for at dele netværk, da Dual Band funktionen selv allokerer den frekvens der er optimal🤷‍♂️
Det må jeg så acceptere, fungerer også udmærket.
Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu, hvis der skulle være yderligere bemærkninger.
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. december 2023 - 08:35 #7
#1
Indlægget er inde på det som netudbyder også siger, at der automatisk vælges frekvens.
Jeg har så bemærket, at hvis man opsætter en WiFi repeater, eller Powerline Extender, vises der både 2.4GHz og 5GHz netværk på Repeater/Powerline Extender. Så det kunne være en mulighed for at vælge en bestemt frekvens.