Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
10. december 2023 - 22:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tæl.hvis inkl afkrydsningsfelt

Nu er det godt nok i Google Sheets, men fremgangsmåden plejer at være den samme jo...

I B1 har jeg lavet en rullemenu, indeholdende tallene 1-12
I B2:B7 er der afkrydsningsfelter

Jeg vil godt formulere en formel , så den tæller, hvis B1=5 og der er en afkrydsning i et af felterne B2:B7

Jeg er lost... Plejer nok at kunne finde frem til disse...

Får en fejlmelding der hedder: Matrixargumenterne til COUNTIFS har forskellige størrelser.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. december 2023 - 07:20 #1
Skal den bare returnere 1 hvis B1=5 og der er et kryds i mindst én af B2:B7. Hvis JA, så:
=(B1=5)*(OR(B2:B7="x"))
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
11. december 2023 - 12:18 #2
Nej, det er ikke bare et kryds, det er brug af et afkrydsningsfelt, hvor værdien så enten er True eller False
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. december 2023 - 12:34 #3
Ikke forstået.
Avatar billede jens48 Ekspert
11. december 2023 - 12:39 #4
Brug xl-Enthusiastens formel i en lidt forkortet version

=(B1=5)*(OR(B2:B7))
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
11. december 2023 - 12:48 #5
Løsningen fra jens48 viste sig at være den rigtige...

xl-Entusiast, der er ikke bare tale om, at der sætte et kryds i en celle, men at der er indsat et afkrydsningsfelt, der enten er markeret eller ikke markeret...

Tak for hjælp og forsøg på hjælp til jer begge :-)
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
11. december 2023 - 12:58 #6
Og lige et tillægsspørgsmål, som jeg ikke havde tænkt over i første omgang...

Hvis jeg nu skal have et dataområde, fx B1:F7, hvor den skal tælle, hvor mange gange, der står 5 kolonne B, og hvor der i samme række, som der står 5, skal være  markeret i et af afkrydsningsfelterne i kolonnerne 2-7?