Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
24. december 2023 - 09:04 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Flytte program til ny computer?

Kan man flytte Photoshop fra en gammel computer til en ny, uden at geninstallere?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2023 - 09:34 #1
Jeg vil sige nej.
Ud over at installere i en given mappe hvor installation kommer til at ligge ligger programmet også typisk oplysninger i system mappen i Windows samt en masse oplysninger i registeret som kun bliver lavet når man installerer.
Eneste mulighed for at prøve en mulig afvikling af programmet er at sætte gammel disk i som slave i den nye pc og se om du den vej kan gøre det. Men jeg tvivler på det virker. Og tænker også der bliver problem med licens da den er tilknyttet anden hardware.
Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
24. december 2023 - 10:21 #2
Tak for din forklaring. Jeg installerede oprindeligt Photoshop CS2 fra min arbejdsgiver, da jeg dengang arbejdede lidt hjemme.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. december 2023 - 13:47 #3
Langt hen af vejen er jeg enig med #1.

Jeg har dog af nysgerrighed prøvet på den måde jeg forsøger at boote på disken i den nye computer. Det er lykkedes der er så en del driveropdateringer man skal rode med. man kan så være ude for den smider Windows aktiveringen med de problemer det giver. Jeg har også været ude for det hele går godt.
Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
25. december 2023 - 15:09 #4
Tak for forslag. Måske kan jeg finde et Open Source billedbehandlingsprogram i stedet for.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. december 2023 - 21:02 #5
#1 har fuldstændig ret. Man kan ikke flytte et installeret windows program, da filerne spredes ud alle mulige steder.
Jeg vil ikke anbefales at begynde at eksperimentere med at boote på den gamle hd i den nye pc. Dels fordi det var noget som for år tilbage var ret let, men der er sket meget, således at der kan være mange forskellige konflikter. CS 2 er jo helt tilbage fra 2005, så det kunne tyde på, at den pc du udskifter er af ældre dato.
Dels er der den gode begrundelse, at CS 2 faktisk er blevet til freeware i dag, hvilket vil sige, at den kan hentes lovligt og ganske gratis. Det skal bemærkes, at jeg ikke ved, om den er kompatibel med windows 11, men op til windows 10 skulle den være.
Den fåes formentlig ikke i dansk version mere, idet linket fra den danske side oplyser, at den ikke længere kan aktiveres. Men der er udenlandske sider, hvor den ligger til download med serienr.
https://www.techspot.com/downloads/3689-adobe-photoshop-cs2.html

Hvis du vil have et opensource program, er det nok umiddelbart Gimp, som du skal kigge på. Har i mange år været et meget rost program, og det kan som photoshop nu også arbejde i flere lag.
Da cs2 er fra 2005 og Gimp hele tiden opdateres, ville jeg nok vælge sidstnævnte, da der er sket helt utroligt meget med, hvad disse programmer kan, samt hvor gode de er til det.
På youtube kan man finde en masse videoer med eksempler på, hvorledes programmet virker, og hvad det kan.
https://www.gimp.org/downloads/
Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
25. december 2023 - 22:04 #6
Mange tak Kurt Ba. Din forklaring er virkelig nyttig, jeg vidste faktisk ikke, at CS2 var stoppet. Jeg brugte det på mit job indtil 2013. Men tak for dit alternative forslag om GIMP. Det vil jeg helt sikkert prøve, har straks søgt på You Tube efter videoer og fandt faktisk en dansk for begyndere og flere på engelsk.
Avatar billede Jan Post Mester
25. december 2023 - 23:15 #7
Hvis du kan læse din gamle harddisk i den ny computer, kan du bruge dette program. Det bruger jeg til at flytte programmer som kun vil installere sig på c-drevet. Dem flytter jeg over på et andet drev. Programmet opdaterer Windows databasen m.m. Det virker fint  https://www.tgrmn.com/web/download.htm
Avatar billede Kirsten Bruun Juniormester
26. december 2023 - 09:24 #8
Jan Post Tak for info, det er da en måde - ukendt for mig -  at flytte programmer på. Tak for det. Jeg gemmer din besked, hvis jeg skulle have behov for at flytte et program.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. december 2023 - 21:34 #9
#7 jeg forstår ikke helt, hvorledes det program skulle kunne flytte et windows program, for det beskriver de intet om på hjemmesiden, og i deres video instruktion har intet at gøre med program flytning. Det er avanceret mappe og fil flytning og backup, og det er jo noget helt andet. F.eks. når man installerer Adobe programmer, så installeres der filer mange steder og i mange mapper. Bl.a. under programmer, i den skjulte mappe programdata samt flere steder.
Så for at kunne flytte alt det til en ny lokation, kræver det, at man ved, hvor alle disse filer og mapper ligger.
Hvis man så har styr på det, så har man stadig det problem, at i registreringsdatabasen, ligger der nærmest et utal af oplysninger om programmet, og disse er absolut nødvendige, for at programmet kan køre.
Der står intet beskrevet om, at Viceversa er i stand til at trække disse oplysninger ud og sætte dem ind det rette sted igen, og programmerne kan ikke køre uden at disse oplysninger er til stede.
Der findes enkelte programmer, som kan køre i windows uden at være afhængig af windows generelle opbygning med registreringsdatabase osv, og dem vil man kunne flytte ved kopiering, men et normalt windows program vil man normalt ikke kunne flytte, og umiddelbart heller ikke med Viceversa.
Avatar billede Jan Post Mester
28. december 2023 - 07:52 #10
Til kurtba. Hvordan programmet gør ved jeg ikke, men jeg har flyttet flere programmer (også Photoshop) til en anden harddisk, og der virker bare. De kører perfekt på den nye harddisk. Jeg har kun flyttet programmer fra c-drev til mit program drev.