Avatar billede mep.dva Mester
02. januar 2024 - 21:50 Der er 7 kommentarer

Hvis formel og rulleliste

Hej,

Er det muligt at lave en 'Hvis-formel' hvor resultatet kan blive en rulleliste?

Min formel hedder pt:

=IF(J4="Employee";"N/A";" ")

Men jeg vil egentlig gerne have følgende:

Hvis J4 = Employee så N/A
Hvis J4 = Manager så rulleliste

Rullelisten indeholder mulighederne Female og Male.

Mvh Marie
Avatar billede kim1a Ekspert
03. januar 2024 - 07:48 #1
En rulleliste kan henvise til et navngivet område.
Så hvis du navngiver de to celler med male og female samt en anden med N/A, så i J4 har du Emplyee og Manager som muligheder, så i J5 eller hvad nu der skal lave rullelisten laver du
List = indirect(J4)
Avatar billede mep.dva Mester
03. januar 2024 - 08:23 #2
Det forstod jeg ikke helt :-)
Hvordan linker man så at Male/Female hænger sammen med Manager og at N/A hænger sammen med Employee?
Avatar billede kim1a Ekspert
03. januar 2024 - 09:04 #3
Find en celle, navngiv den Employee - skriv N/A i cellen
Find to andre celler, navngiv dem Manager - skriv Male og Female i de to celler.
I J4: Lav en rulleliste med to valgmuligheder "Employee" og "Manager" (husk at de skal så nøjagtig som du har navngivet de to områder).
Der hvor du vil have valg af N/A, Male og Female laver du en ny rulleliste med formlen Indrect/indirekte (alt efter om du har engelsk eller dk Excel):
Indirect(J4)
Avatar billede mep.dva Mester
03. januar 2024 - 10:05 #4
Okay nu forstår jeg bedre :-) Det virker fint med employee, men jeg kan ikke få det til at virke med Manager og at den skal have de to valgmuligheder.
Jeg kan ikke få lov at navngive både Female og Male som Manager.
Avatar billede kim1a Ekspert
03. januar 2024 - 10:43 #5
Det er området med de to celler du skal navngive.

Oppe til venstre under menuen i Excel står hvad cellen du står i hedder. Hvis du så markerer flere skriver den kun den første, men hvis du markerer flere og så skriver et nyt navn, så omdøber den området samlet til dette.
Så B2:B3 feks kan tilgås som "Omsætning halvårligt"
=sum(Omsætning halvårligt) vil så give summen af de to celler (der er nok noget med mellemrum, men det var for at give eksempel.

Du kan i Name manager (menuen formler) og se dem der er skabt og slette navngivninger igen.
Avatar billede mep.dva Mester
03. januar 2024 - 10:56 #6
Det ser rigtigt ud i Name manager.
Men når jeg vælger Manager i J3, så får jeg fejlkoden #spill!
Avatar billede kim1a Ekspert
03. januar 2024 - 12:59 #7
Du bliver nok nødt til at uplade dit ark (evt. fjernet følsommedata) f.eks. til Dropbox så jeg kan kigge.

Spill kommer typisk når hvad end Excel ville have vist ikke kan "være der", så måske du har et for stort område, eller måske du har lavet noget sammenflet som gør henvisningen til mere end en kolonne?