Avatar billede hkprofil Forsker
05. januar 2024 - 15:17 Der er 29 kommentarer

Programmer til sikkerhed

Jeg vil gerne sikre min PC. Jeg har netop købt AVG og installeret det. Hvilket resulterede i at min netforbindelse blev blokeret ? Jeg skyndte mig at fjerne det igen.
Jeg har set at Malwarebytes har samme formål. Hvad vil I foreslå, jeg bruger.
Mvh
Avatar billede INK Ekspert
05. januar 2024 - 15:22 #1
Jeg bruger det i Windows10/11 indbyggede system kombineret med kørsel af Malwarebytes en gang om måneden ca.
Det er efter min ringe mening tilstrækkeligt for almindelige private brugere. Den største risiko er stadig klik på farlige links i eksempelvis mails modtaget fra "ukendt".
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2024 - 15:26 #2
Enig med INK Jeg har aldrig brugt andet og har haft Windows siden Windows 3
Avatar billede hkprofil Forsker
05. januar 2024 - 16:13 #3
Super, men hvor finder jeg det i Windows 10?
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2024 - 16:23 #4
Tryk på Windowstasten + I Indstillinger Sikkerhed og Anonymitet
Avatar billede valby Ekspert
05. januar 2024 - 16:27 #5
Stor set enig med de 2 andre. Men jeg mener ikke Malwarebyte fungerer helt som AVG. Den satser mere på malware, men kører fint sammen med windows antispy.
Desuden kan Malwarebytes ikke altid køre, sammen med Antispyware.
Med den gratis version af Malwarebytes, skal man selv starte en tur op, og afhængig af, hvor meget, og hvor man er på nettet vil jeg foreslå, at køre den oftere, for ellers kan man jo køre med "snavs" i længere tid. Jeg har selv Pro, fra den gang, den var billig, og den kører realtid. Den har givet mig mange advarsler, og måske også nogle falsk positive ? Det er en god ide, at hvis man har hentet et program fra nettet, lige at lade Malwarebyte tjekke den, før installation.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2024 - 16:36 #6
Defender der er en del af Windows i dag lukker selv ned når 3 part antivirus installeres og kommer også selv på igen, når man fjerner 3 part antivirus igen.
Defender er en grundlæggende antivirus og virker fint til langt de fleste. Den er dog kendt for at før i tiden at bruge en del resurser i forhold til alternative gratis versioner.
Jeg bruger selv Defender på min Windows 11 maskine jeg tester lidt på.
På min primære pc kører jeg Bitdefender i den frie udgave.
Avatar billede hkprofil Forsker
05. januar 2024 - 18:31 #7
#4
Hos mig hedder den Opdatering og sikkerhed. Og den handler om opdatering til Windows 11?
Når jeg går videre ind i sikkerhed, kan jeg se, at en del allerede er slået til ? Men f.eks. ikke virus og trusselsbeskyttelse? Og den skriver at min enhed er sårbar?
Avatar billede hkprofil Forsker
05. januar 2024 - 18:37 #8
#6
Defender installerede jeg fordi jeg troede den fungerede som Password-administrator? men det var det ikke.
Avatar billede valby Ekspert
05. januar 2024 - 18:54 #9
Først Defender har ikke noget at gøre med password administration.
Som #4 skriver: Tryk på windows tasten + I samtidig. Så får du "Sikkerhed og anonymitet" Der Øverst oppe  til højre står  "Windows sikkerhed"
Står der der, at din enhed er sårbar ? Så åben og se, hvad der er markeret.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2024 - 19:01 #10
Unskyld Jeg var ikke opmærksom nok! Det er jo Windows 10 du har, og det er for mig så længe siden at jeg har haft det at jeg ikke kan huske hvor i indstillinger det er?
er trods alt næsten 81 År!
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2024 - 19:04 #11
Du kan måske finde vejen ind under APP `s
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2024 - 19:19 #12
Avatar billede valby Ekspert
05. januar 2024 - 19:22 #13
Nå nu har jeg åbnet en computer med W10.
Recepten er: Windows tasten + I
Opdatering og sikkerhed
I venstre side: Windows sikkerhed.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2024 - 19:36 #14
#7 Så skal du aktivere beskyttelse igen så alt er med grønne tjektegn.
Forstår ikke hvorfor den ikke selv har aktiveret når du fjernede den anden købe antivirus
Avatar billede INK Ekspert
05. januar 2024 - 19:44 #15
En sidebemærkning. Hvis du har købt AVG på nettet kan du have aktiveret automatisk betaling ved næste forfald. Log ind på siden og slå det fra.
Avatar billede valby Ekspert
05. januar 2024 - 20:13 #16
#15 👍
Avatar billede hkprofil Forsker
05. januar 2024 - 20:31 #17
Vender tilbage i morgen.  Foreløbig tak for jeres input 🙏👍🏼
Avatar billede hkprofil Forsker
06. januar 2024 - 11:45 #18
#15 Jeg tror det er lykkedes mig at afmelde AVG og afventer returbetaling - tak!

Det ville ikke rigtig lykkes for mig med Windows sikkerhed, så nu har jeg købt det billigste Premium abb. fra Malware, og det ser ud til at fungere også uden at blokere for nettet. Den viser i al fald at jeg er 100% dækket :-)

Jeg har hidtil haft en liste i OneNote på min mobil med alle ens. Jeg læser at det er en dårlig idé, hvordan gør I eksperter? for man kan umuligt huske dem alle i hovedet :-O
Mvh
Avatar billede valby Ekspert
06. januar 2024 - 15:02 #19
" Premium abb. fra Malware,"
Mener du fra Malwarebyte ? Den kører fint sammen med widows Defender.

Så du ikke #13 ? Jeg startede faktisk kun en W10 computer op, for at give en korrekt anvisning, selv om poko1 var tæt på.
Avatar billede falster Ekspert
06. januar 2024 - 16:04 #20
Angående Det ville ikke rigtig lykkes for mig med Windows sikkerhed se gerne valbys #13.

Du kan også klikke på pilen i systembakken nederst til højre og derefter højreklikke på skjoldet (ikon) "Windows sikkerhed" og så på "Vis dashboard for sikkerhed".

(Det samme kan nås ved i Windowsmenuen - Kør... at skrive windowsdefender:)

Ruden "Sikkerhed på et øjeblik" åbnes med ovennævnte metoder. Hvis du slår alt til, så der er grønne flueben og/eller teksten "Ingen handlig er påkrævet", kan jeg ikke forstille mig, at du har brug for at betale for ekstra sikkerhed :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
07. januar 2024 - 10:07 #21
#19 Ja jeg mener Malwarebytes !
Kører med Windows Defender.... jeg har vel ikke brug for begge?
Nu gik jeg ind igen efter din anvisning og nu var alle med flueben?:-) og jeg kan komme på nettet, altså må det virke. TAK
#20
Nu har jeg også fundet "dashboard for sikkerhed" med grøn flueben TAK
Jeg kan hermed annullere mit køb af Malwarebytes, penge jeg godt kan bruge til andet, som pensionist.
Takker mange gange for hjælpen.
Hvis nogen skulle have en løsning på adgangskode-probemet, hører jeg gerne.
mvh
God weekend
Avatar billede valby Ekspert
07. januar 2024 - 14:32 #22
Velbekomme:-)
Godt det lykkedes for dig. Malwarebytes er langt bedre end Defender, til malware, men den er alt for dyr. Men du kan  gøre det, at du bruger den gratis version. Den kører ikke realtime, men så starter ud den selv en gang imellem
Angående problemet med adgangskoden. Jeg kan ikke se, at du har fortalt, hvad koden er til, eller hvad du mener med administration. Men det er du velkommen til. :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
07. januar 2024 - 14:52 #23
Jeg har faktisk brugt MalwareB den gratis version indtil nu. Dog får jeg hele tiden meddelelser om, at der er fare for hacking, og at jeg ikke er beskyttet? - ja så blev jeg lidt bange :-(

Problemet med adgangskoder. Jeg har hidtil haft en liste i OneNote på min mobil med alle mine adgangskoder, og mange af dem er ens. Jeg læste at det er en dårlig idé, både at have dem skrevet ned og at gøre dem for ens. Hvordan gør I eksperter? for man kan umuligt huske dem alle i hovedet :-O Bruger er for det menste Mail-adr så det er ikke noget problem, men adgangskoderne ØV ØV
Mvh
Avatar billede valby Ekspert
07. januar 2024 - 15:58 #24
Du kan f.eks oprette en krypteret note med Steganos lock note free.
Der laver du selv et stærkt kodeord, og så kan du der gemme en helt række kodeord.
https://sourceforge.net/projects/locknote/

Dit master kodeord, er bedst gemt i dit hoved.
Den bedste metode jeg kender er denne.
ShmtmSshess (Søren henter mælk til mor Synes selv han er så stor)  eller Khi4tDep (Koen har ikke 4 tissemænd det er patter)  Du finder selv på noget, og sørger for, at blande bogstaver og tal. Så kan du associere dig til det.
At huske lange rækker af, i sig selv, meningsløse tal og bogstaver, er håbløst for de fleste. Jeg har selv Vera krypt, som er en slags "bank boks" Til den har jeg en kode på 25 enheder, som jeg nemt husker efter associerings metoden.
https://www.veracrypt.fr/code/VeraCrypt/
Avatar billede hkprofil Forsker
07. januar 2024 - 17:38 #25
Det første link du sendte, var der lidt for mange negative kommentarer til programmet :-(
Det andet link var lige lovlig avanceret til mig :-(

Jeg kan fortælle, at jeg på en eller anden måde, havde fået: Google Adgangskodeadministrator installeret. Her kan jeg se en lang række af mine "emner", men når jeg vil gå ind og se koden, får jeg et vindue: Windows sikkerhed > Google Crome > angiv Windows adgangskode men den har jeg desværre ikke :-(
og det hjælper ikke at sige "glemt adgangskode".

Jeg har læst et sted, at man kan få genereret en ny KRAFTIG KODE når man sige man har glemt koden - kender du til det?
Avatar billede valby Ekspert
07. januar 2024 - 18:04 #26
Negative kommentarer ? Jeg har brugt den i årevis, og nu har jeg downloadet den igen, og undersøgt den med Malwarebyte Pro. Den fandt intet snavs.

" angiv Windows adgangskode men den har jeg desværre ikke :-(
og det hjælper ikke at sige "glemt adgangskode"
Jeg forstår ikke, hvad google vil med windows koden, det plejer at være koden til din Mail man skal bruge.Prøv den.

Jeg har set det, men ikke prøvet det selv. men ja, du kan få programmer, som genererer kraftige koder. Problemet er, som jeg har været inde på, at med mindre du har klæbe hjerne, kan du ikke huske kraftige koder
Avatar billede hkprofil Forsker
07. januar 2024 - 18:26 #27
I så fald vil jeg prøve den. Det der tiltaler mig er, at jeg kun skal huske én kode, og derved få adgang til mine andre koder, og formentlig på mobilen, som jeg altid har med mig..
Avatar billede hkprofil Forsker
07. januar 2024 - 18:57 #28
Takker mange gange "Valby"
Avatar billede valby Ekspert
07. januar 2024 - 19:01 #29
Velbekomme :-)