Avatar billede simsen Mester
05. januar 2024 - 17:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kan ikke connecte til sql serveren

Fejlen jeg får fra VS2022: "System.Data.SqlClient.SqlException: 'Der opstod en netværksrelateret eller forekomstspecifik fejl, da det blev forsøgt at oprette forbindelse til SQL Server. Serveren blev ikke fundet, eller der var ikke adgang til den. Kontroller, at forekomstnavnet er korrekt, og at SQL Server er konfigureret til at tillade fjernforbindelser. (provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Der kunne ikke åbnes en forbindelse til SQL Server.)'"

Jeg ved helt ærligt ikke om, det er en sql server ting, der ikke kan forbindes eller om det er VS2022, jeg mangler at ændre noget.

Min mistanke er, at jeg ikke får fat i den rigtige databaseadresse. Jeg har nemlig fået ny pc og har så ændret navnet på databaseserveren. Men jeg kan ikke se mig ud i, hvor jeg skal have ændret noget.

Det skal tilføjes, at jeg har lavet en enable Named Pipes and TCP/IP Connections. Her står der så at jeg skal finde den korrekte TCP Port is indicated. Men det ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre her.

Min server adresse er ANJAS\ANSI, databasen er AnsiBug

Min dalcategory er

public List<Category> GetCategories()
{
    Helper helper = new Helper();

    using (IDbConnection connection = new System.Data.SqlClient.SqlConnection(helper.Conn()))
    {
        if (connection.State == ConnectionState.Closed)
        {
            connection.Open();
        }

        return connection.Query<Category>("dbo.Category_GetAll").ToList();
    }

Min helper klasse er:
private static readonly string db = "AnsiBugDb";
public string ConnectionString { get; set; }

public Helper()
{
    var configuration = GetConfiguration();
    ConnectionString = configuration.GetSection("Data").GetSection(db).Value;
}

public string Conn()
{
    return ConnectionString;
}

Så jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre lige nu :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2024 - 19:40 #1
Hvordan ser connection string ud i app.config?
Avatar billede simsen Mester
05. januar 2024 - 20:51 #2
Tak for at lede mig hen til fejlen.

Jeg havde skrevet: connectionString="Server=Lotte\\LOSI;Database=AnsiBug;Trusted_Connection=True;" providerName="System.Data.SqlClient"/>

Og det skulle være

connectionString="Server=Lotte\LOSI;Database=AnsiBug;Trusted_Connection=True;" providerName="System.Data.SqlClient"/>

Det hjalp nok også, jeg hentede en anden sln version frem. Nu kan jeg se, de kommer ind i VS, men de forsvinder et eller andet sted undervejs. Det vil jeg nok ikke belemre dig med. I hvert fald ikke før, jeg får tjekket, hvad der er op og ned og det er helt sikkert ikke en database ting mere en vs ting.

Tusinde tak for hjælpen :-)