Avatar billede frem-ad Professor
07. januar 2024 - 17:02 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Samsung setup QR kode ??

Hej
Jeg har fået en Samsung A8 tablet (uden sim). Men når jeg skal have den startet op og lavet alle setup, først spørg den efter sprog, det indstiller jeg, og så tænder den kameraet med besked om Scan QR code, men ikke hvilken qr code og der er ikke mulighed med og spring over eller annullere eller andre muligheder.
Jeg kan se flere spørg om det samme bla. her https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s22-series/my-new-s22-ultra-is-asking-for-a-qr-code-where-do-i-find-it/td-p/4868536 og  https://eu.community.samsung.com/t5/tablets/qr-code-bij-instellen-a8/td-p/4658716
men jeg kan ikke se noget svar, ud over nogle foreslår man skal lukke enheden og starte op igen, men det virker ikke i mit tilfælde.
Hvad skal jeg gøre??
Avatar billede Erik K Ekspert
07. januar 2024 - 18:11 #1
Har du prøvet en genstart?
Hold sideknappen inde indtil du får vist forskellige muligheder, bl.a. Sluk og Genstart.
Vælg Genstart.
Det kan måske gøre, at den ikke forlanger en qr-kode.
Avatar billede frem-ad Professor
07. januar 2024 - 19:32 #2
Ja det har jeg prøvet 2 gange, med samme resultat
Avatar billede Erik K Ekspert
07. januar 2024 - 22:27 #3
Der er flere, der har haft dette problem og én anbefaler, at man ikke selv vælger et sprog, men lader enheden finde det.
Problemet ligger efter hans mening i, at når man tapper flere gange på skærmen, så forlanges en qr-kode.
Prøv evt. en genstart igen og vent lidt, når spørgsmålet om sprog kommer frem.

Det er jo ikke sikkert, at den selv finder frem til, at det skal være dansk, men så prøv evt. med engelsk, som den måske selv finder.
Du kan jo altid ændre sproget til dansk efterfølgende.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2024 - 09:16 #4
Kamera-opstart og QR-kodelæsning skal kun ske, hvis det er en Android Enterprise Managed enhed der skal tilknyttes et firmas MDM-løsning.

Som Erik K skriver sker det normalt kun hvis man på første skærmbillede tapper 7-9 gange på et tomt område - en slags "Easter Egg"... - og derfor bør man normalt ikke se funktionen som en privatbruger.

Enten må der være fejl ved skærmen (Den tror der bliver tappet 7 gange - ghost-touch), eller også er der noget andet, der gør at den tvinges i EMM-MDM tilstand.

Du må undersøge hvordan du hard-resetter den (typisk ved at holde lyd-op nede i langt tid, mens man tænder for enheden), og se om det hjælper...
Avatar billede frem-ad Professor
08. januar 2024 - 18:17 #5
Så lykkedes det. Men det er allerrede efter 3 klik på skærmen. Men efter en tvangslukning kørte den igennem diverse sprog, den kom ikke frem med dansk, så det blev norsk, og så har jeg lavet det om senere.
Men nu er jeg inde.

Men jeg synes det sjov der er så mange der har det samme problem igennem flere år, og i mange lande, og så jeg ikke har kunnet finde noget på det, fra Samsung selv og jeg har endda kigget i brugsforvirringen.
Avatar billede Erik K Ekspert
08. januar 2024 - 19:56 #6
Godt det lykkedes.

Jeg har heller ikke fundet noget fra Samsung om problemet, som ser ud til at være ret udbredt og over flere år.
Det er desværre ikke ualmindeligt, at producenter ikke reagerer på den slags, men heldigvis kan man ofte finde løsningerne i diverse (udenlandske)fora.