Avatar billede Keth11 Praktikant
08. januar 2024 - 17:44 Der er 23 kommentarer

Ekstern CD-rom drev, forsvinder når diskette indsættes

Hej Alle,

håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe.

Har købt en brugt computer til mine børn. Med Windows 10.
Jeg har så et ekstern CD-rom drev via USB, hvor jeg ville installere nogle ældre spil. Så snart jeg sætter spillet i drevet forsvinder CD-rom drevet som om det slet ikke er tilsluttet, Fjerner jeg så Cden, kommer symbolet : DVD-rw-drev (D:) frem på computeren igen. Jeg kan ligeledes også finde den under diskhåndtering og Enhedshåndtering - TSSTcorp CDDVDW SE-208DB USB Device
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2024 - 17:50 #1
Prøv i søg at vskrive " Diskmgmt " uden anførselstegn Kør den og se hvortil Drevbogstaverne er tiegnet, Prøv eventuelt at give DVD Drevbogstavet B:
Avatar billede Keth11 Praktikant
08. januar 2024 - 18:30 #2
Hvis jeg skriver Diskmgmt bliver jeg henvist til drevbogstavet C:
Hvis jeg ændre Cd-rom drevet til B: sker der intet.

Det skal siges jeg har en anden computer som også er Windows 10 og den har ingen problem med at læse og installere spillene.

Hvis jeg højre klikker på Cd-rom drevet når det er tomt, kommer der en mulighed ''Brænd på disk'' Selv om den slet ikke kan brænde ?

Ville det hjælpe bare at gen installere Windows ?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2024 - 18:42 #3
Står cdrom drevet som det fungerer rigtigt i enhedshåndteringen?
Avatar billede Keth11 Praktikant
08. januar 2024 - 18:46 #4
Under Enhedshåndtering vises fanen
> Dvd/cd-rom-drev
    - TSSTcorp CDDVDW SE-208DB USB Device

Så jeg tænker det fungere rigtigt ?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2024 - 19:04 #5
#3 En hardware kan godt vises, men går man i egenskaber kan man finde en fejlkode. Nogle gange er der en gul markering ud for den.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2024 - 19:09 #6
Hvis dette drev kun skal monteres med usb og ikke 12 volt også som større drev skal, skal du være sikker på at den usb port du bruger leverer nok ampere for at drive drevet.
Avatar billede Keth11 Praktikant
08. januar 2024 - 19:34 #7
Hvis jeg klikker  på egenskaber,  skriver den under status :  Denne enhed virker korrekt.

Hvis den ikke levere nok strøm, tænker jeg slet ikke den ville kunne fungere ? Drevet bliver som sagt registret, når så disken sættes i forsvinder den, men man kan hører det kører rundt.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2024 - 20:53 #8
Ser resultatet sådan ud Ca? når du åbner Diskmgmt?
https://ibb.co/JqqkXTF
Avatar billede INK Ekspert
08. januar 2024 - 21:10 #9
Min eksterne DVD afspiller har et dobbelt usb stik, så den tilsluttes normalt gennem det ene stik og får supplerende strøm gennem det andet. Jeg tror #6 er inde på det rigtige. Drevet mangler strøm når disken kører rundt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. januar 2024 - 22:22 #10
Hvis der er usb3 stik så prøv det - de er oftest farvet blå i stikket. Og kan efter standarden give 80% mere strøm.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. januar 2024 - 22:39 #11
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2024 - 05:48 #12
Det som #6 & #9 Henviser til!
https://ibb.co/vJg03Hh
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2024 - 07:39 #13
Ja poko1 og ink. Det er lige det jeg mener. Selve elektronikken for at registrere drevet uden skive i kræver ikke så meget. Det er når drevet skal arbejde at problemet opstår. Spørger skriver at han kan høre at drevet drejer. Det kan det også godt gøre, men den spænding der før var til elektronikken for at synliggøre drevet formindskes desværre der og Windows mister forbindelsen. Har før set at sådanne drev har blevet tilkoblet usb hub. Her er problemet det samme. Der er for lidt ampere til dette brug. En usb hub er normalt kun til usb pinde som ikke kræver særlig meget.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2024 - 09:18 #14
Mit TV Har taget hensyn til forskellen Jeg har både tilsluttet en SSD & en HDD
https://ibb.co/fSqsVxM
Avatar billede Keth11 Praktikant
09. januar 2024 - 21:45 #15
#9

Det ser sådan her ud når der ikke er cd-rom i drevet:
https://ibb.co/wzPR3jX

Sætter jeg cd-rom i ser det sådan her ud:
https://ibb.co/sK219cJ
Avatar billede Keth11 Praktikant
09. januar 2024 - 21:45 #16
Det skulle være svar til #8
Avatar billede Keth11 Praktikant
09. januar 2024 - 21:49 #17
#12

Jeg prøver at få købt mig sådan et stik og vender tilbage :)
Avatar billede Keth11 Praktikant
09. januar 2024 - 22:01 #18
Hvor finder jeg et diskdrev der har 2 usb forsyninger ? synes ikke rigtig jeg kan se det nogle steder ?
For på mit drev har jeg ikke mulighed for at anvende sådan et usb kabel med 3 stik som vist på billedet #12

Mit ser sådan her ud :
https://ibb.co/wpCfx91
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2024 - 22:38 #19
Det dobbelte skal ind i Computeren og så skal kablets andenende være med USB ? stik Så du skal købe det rigtige Eks. Kabler
https://www.av-cables.dk/usb-kabel/
Avatar billede falster Ekspert
09. januar 2024 - 22:40 #20
Ad. #18:

På dit drev kan du sandsynligvis anvende dette:

https://www.avxperten.dk/mini-usb-kabel/mini-usb-y-kabel-0-6-m.asp?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIrrzzu6HRgwMVXxCiAx0zwQH-EAQYDCABEgK6g_D_BwE

Dette Y-type USB kabel er specielt udviklet til at tilslutte USB enheder som kræver 1000mA i stedet for det almindelige 500mA.

(Det leveres f.eks. med

https://www.compumail.dk/da/p/transcend-8x-dvds-k-dvd-braender-ekstern-988271874

men det er næppe nødvendigt med nyt drev.)
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2024 - 03:42 #21
Som du skriver!
Det skal siges jeg har en anden computer som også er Windows 10 og den har ingen problem med at læse og installere spillene.

Hvis jeg højre klikker på Cd-rom drevet når det er tomt, kommer der en mulighed ''Brænd på disk'' Selv om den slet ikke kan brænde ? (" kommer symbolet : DVD-rw-drev")  "R/W" = Read and Write"  "Læs & Skriv" Du kunne jo i første omgang på en af de PCér der kører kopiere CD indholdet over på et USB stik og installere det fra dette!
Ps Blot et forslag?
Avatar billede Wombat Juniormester
10. januar 2024 - 15:26 #22
#18 Det stik ser ud til at være et USB Mini A. Find et Y-kabel med 2 USB A i den anden ende, eller et kabel med USB C i den anden ende.
Avatar billede Wombat Juniormester
10. januar 2024 - 15:29 #23
PS. Som det kabel i #20.