Avatar billede LBC Juniormester
10. januar 2024 - 19:38 Der er 4 kommentarer

Extender til Trådløs netværk!

Jeg er tidligere her i gruppen blevet vejledt af CRKrogh til at anskaffe en Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition – UDM-SE - og det har jeg så gjort. Netværket har aldrig kørt så hurtig som nu "960Mbps op og 940 Mbps ned" - så langt så godt! Jeg har en Zyxel Armor Z2 som egentlig er en router, men jeg har sat den til Extender. Jeg synes bager ikke at hastigheden på det trådløse netværk kommer op i nærheden af Ubuiquiti´s hastighed. Derfor overvejer jeg at anskaffe en extender Ubiquiti UniFi U6-PRO! Jeg vil gerne høre om der er andre her i gruppen der har erfaring med den extender og høre resultatet??

På forhånd tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2024 - 18:19 #1
jf https://test.komputer.dk/test/router/zyxel/zyxel-armor-z2/
der er en teoretisk hastighed, og så den virkelige verden.
Angivet hastighed AC2600 (800 x 1733 Mbit/s)
Målt hastighed 289 Mbit/s

Meget afhænger af den protokol, du kører (fra dims til router, eller fra dims til anden dims)
Hatigheder:
WiFi 1 = 802.11b (2,4 GHz / 11 Mbit/s)
WiFi 2 = 802.11a (5 GHz / 54 Mbit/s)
WiFi 3 = 802.11g (2,4 GHz / 54 Mbit/s)
WiFi 4 = 802.11n (2,4 og 5 GHz / op til 600 Mbit/s)
WiFi 5 = 802.11ac (5 GHz / op til 1.300 Mbit/s)
WiFi 6 = 802.11ax (Så småt udbredt i mange nyere enheder – Hastigheder op til 11 Gbit/s og sender på 1-6 Ghz)

så dit netværk skal køre minimum .ac på samtlige enheder før du kommer op på den hastighed, du vil have.
Avatar billede LBC Juniormester
11. januar 2024 - 18:37 #2
Tak for svar! Har jeg læst det rigtigt, når jeg antager du mener jeg skal skifte Z2 med UniFi U6-PRO? Mvh. Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2024 - 18:54 #3
Det kommer an på, hvad du har tilkoblet på wi-fi. Test de ældste enheder (tjek på nettet) hvad de kan, og der er så den maksimum hastighed, som du kan opnå pt.
Der er ingen grund til at opgradere, hvis gamle protokoller ikke vil lege med.
Avatar billede LBC Juniormester
11. januar 2024 - 19:02 #4
Tak for svar!