Avatar billede Marley Praktikant
17. januar 2024 - 14:51 Der er 1 kommentar

Skrivebeskyttet fil med integrerede skrivefelter

Hej. Jeg håber der er én som kan hjælpe mig. Jeg har skrevet en kontrakt som skal sendes til kunder. Jeg har beskyttet filen, så der ikke kan laves om på standardteksten. Jeg har samtidig i "gennemsøg - "beskyt" - "begræns" oprettet felter der kan udfyldes af kunde. Her er min udfordring: Skrivefelterne bliver markeret med gul, når jeg afslutter med "aktiver beskyttelse". Hvordan kan jeg få den gule farve permanent væk? Jeg ved godt, at jeg  manuelt kan fjerne flueben i "fremhæv de områder jeg kan redigere". Jeg ønsker at sende en kontrakt rundt uden den gule farve! Er der nogle der kan hjælpe mig?
De bedste hilsner Marlene
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. januar 2024 - 17:20 #1
Du kan ikke få den gule farve væk permanent. Den bliver automatisk vist, når dokumentet åbnes. Den enkelte bruger kan vælge at slå farven fra selv.

Eneste mulighed er at bruge en makro, som slår farven fra, når man åbner dokumentet. Det er ikke en brugbar løsning i denne sammenhæng, hvor det er brugere uden for din kontrol, der skal bruge dokumentet.

Du kan vælge at se farven som den hjælp til brugerne, den er tænkt som. Den gør det let at se, hvor noget kan/skal ændres eller udfyldes.

Alternativt kan du lave en anden løsning, hvor du ikke bruger kontrolelementer men formularfelter – kan indsættes via sidste ikon i gruppen i Båndet, hvor du indsætter kontrolelementer. Jeg kender jo ikke din kontrakt, men umiddelbart tror jeg ikke, den er egnet til at blive opbygget med formularfelter.