Avatar billede Ace1975 Praktikant
01. februar 2024 - 18:59 Der er 13 kommentarer

Hjælp med opgradering af SSD

Hej allesammen.

Jeg har fået købt mig en ASUS ROG ALLY, Og vil gerne skifte dens nuværende SSD på 512 GB ud med en på 2 TB.

Problemet  er at jeg er i tvivl om hvilke typer der passer?, Har dog fået googlet mig frem til at den skal have formfaktor 2.5, Og at det skal være modellen der hedder 2230.

Jeg har fundet en på proshop https://www.proshop.dk/SSD/Corsair-MP600-CORE-MINI-SSD-2TB-M2-2230-PCIe-40/3205844

Er der nogen der ved om den passer, Og/eller om der er andre og bedre alternativer. Jeg nægter simpelthen at betale de overpriser som IT service butikker kører med, Og vil hellere klare opgaven selv.

Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2024 - 19:34 #1
Flere steder (fx proshop) har de en returpolitik hvis du reagerer hurtigt.
Det er bedre at handle der, end i en lille butik, der ikke har råd til kunder, der returnerer.
Så skriv til dem, at din asus er den model, og du gerne vil have den valgte ssd til den. Så har du en god uge til at teste at det virker - gem endelig al original emballage - og hvis det ikke virker, så returner i oprindelig pakning.
Husk endelig, at du skal udfylde formular med alle data og hvorfor, for at din returnering kan accepteres.

Det er nok ret få, der har en tilsvarende enhed og købt samme ssd-opdatering, der kan give råd, så handl med et firma du stoler på, og tag din eget beslutning.

btw: jeg har intet med proshop at gøre, og får ikke % fra dem - har bare handlet hos dem i laaaang tid, og er en tilfreds kunde.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. februar 2024 - 19:40 #2
formfaktor 2.5, Og  2230 hænger ikke sammen.

2230 er M.2 som den du linker til - 2.5 er det klassiske harddiskformat som bruges til SSD og mekaniske harddiske.
Avatar billede INK Ekspert
01. februar 2024 - 19:41 #3
Har intet kendskab til Asus Rog Ally. Umiddelbart ser det ud til den valgte SSD passer, men kan du ikke bare skille den ad og se om det det ser rigtigt ud?
Avatar billede Ace1975 Praktikant
01. februar 2024 - 20:31 #4
Mange tak for svar, Jeg skal lige tilføje at jeg ikke har den store erfaring med at udskifte hardware.

Jeg syntes bare at i de videoer jeg har set på youtube, Plaprer de om at det skal være formfaktor 2.5, Og på en dansk side med forslag om hvilken man skal opgradere til, er alle modellerne 2230 (svært at finde info på Dansk om det, Men det er også pænt niche-agtigt).

Jeg tror jeg kører med proshop foreslaget, Og så kan jeg altid returnere. Proshop har dog ikke svaret endnu, Selv om det er 5 dage siden jeg skrev og spurgte dem ad.
Avatar billede Ace1975 Praktikant
01. februar 2024 - 20:34 #5
For øvrigt, Ja Kurt har fuldstændigt ret.

Jeg kom til at blande det sammen, 2.5 Faktor er hvis man skal modde den til at passe med en SSD på 4TB.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2024 - 20:50 #6
så du har kontaktet Proshop 5 dage før du skrev herind?
Avatar billede Ace1975 Praktikant
01. februar 2024 - 20:57 #7
Ja jeg sendte en mail, Altså til kundesupporten.

Jeg gætter på, At deres kundesupport er relateret til det forretningsmæssige, Og ikke det tekniske aspekt.
Avatar billede Ace1975 Praktikant
01. februar 2024 - 21:06 #8
Jeg troede jeg kunne løse udfordringen med mere lagerplads ved at købe et 1TB microSD fran sandisk, Men det holdt op med at virke efter ca 1 måned.

Om det er et driver problem eller kortlæseren simpelthen er stået, Aner jeg ikke. Eller måske egner det sig ikke til at installere spil på?
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 10:04 #9
Du kan ikke udskifte en SSD 2,5" Disk med en M2 Disk uden brug af en adapter
Avatar billede INK Ekspert
02. februar 2024 - 10:50 #10
Den nuværende SSD er en:
512GB PCIe® 4.0 NVMe™ M.2 SSD (2230)

Ifølge denne hjemmeside kan den opgraderes.
https://www.windowscentral.com/gaming/pc-gaming/how-to-upgrade-rog-ally-ssd
Avatar billede Ace1975 Praktikant
02. februar 2024 - 10:58 #11
Det er sådan en her, Der sidder i den i forvejen.

512GB PCIe® 4.0 NVMe™ M.2 SSD (2230)

Og jeg tænker på at udskifte den med, Sådan en her.

Corsair MP600 Core Mini SSD 2TB M.2 2230 PCIe 4.0

Skal det være en SSD på 4TB, Skal man bruge en adapter. men folk er bekymrede for om det kommer til skabe problemer ved høje temperaturer. Hvis jeg har forstået det rigtigt.
Avatar billede Ace1975 Praktikant
02. februar 2024 - 11:00 #12
Tak for svaret INK

Vi skrev åbenbart det samme svar på samme tid :)
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 11:05 #13
Jeg gik blot efter Citat "Problemet  er at jeg er i tvivl om hvilke typer der passer?, Har dog fået googlet mig frem til at den skal have - (formfaktor 2.5,) - Og at det skal være modellen der hedder 2230."