Avatar billede Wombat Juniormester
02. februar 2024 - 16:52 Der er 11 kommentarer

Gendanne routers firmware

Jeg har en ældre NETGEAR N300 router, model WNR3500L v2.

For år tilbage "opdaterede" jeg routerens firmware til dd-wrt (v24-sp2 (08/07/10) mega).

Nu vil jeg gerne vende tilbage til routerens oprindelige firmware. Jeg har hentet nogle file med forskellige firmware versioner til den model på NETGEAR's HP og fulgt så vejledningen om hvordan man gør, som man kan finde på nettet. Jeg benytter selvfølgelig en kablet forbindelse.

Hver gang jeg forsøger at opgradere standser processen efter et par sekunder med meddelelsen: "Upgrade failed".

Hvad kan det være der får det til at fejle?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2024 - 17:20 #1
Plads... forestil dig, at den gamle fx fyldte fra 1 til 150, og den nuværende fylder fra 1-200. Nedgradering til den gamle reserverer plads 1 til 175, og gå død på, at den ikke forudser hvor meget den nuværende fylder og den nuværende så stadig er aktiv i området 175 til 200.
Prøv at nedgradere en version ad gangen - bare for at udelukke min konspirationsteori.
Avatar billede Wombat Juniormester
02. februar 2024 - 17:55 #2
Er det du mener, at jeg skal "flashe" dd-wrt firmwaren først?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2024 - 18:30 #3
se på https://www.netgear.com/support/product/wnr3500lv2#download
gå ned til "Previous Versions"
find den du er på, og så gå en yderligere ned/op (indlæs den) indtil du rammer den originale (et trin ad gangen).
Avatar billede Wombat Juniormester
02. februar 2024 - 20:15 #4
Tak. Det har jeg forsøgt, dog kun med de 2 ældste og den nyeste. Desuden har jeg stadig den "Resource CD" der kom med købet. Den oplyser hvilken version af router der er tale om og indeholder desuden firmware. Det virker heller ikke.

Andre forslag?

Hvad med at "flashe" ?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2024 - 21:26 #5
Jeg har nok en anden opfattelse af 'at flashe'
Det er ikke noget, der bruges i dag (de seneste 30 år). Det er en måde at nulstille eprom på via kraftigt uvlys.
Hvis du har en anden idé om begrebet, så forklar gerne yderligere. Min router kan fx nulstilles på tilsvarende måde ved blot at trykke på en knap, og så er den tilbage til fabriksstandard inkl oprindelige data. Det har som sådanne intet med 'at flashe' at gøre, men er blot en nulstilling til oprindeligt ved at kopiere et gemt lager til det, som router aktivt bruger.
Avatar billede jk45 Forsker
02. februar 2024 - 21:40 #6
Avatar billede Wombat Juniormester
03. februar 2024 - 09:47 #7
Flashing[4] involves the overwriting of existing firmware or data, contained in EEPROM or flash memory module present in an electronic device, with new data.

https://en.wikipedia.org/wiki/Firmware

Altså, at overskrive firmware, f.eks den dd-wrt firmware der er nu på min N300 router og gendanne den oprindelige firmware.
Avatar billede Wombat Juniormester
03. februar 2024 - 09:57 #8
Remove / uninstall DD-WRT or 3rd-party firmware and revert back to the
original firmware

If you have DD-WRT on your router you have to do the following:

Download the proper firmware from your manufacturer’s website.
Do a hard reset on the router (hold the reset button for 30 seconds,
OR from the GUI, do a reset to factory defaults.
Flash the Linksys firmware in via the GUI taking care not to lose power,
reset or otherwise disturb the router during flashing and for 10 MINUTES
after it says it’s complete….leave it alone.
After 10 minutes, do another hard reset. This time it’s best to hold the
reset button for 30 seconds.
After it boots, open a browswer and browse back to the GUI. In case of a
Linksys router, you should see the Linksys firmware page, and your user
name and password will have changed to: username = blank, password =
admin or username=root, password=admin. You’re done.

Link: http://tinyurl.com/j2pa8p8y
Avatar billede Wombat Juniormester
03. februar 2024 - 10:00 #9
Vejledningen ovenfor er godt nok til en Linksys router, men det burde vel også virke med en Netgear router?
Avatar billede kulawig Professor
05. februar 2024 - 09:09 #10
for dem der lever livet på kanten .....

https://github.com/jclehner/nmrpflash

en "unbrick" metode
den "uploader"ikke til ruteren ... men skriver direkte til hukommelsen

mvh
Avatar billede kulawig Professor
05. februar 2024 - 09:09 #11
husk RTFM

mvh