Avatar billede lanieldk Mester
10. februar 2024 - 15:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Bundkort med SSD'er?

Hej eksperter,
Min dreng har en PC som kører med et ASrock a320m-dvs bundkort og en Kingston SSD.
Der er ikke så meget plads til nye spil på den så vil spørge jer om jeg bare kan installere endnu en SSD og hvilken jeg i så fald kan vælge således den er kompatibel med bundkortet?

Tak
:)
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. februar 2024 - 17:19 #1
Der er kun et M.2 slot på bundkortet. Har du ledigt PCIe slot kan du købe indstikskort til det. Der er NOK ledige SATA stik på motherboardet men har du plads i kabinettet til sata disk. SATA SSD er normalt en del langsommere end PCIe prottokollen men i praksis mærkes det nok ikke så meget. M.2 SSD fås både med SATA og PCIe prokokol.
Avatar billede lanieldk Mester
10. februar 2024 - 18:24 #2
Tak for svar :)
Jeg ligger faktisk inde med en MAIWO SATA converter/PCIe Card - er det sådan én du mener?
Hvilken SSD kan passe i den - har du et bud? og vil du mene det er kompatibelt med mit motherboard samtidig? Skal nok lade være at holde dig op på noget - er bare lidt noob i det her game haha
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. februar 2024 - 19:22 #3
er findes mange af den slags kort eksempelvis

https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/lagring/ekstern-harddisk-hdd/maiwo-kt015-m2-ssd-224022602280-m-key-adapter-pcie-x4-og-1xm2-ssd-224022602280-b-key-adapter-til-sata/164919

Det har en plads til SATA og en til PCIe som SATA skal forbindes med  sata kabel strøm fås fra bundkortet. Jeg har ikke været ude for komputere der ikke kan bruge disse SSDer dog nogle mere end 10 år gamle som ikke vil boote på PCIe men gerne på SATA med kabel til bundkortet.
Avatar billede lanieldk Mester
10. februar 2024 - 19:55 #4
Tak Kurt - det ligner nøjagtig det jeg har. Men er det dette -som jeg skal tilslutte den SSD'en på?
Har du en SSD som er kompatibelt med det kort du kan foreslå?
Den skal ikke boot'e fra den nye SSD - det gør den fra den gamle.

:)
10. februar 2024 - 20:01 #5
Så vidt jeg kan se er der kun 1 PCIe X1 slot ledigt på bundkortet, og konverter kortet er PCIe x4
dvs, der er 4 PCIe forbindelser på Konverter kortet, men kun 1 PCIe forbindelse på bundkortet. Så det kan ikke bruges.
Jeg har selv været røget i fælden og købet et converter kort der ikke kunne bruges :(

Det jeg endte med at gøre:
Købte en større M2 disk.
Klonede den gamle til en SATA disk (HDD i mit tilfælde)
Skiftede M2 disken, og klonede "tilbage", samt udvidede C drevet (Partitionen)
Avatar billede kurtba Ekspert
10. februar 2024 - 21:10 #7
Hvis den bare skal sidde som ekstra lagerdisk, vil en alm. ssd disk i mine øjne være helt ok. Så er der ingen grund til at bruge konverter osv.
Nu skriver du ikke noget om, hvorvidt den ssd der sidder i nu er en alm. ssd eller en m2 ssd. Hvis det er en alm. ssd, kan det for nogen give mening at sætte en m2 disk i, idet der er et sådan stik på bundkortet uden konverter.
Men hvis du gør det, så bør du samtidig klone din gamle harddisk over på m2 disken, idet den største fordel ved en m2 disk er, at den er endnu hurtigere til at boote og afvikle systemfiler fra, end en alm. ssd. Men det er så spørgsmålet om I vil gøre det ekstra arbejde for at spare 10-15 sekunder på opstart.
Power har p.t. tilbud på alm. ssd på 512 gb til 299 kr.
'https://www.power.dk/computere-og-tablets/datakomponenter/interne-harddiske/verbatim-vi550-s3-ssd-25-sata-3-512-gb/p-1109832/
Det er billigt, og den er let at installere som lagerdisk.
De har også en på 1 gb til 459 kr.
https://www.power.dk/computere-og-tablets/datakomponenter/interne-harddiske/verbatim-vi550-s3-ssd-25-sata-3-1-tb/p-1109833/
Avatar billede lanieldk Mester
11. februar 2024 - 09:22 #8
Tusind tak for svar.
Den ssd jeg har siddende nu er en kingston sa400s37240g - Er det en m2 eller en almindelig ssd?
Hvis jeg kan tilslutte en m2 som en ekstra disk med plads til spil vil jeg gøre det. Jeg har ikke leget med partitioner og kloning af diske siden start 00'erne med partition magic, så jeg har ikke noget program til det og må leve med at boot kører med det tempo det gør i dag :)
Avatar billede lanieldk Mester
11. februar 2024 - 10:40 #9
Har forsøgt at søge på mit bundkort asrock a320m-dvs. Det lader vist ikke til at have en m2 slot..
Min Kingston er en almindelig ligeledes.
Er jeg så stuck på at købe en HDD og lade den være sekundær til diskplads?
:)
11. februar 2024 - 11:37 #10
@#9, Jeg har lige læst på specifikationerne igen.
Det har du ret i, der er ikke M2 Slots i.
Så er det jo bare at købe en større SATA SSD :)

Moderne spil fylder meget, derfor ville jeg klone den gamle disk over på den nye, og få så stor en partition som muligt
Avatar billede kurtba Ekspert
11. februar 2024 - 12:09 #11
Det forstår jeg ikke. Når jeg søger på bundkortet og går ind på linket til asrocks hjemmeside, så står der, at der er et m2 ultra port. På billedet af bundkortet kan man også tydeligt se m2 porten, som sidder lige under det sted på bundkortet hvor navnet på bundkortet står. Det er lige over den lange pci port.
Avatar billede lanieldk Mester
11. februar 2024 - 12:27 #12
@Kurt - jeg tror du kigger på den model der hedder HDV, min hedder DVS : (  Jeg lavede samme fejl til at starte med selvom jeg havde søgt på den rigtige model.

@Rogerrabbit - Ja, det har du ret i, men har lidt stramt med finanserne lige pt. og er ikke helt med på hvordan jeg praktisk kloner den gamle over på den nye. Hvilken software bruger jeg, kan jeg have de to SSD sat til pc'en samtidig? (for det er vel et must hvis jeg skal klone dem og kun har de to diske og den ene pc.
En gammeldags intern HDD er lidt billigere og den bør der vel ikke nogen problemer med i tilslutte som sekundær?  ..såfremt der er plads i kabinettet - og det er der. Kan dog være jeg skal finde et rack den kan sidde fast i..
Avatar billede kurtba Ekspert
11. februar 2024 - 13:00 #13
Ja, havde ikke lige bemærket at dvs indgik i modelnavnet. På den model kan man se at der er afsat plads til m2 men er ikke færdig gjort.
Så er vi tilbage ved udgangspunktet. Der skal ikke klones noget, idet du jo har en ssd. Om du så sætter en ssd eller alm. Sata disk i som sekundær betyder ikke så meget, da det mere eller mindre er den primære disk der bestemmer hastigheden.
Avatar billede lanieldk Mester
11. februar 2024 - 13:18 #14
OK, sidste spørgsmål..
Jeg kan altså godt sætte yderligere en alm ssd i den? Det troede jeg ikke jeg kunne og derfor måtte have en m2.
Avatar billede kurtba Ekspert
11. februar 2024 - 22:39 #15
Ja, det kan du godt, da den bliver monteret via samme stik som en almindelig harddisk.