Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
20. februar 2024 - 21:44 Der er 25 kommentarer

Hjælp. Min ene PC er blevet hacket

jeg er blevet hacket på min anden PC, ingen password virkede fra min nedskrevne liste (heller ikke opstarts password) og da jeg derefter ville slette ALT på min PC og ville genstarte, skete der det, at min internetudbyder ka-net.dk pr automatik afbrød genoprettelsen med meddelelsen: "ujsrxts.com" er usikker.
Så selv ved en sletning af ALT på PC, havde hackeren stadig kontrol over min PC!
Men Ka-net.dk havde ingen løsning på hvordan jeg kommer videre!
Da jeg ringede til dem sagde de: "Kontakt en internet ekspert, vi kan ikke hjælpe dig"
Håber nogen her i forum kan fortælle hvor der er en pålidelig "ekspert" der kan hjælpe
Avatar billede kurtba Ekspert
20. februar 2024 - 22:03 #1
Du skriver ikke hvilken windows version.
Men uanset om det er 10 eller 11, kan du jo hente værktøj og install filer direkte fra microsoft og lægge på en usb stick og så starte installationen derfra.
På et tidspunkt under installationen kommer du til et sted, hvor du kan se dine partitioner. Dem sletter du allesammen, hvorefter du går i gang med installationen.
Så burde alt fra den gamle installation være væk og ikke drille, når du går videre.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2024 - 22:11 #2
ujsrxts.com er det VPN som du har brugt?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2024 - 22:13 #3
Når jeg sletter ALT på en pc er det mindste jeg gør er det der foreslås i #1.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
20. februar 2024 - 23:25 #4
ujsrxts.com er det der kom frem da jeg forsøgte at genstarte min PC.
Så jeg kan ikke genstarte og installere Windows 11 igen, da jeg jo som forklaret ikke engang kan starte op. Alt går i stå under opstart.
Nogen forslag til et sted med en ekspert i opstart/software? - helst et sted på sjælland
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
21. februar 2024 - 06:23 #5
Har du prøvet at tage netværkskablet ud og genstarte? Hvis du kører på WiFi, så sluk routeren. Hvad sker der så?
Avatar billede INK Ekspert
21. februar 2024 - 07:29 #6
#4 som #1 skriver skal du ikke starte din pc på normal vis, men lade den boote på usb. Så kan du slette alt.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2024 - 08:08 #7
Sådan starter du fra Et USB Stik med Windows 11
https://ibb.co/hYDqwsr
Du skal vælge den taste hvor du kan vælge mediet!
på min ASUS skal jeg holde Esc: Nede under opstarten.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2024 - 08:28 #8
Mange PC´ere, selv nyere, er i BIOS blevet tvunget til at køre det forældede "Compatibility mode" - hvor man slår UEFI BIOS og Secure Boot fra.

Hvis Secure Boot er slået fra i BIOS, giver det mulighed for at indlejre et boot/rootkit på PC´ens boot-partition, så det er denne der starter op før Windows når at starte. Det gør ydermere boot/rootkittet i stand til at skjule sig selv for Windows - og dermed også antivirus m.m.

Du skal derfor først og fremmest i BIOS og sikre dig, at Secure Boot er slået til. Dernæst, skal du som de andre beskriver, installere fra en USB-stick, og under installationen sikre dig at alle eksisterende partitioner slettes.

Hvis ikke dét virker, er din PC inficeret i en grad jeg aldrig har hørt om. Men der opdages jo hele tiden ny ting, så... :-)

Du kan desværre ikke rigtig regne med at en butik/"officiel ekspert" er i stand til at gennemskue sådan noget - rigtig mange der har startet en 1-mands virksomhed op, er selvlært, og har derfor ikke nødvendigvis de kompetencer der er brug for. Men vis ham denne tråd - så kan det jo være...
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. februar 2024 - 11:41 #9
Ole Madsen Tak for info. Men hvordan jeg få slået Secure Boot til i BIOS?

Har lige opdaget at min første PC (ca. 2 år gammel) også er hacket, idet der ved genstart, at min nedskrevne adgangskode ved opstart heller ikke virkede. MEN der til gengæld stod i en alert: "Hvis din kode ikke virker, så skriv:(noget i retning af) "1X2B5xxx" og så startede PC op. At der stod en kode ved opstart, som jeg skulle indtaste, har jeg aldrig oplevet før, så nu er den åbenbart også hacket. Jeg har fulgt Microsofts vejledning: "Start PC 3 gange og afbryd med det samme 3 gange i træk". Det hjalp ikke, idet ka-net igen meddelte: "ujsrxts.com" er usikker.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. februar 2024 - 11:43 #10
Poko1 Jeg har desværre ikke Win11 på et USB stik
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. februar 2024 - 11:52 #11
Blød Trafikant. Har prøvet at slukke for Nettet, men så er der sort skærm, og intet sker, så opgav efter en time
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. februar 2024 - 11:54 #12
Kurtba. Jeg kan desværre ikke komme på Nettet og dermed ikke hente noget hos nogen som helst.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. februar 2024 - 12:01 #13
220661. Jeg har prøvet 3 gange at få ExpressVPN installeret på begge mine PC for nogle dage siden, før der blev opstartsproblemer, og alle trin fungerer, men da jeg kommer til betaling, så afbrydes alt med beskeden: "Der er sket en fejl" Har prøvet at logge ind på ExpressVPN, men får beskeden, at jeg skal oprettes/betale for at få VPN.
Så det lykkedes heller ikke, idet hackeren formodentlig har lagt en blokering ind for betaling på VPN forbindelser.
Almindelige faktura kan jeg godt betale via Nettet
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2024 - 12:04 #14
Du bliver jo nødt til at lave et iinstallationsmedie Enten til en DVD eller til USB uden dette medie kommer du ngen steder i det det ar en forudsetning for at det vil lykkedes!
Hent filen her!
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2024 - 12:18 #15
Prøv i søg at skrive rstrui.exe der starter system gendannelse. Har du punkter der før du fik problemet eller er den deaktiveret?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2024 - 12:28 #16
Ah du har ikke adgang til pc så #15 vil ikke kunne virke.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2024 - 12:33 #17
Du skal selvfølgelig lave USB Stikket på den PC: Du bruger nu og kan komme på nettet med!
Avatar billede kurtba Ekspert
21. februar 2024 - 12:33 #18
Du er vel på nettet på nr 2pc, så følger du linket fra poko1.
En helt anden ting er så om du har ting/data, som du gerne vil forsøge at redde, inden du sletter det hele.
Der fornemmer jeg, at du nok får brug for hjælp.
Du efterspørger hjælp på Sjælland. Hvis du holder til i den sydlige del, kunne Nykøbing F måske være aktuelt, idet jeg gerne vil forsøge at hjælpe dig, både med at forsøge at redde data og at få dem installeret på ny.
Avatar billede f-arn Guru
21. februar 2024 - 14:34 #19
Jeg har, da Spywarefri eksisterede, brugt rigtig mange timer på at hjælpe folk med malware.

Hvor har du downloadet ExpressVPN fra?
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. februar 2024 - 18:05 #20
f-arn Via expressVPN.com. Har forsøgt 3 gange på hver PC. Men ALT går i stå, når jeg skal betale.
Er lige nu syg, så jeg må nok vente nogle dage med at læse/kommentere
Foreløbig tak til ALLE for bidrag, venter tilbage.
Avatar billede thov Forsker
21. februar 2024 - 18:12 #21
Efter en tur forbi linket i #14, har jeg nu en USB-stick med Windows 11 64bit.
Den kan du låne (eller bytte dig til), hvis postnummer 2830 er tæt nok.
Det er på Sjælland.
Avatar billede f-arn Guru
21. februar 2024 - 19:01 #22
@Philip Kuhlmann #20
Så har der vist været noget galt med dine PCere inden, så jeg anbefaler også genindstalation.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. februar 2024 - 12:57 #23
Hvis du har mistanke om at en "hacker" stadig har bare den mindste form for kontrol eller snabel ind i maskinen, kan jeg kun på det kraftigste fraråde dig at lave nogen form for betalinger på den, og bestemt heller ikke tilgå noget som helst, der kræver adgangskoder.

Som tidligere nævnt, ud med bevaringsværdige brugerdata, formater disken og installer Windows fra et Microsoft-image.

Men ren nysgerrighed - hvorfor overhovedet makke med ExpressVPN?
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
22. februar 2024 - 19:31 #24
CRKrogh ExpressVPN. Tak for deltagelse. Fordi jeg havde mistanke om at jeg var hacket.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. februar 2024 - 20:17 #25
Hvis du bor i nærheden af Amager, kan jeg også godt tage et kig på dem.

Jeg tror at der hvor CRKrogh vil hen i #23 er, at VPN normalt er af uendelig lidt interesse for privatfolk. I praksis er det eneste formål at skjule over for omverdenen, hvor du kommer ud på internettet (man kan lade som om man bor i eks. Tyrkiet).

Og i forhold til hacking er VPN helt værdiløst. Her hjælper kun Anti-Malware programmer, og så ALTID en reinstallation.

Ang. Secure Boot som du spørger til i #9, så er det desværre helt forskelligt ved de forskellige BIOS producenter, så det er næsten umuligt at svare på - i hvert fald uden at kende den specifikke maskine (producent og model). Men kan du komme i BIOS, er det normalt ikke værre end at kigge rundt i de forskellige menuer - typisk omkring "Security" og "Boot" - så dukker det op. Eller vælg helt at nulstil BIOS - så vil en maskine der er under 5 år gammel normalt få aktiveret UEFI og Secure Boot.