Avatar billede Kat Liv Praktikant
21. februar 2024 - 12:32 Der er 8 kommentarer

Hvordan gemme en tidligere version af dokument med tilhørende tidligere klokkeslæt

Hej,
Jeg skal eftersende et dokument i forbindelse med eksamen, og det er vigtigt at det fremgår at jeg ikke har redigeret i dokumentet efter et bestemt klokkeslæt, som i dette tilfælde var kl. 12:00. Jeg er efter klokken 12:00 kommet til at lave en mindre ændring i dokumentet, så den seneste version hedder 12:24.  Versionen før det hedder 11:58. Er det på nogen måde muligt ikke kun at genskabe denne udgave, men også gemme den, så den kan sendes ind hvor det fremgår at dette er den version som blev gemt kl. 11:58?

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Katrine
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2024 - 12:45 #1
Hvis du gemmer på noget, der synkroniserer med OneDrive eller lignende, kan du typisk højreklikke på dokumentet og vælge at få gendannet til en tidligere version.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2024 - 12:47 #2
Når du Højre klikker på Filen og vælger egenskaber kan du
se oprettelses dato
Ændrings dato
Og hvornår den sidst blev åbnet!
https://ibb.co/x6LxgP4
Avatar billede Kat Liv Praktikant
21. februar 2024 - 13:03 #3
Tak! Det jeg gerne skulle, er at gendanne dokumentet, men hvor det fremgår at dette er versionen fra kl. 11:58. Når jeg gendanner den som I beskriver, så fremgår det som om seneste rettelse er sket netop på det tidspunkt hvor den er blevet gendannet...
Og det hjælper mig desværre ikke så meget, idet det da fortsat ligner at jeg har redigeret i dokumentet på dette tidspunkt, som er senere end kl. 11:58.
Jeg ved ikke om det er muligt at gøre det jeg gerne vil. Udover at få hentet en version frem hvor det fremgår at den er fra kl. 11:58, da skulle jeg også gerne kunne sende det til anden person hvor det også for denne modtager fremgår at dokumntet senest er ændret kl. 11:58..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2024 - 13:42 #4
Helt lavpraktisk kan du
* lægge dokumentet lokalt på din PC
* koble den af internettet
* sætte klokkeslet tilbage til 11.55 (Det kan være nødvendigt at fortælle at du IKKE ønsker automatisk tids-synkronisering)
* og så redigere dokumentet igen... - så bør "Last access" også rette sig efter det ny tidspunkt.
Avatar billede Kat Liv Praktikant
21. februar 2024 - 14:06 #5
Tak, det virker egentlig til at være meget smart :-) Men ved du også hvordan man 'medsender' til modtager, at dette er versionen fra 11:55? Hvis de går ind og åbner versionshistorik, vil det umiddelbart fremgå, tror jeg, som om versionen er fra det tidspunkt hvor modtager åbner filen.
Så skulle man kunne lave en pdf, hvor tidspunktet fremgår, så tidspunktet ikke kan ændres når dokumentet åbnes...
På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2024 - 14:44 #6
Det er ikke helt så simpelt - Microsoft har vist selv et lille utility i office-pakken, der kan fjerne "egenskaber" fra dokumenter. Men så forsvinder alt jo.

Skal man være rigtig "ond", kan man manipulere med selve DOCX filen. Omdøb den til .ZIP - så kan du åbne den som et pakket arkiv. I filen \docProps\core.xml står informationerne fra Egenskaber, så her kan man ændre. Det er XML formateret, så det kræver at man kan gennemskue dette format.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
21. februar 2024 - 15:15 #7
Bare en tanke. Ved ikke om det er muligt. Prøv at markere alt indhold i dokumentet og vælg Kopier/copy (ctrl+c)

Sæt uret tilbage.

Opret et nyt dokument.

Indsæt den kopierede tekst (ctrl+v) i det nye dokument.

Gem dokumentet
Avatar billede Kat Liv Praktikant
21. februar 2024 - 15:50 #8
Taaak for alle jeres idéer!! Det er virkelig sødt af jer!! Nogle af dem er jeg dog nok ikke computerkundig nok til at kaste mig ud i, tror jeg... :-S

Jeg er kommet frem til en lidt alternativ løsning, hvor jeg simpelthen laver screenshot af al tekst, bid for bid, hvor det ude til højre fremgår at denne version er fra før kl. 12:00. Og så samler jeg det hele i ét dokument. Det bliver en meget anderledes måde for eksaminator at læse en opgave, og jeg må se om han vil godtage det. Men i det mindste undgår jeg mistanke om måske at have redigeret yderligere i teksten efter kl. 12:00