Avatar billede Wombat Juniormester
27. februar 2024 - 19:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Samba server

Jeg har en WiFi mini-router med USB stik, som jeg forbinder til en HDD i en SATA Box med et USB 3.0 kabel. Fra min Macbook M1 med seneste OS, MacOS 14 Sonoma, forbinder jeg med WiFi til routeren som optræder som en SMB server.

Jeg får et logon skema med 2 konti; en "Guest" og en "Registered User", hvor sidstnævnte er forudforsynet med mit brugernavn. Der er også et password felt.

Når jeg indtaster mit log on password til Macbook'en ud for "Registered User" kommer der en fejl, billedet ryster. Vælger jeg "Guest" er der ingen passwordkrav og der er forbindelse til HDD'en med både læse- og skriverettighed.

Spørgsmål: Hvorfor kan jeg ikke logge på med mit password; og hvorfor har jeg tilsyneladende full adgang som Guest?
Avatar billede puren Ekspert
27. februar 2024 - 19:54 #1
det er et eller andet sted i din i router du skal styre det
Avatar billede Wombat Juniormester
27. februar 2024 - 20:34 #2
#2 Tak for svar.
Det tror jeg ikke.
Man kan selvfølgelig også bruge SMB på Windows, det skal bare slås til ført i Windows setup.
Når jeg bruger samme SMB server på min Win11 PC bliver jeg også afkrævet et password, og det virker fint, når jeg benytter det password der bruges til log on i Windows.
Så jeg er ret overbevist om, at det må være et sted (i opsætningen) på Mac'en og ikke routeren.
Avatar billede Wombat Juniormester
27. februar 2024 - 20:36 #3
Tilføjelse: men hvorfor virker det fuldstændigt med gæste login?
Avatar billede puren Ekspert
27. februar 2024 - 20:50 #4
du har sat din disk til routeren, så er det også routeren der styre adgangen.
Avatar billede Wombat Juniormester
27. februar 2024 - 21:34 #5
#4 Nej, det er computeren i dette tilfælde. WiFi forbindelsen er der jo ikke noget i vejen med. Som jeg skrev, så virker det på Windows med Windows passwordet, så det må være noget der mangler i Mac setup.
Avatar billede puren Ekspert
27. februar 2024 - 21:43 #6
så disken er ikke sat til routeren som du beskrev i udgangs punktet?
Avatar billede Wombat Juniormester
27. februar 2024 - 22:24 #7
Disken er i en USB to SATA boks, som igen er forbundet til mini-routerens USB stik:

Sådan her: HDD I SATA boks --- USB kabel --- mini-router ))) WiFi ))) computer.

SATA Box  http://tinyurl.com/pwupwa52

Mini-router  http://tinyurl.com/56pmds92
Avatar billede puren Ekspert
27. februar 2024 - 22:48 #8
hvad Guest og User må skal du styre i din router.
Avatar billede kulawig Professor
28. februar 2024 - 08:57 #9
Avatar billede kulawig Professor
28. februar 2024 - 09:02 #10
helt specifik:

Anonymous access to all volumes - This function is enabled by default, so users can access all activated volumes of Storage Sharing without accounts. If you want to add a shared folder which does not allow anonymous login, uncheck the box to disable this function.

som Puren skriver det er i routeren det styres ...

mvh
Avatar billede Wombat Juniormester
28. februar 2024 - 11:05 #11
OK. Eftersom der ikke er tale om "multi-bruger" adgang, beholder jeg routerens standard opsætning.

Tak for svar.

When all alse fails . . . Read the instructions ;-)