06. marts 2024 - 05:03 Der er 7 kommentarer

Ny computer med eksisterende eller nyt windows-styresystem?

Jeg har lige brænd min stationære computer af min undersøgelse viser at anskaffelsen af nye dele til denne vil blive forbløffende dyrt, tidskrævende og næsten umuligt.

Den afbrændte computer jeg har stående er fra MSI og har mindre kabinet mindre strømforsyning(fysisk) og ikke standard PSU til Bundkort: 10-pin. (+4) (2 kabler)

Først troede jeg det var PSU-en der var brændt af men ved hjælp fra en anden tråd herinde fik jeg lavet en test der kunne få blæserne i PSU-en til at køre. Derfor forventer jeg det er bundkortet der er brændt af.

Jeg skal skaffe en anden computer nu men er splittet i, hvor hvor meget jeg vil investere.
Jeg overvejer at købe en billigere model ca. 4000.- uden windows11 og så tage min eksisterende harddisk med windows11 på og flytter over(1.0 TB sata/64mb)
Hvis jeg dog ender i at investere helt vil mit prisniveau være på ca. 10.000,-

På nuværende tidspunkt har jeg ikke det vilde behov. Men på sigt vil jeg gerne have muligheden for at opgradere den computer som jeg anskaffer.
Årsagen her er at jeg måske ikke køre tunge spil/programmer flere år frem men lige pludselig kommer i tanker om at jeg vil køre tunge programmer.

Derfor tænker jeg at mit udgangspunkt må være et standard fuld størrelse, kabinet godt bundkort og med en ordentlig processor.
Med mulighed for at smide grafikkort i og udskifte eller tilføje standard hardware uden at støde ind i mærkværdige/kreative løsninger fra producenternes side.

Det er herfra jeg går i stå og ønsker forslag/vejledning

Mvh Thomas kaffedrikkeren
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. marts 2024 - 07:19 #1
Hvis Windows licensen er en OEM version, er den knyttet til bundkortet. Man kan derfor ikke flytte en eksisterende installation til et nyt bundkort. Driverne vil heller ikke passe til den nye hardware.
Det ser desværre ud til, at du ikke slipper for en større investering.
Avatar billede ejvindh Ekspert
06. marts 2024 - 08:09 #2
Hvis du ikke lige nu har det store behov, kunne en løsning måske være at gå på brugtmarkedet? Så finder du nok til en nogenlunde billig penge, noget der kan køre et par år (inkl. OS), og du kan vente med den store investering til du faktisk har et behov. Og så købe, hvad der er nogenlunde up-to-date til den tid.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2024 - 08:09 #3
Som FinnRasmussen skriver, skal du huske Windows-licensen - den vil du formentlig ikke bare kunne flytte over på nyt bundkort/grafikkort o.s.v. - er der mindre ændringer (fordi du opgraderer den eksisterende computer) kan det gå endda. Men hvis der er større ændringer i hardware-konfigurationen, opfatter Microsoft det (med rette :-) som en ny computer, og så vil en OEM-licens, som langt de fleste private brugere har, ikke kunne overflyttes.

Det er derfor vigtigt at det ny bundkort har en Windows licens indbygget.

Husk også at Microsoft har skærpet krav til "gamle" produktnøgler - hvor vi tidligere har kunne bruge Windows 7 licensnøgler o.lign., går den desværre ikke længere. Enten en ny produktnøgle i BIOS på bundkortet, eller også skal du have købt en licens til Windows...
06. marts 2024 - 08:27 #4
Du kan evt. afsøge markedet for refurbished computere; de kan ofte fåes til meget billige penge, og hvor der allerede er installeret WIN 10 ELLER 11. Der er velkendte mærker som HP, Lenovo, Dell m.fl. Som udgangspunkt er der tillige 2 års garanti på produkterne. Jeg kan f.eks. se, at et firma i Nørre Sundby har PC'er til under 1.000 kr, og de kommer alle med en Win 10 pro installation.

Jeg har de sidste 3 år selv anvendt genbrugsmaskiner, og er fuldt ud tilfreds med kvaliteten.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2024 - 09:11 #5
Hvis du vil flytte din disk over og regne med at den bare aktiverer skal den være retail version og ikke oem som mange leveres med. Drivere tænker jeg ikke er så stort et problem da Windows 10/11 er rimelig gode til at finde dem. Men at finde dem på nettet først som en sikkerhed er et godt valg, ved at bruge oplysningerne på bundkortet.
Når du skifter hardware vil jeg anbefale du finder hardware der er Windows 11 kompatibel. Der er kun ca halvandet år til, at man skal betale for support til opdateringer til Windows 10.
Der er ingen meldinger på hvor dyrt det bliver, men jeg tror ikke mange vil hoppe på denne løsning.
Sidst Microsoft tilbød dette, fordoblede de prisen hvert år der gik, så det sidste år betalte man 4 gange det beløb man betalte første år.
Så det kan blive en dyr fornøjelse at holde liv i gammel hardware.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2024 - 09:14 #6
At købe Windows er ikke dyrt. Man kan i dag købe en flytbar Windows 11 licens for 168 kr
https://www.productkeys.dk/produkt/windows-11-professional-retail/
Avatar billede valby Ekspert
06. marts 2024 - 12:14 #7
Enig med #5. Jeg har selv gjort det.