Avatar billede lurup Ekspert
07. marts 2024 - 11:05 Der er 19 kommentarer

Værelsefordeling

Hej

Jeg har 200 elever på en efterskole som bor på 2-3-4 mands værelser.
Værelserne har fra nummer 1-90 men nogle undtagelser. Nogle værelser har en bogstav ved sig fx 17a.
Vi laver værelse byt 2 gange om året og vil gerne lave så de ikke komme til at bo med en de har boet ved de andre 2 gange ??
Kan de laves ? så fx elev 23 kun ka bo med elev 67 en gang og vis det gentager sig skal det viser .
De bliver fordelt manuelt
Avatar billede ebea Ekspert
07. marts 2024 - 12:37 #1
Ja, det kan laves. Men du må selv levere et ark, med alle værelses numre, samt alle elevers navne.
Upload det ark du laver, til f.eks.  www.dropbox.com
Avatar billede puren Ekspert
07. marts 2024 - 12:45 #2
Får vi del i din løn når nu vi skal lave dit arbejde
Avatar billede lurup Ekspert
07. marts 2024 - 22:01 #3
Hold da op Ebea det er da en god service du kommer med...TAK
https://www.dropbox.com/scl/fi/8av45nxt2xu7fran5gp3l/elevrum.xlsx?rlkey=qet8kpqw4o0q3yksgkvsliavy&dl=0

Puren det ville jeg gerne kunne gøre men der er desværre ikke så meget tilbage
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 07:56 #4
#3 - Jeg kiggede på din fil. Men der er noget som ikke rigtig stemmer sammen.

Du har 254 elever. Men du har kun 192 senge til rådighed.
Og jeg går ud fra, at eleverne ikke skal sove på skift.

Så ud fra dette, kan man ikke lave en fordeling, uden at vide hvem som aktuelt er på skolen, af antal elever.
Så du er nødt til at være specifik omkring, hvad der er korrekt.
Avatar billede lurup Ekspert
08. marts 2024 - 11:31 #5
Hej

Der er ikke ca 185-190 elever.
Grunden til det store spring er at alle 9 kl er fra 1-99 og 10 kl fra 100-300. Der er nogle der er stoppet så derfor huller i tal rækken.
Endnu engang 1000 tak
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 12:08 #6
#5 - ja, det opdagede jeg, efter jeg sendte sidste indlæg.
Men det burde du have lavet, så man ikke skulle bruge tid på at lave en ny reel liste.
Men jeg har opdateret listen, og vender tilbage.
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 13:20 #7
Her er et eksempel på, hvordan du kan gøre det. Denne opstilling, vil dog ikke give en fuldstændig nøjagtig fordeling af værelser, så elever ikke "rammer" hinanden, da dine elevers nr. ikke er fortløbende, men har spring imellem.

Fordelingen er vist i Ark2

Hvis du laver alle elever fortløbende, uden spring i numrene, vil du kunne få en nøjagtig fordeling.

https://www.dropbox.com/scl/fi/1zi30axx3sid60qui5ug1/elevrum.xlsx?rlkey=lnmzksgyyhghjubupfaqki9mt&dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 15:08 #8
Jeg har opdateret filen, så det er mere overskueligt at se opdelingen af værelser, kontra elevers fordeling.
Linket er det samme, som i #7
Avatar billede lurup Ekspert
08. marts 2024 - 17:57 #9
Undskyld mine mangler
Det ser mega spændende ud..
Hvordan bruger jeg det ?
TAK
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 19:36 #10
#9 - Nu ved jeg ikke hvad du mener, med at bruge det.
Men i kolonnerne, hvor der står første halvdel af skoleår, har du de tal som du sendte i filen du uploadede, og som jeg har brugt til fordeling af elever, i første halvdek af skoleåret.
I kolonnerne i anden halvdel af skoleåret, er der nogle formler, som omfordeler eleverne, til andre værelser, som du efterspurgte.

Og det er opdelt, så der er kolonner med 2 sengs værelser, og 4 sengs værelser.

Så det burde egentlig være nemt at overskue.
Avatar billede lurup Ekspert
08. marts 2024 - 19:57 #11
De bliver omdelt manuelt da vi har noget der ikke kan bo sammen fx dreng og pige eller nogle med udfordringer.
Vi bytter 2 gange om året så der er 3 perioder
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 20:27 #12
#11 - du kan jo omfordele tallene, fuldstændig som du mener de skal passe.
Jeg kan kun tage udgangspunkt, i det du oplyste.

Så selvom der nu er 3 perioder, så kan du jo blot lave en ny periode, og ligeledes, kan du omfordele elevernes numre.

Formlerne laver omfordelingen.
Avatar billede lurup Ekspert
08. marts 2024 - 20:42 #13
Sikkert mig der laver noget forkert men elev 7 og 8 kan bo på fx værelse 6 i 1. periode og værelse 3 i 2. periode uden den kommer med fejl
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 22:27 #14
#13 - Nu kan jeg af gode grunde, ikke vide hvad du laver, for at komme til det resultat.

Men hvis du kigger på elev 7 og 8 i værelse 6, i 1. periode, så er der på værelse 3 i 2. periode, elev nr. 10 og 152.

Hvis du tvinger bestemte elever ind på bestemte værelser, så du jo nødt til at lave opstillingen fra 1. periode, med de værelses nr. og elever du ønsker skal være der.
Hele ideen med at lave det som jeg har gjort, var jo netop at du kunne omfordele elever til værelser, uden at de samme elever blev sat sammen igen.
Det var dit åbnings spørgsmål.

Formlerne som bruges til omfordelingen, laver jo 2. periode, ud fra den opstilling som er i 1. periode, og uden at du egentlig skal lave noget manuelt.
Avatar billede lurup Ekspert
09. marts 2024 - 00:46 #15
ok...
Det skal laves manuelt hver gang og ingen må bo med den samme
Avatar billede ebea Ekspert
09. marts 2024 - 07:50 #16
#15 - ja, der kommer jeg til at hoppe af her.

Hvis det skal laves manuelt, hvad er så formålet med dit spørgsmål ?

Du kan lave din opstilling med elev fordeling ude i de kolonner som hedder første halvår, og så bruge formlerne i andet halvår, til at lave en ny fordeling, som jeg nu har skrevet flere fange.
Avatar billede ebea Ekspert
09. marts 2024 - 18:35 #17
#15 - Jeg gir' det en chance mere, for at se om det hjælper dig videre.

I opstillingen, i linket til filen herunder, kan du flytte elever manuelt fra 1. halvår til 2. halvår (eller periode), og hvis de tidligere har været sammensat, vil du få en SAND markering, med RØD farve, som du kan se i kolonnerne L og V.

https://www.dropbox.com/scl/fi/935zs8idum246sxg0d4sq/elevrum-1.xlsx?rlkey=9vbnpb0fe0wxl8mma2xdl6jal&dl=0
Avatar billede lurup Ekspert
10. marts 2024 - 11:29 #18
1000 tak for forsøget

Jeg kan desværre skrive de samme elever på værelse 1 og 3 i begge perioder uden den melder fejl
Avatar billede ebea Ekspert
10. marts 2024 - 12:48 #19
#18 - Hvis nu du tog udgangspunkt i de elever du ønsker skal kunne flyttes sammen, og rundt efterfølgende, og så opdelte dem i de grupper de nu måtte blive til (Piger/Drenge/Alderstrin), og så opsatte nogle kolonner som du ser i det ark jeg har uploadet.

Så ville du få en helt anden opstilling af valgmulighederne, og en bedre måde at fordele dem på.

Som det du ser nu, er det jo én lang liste med elever, i 2 rums værelser, som er 74 værelser, og 148 elever.
Prøv at stille det op matematisk, og se hvor mange kombinationer der skulle håndteres, hvis regnearket skulle have formler der skulle håndtere alle disse kombinationer.

Men hvis du som jeg skriver, opstillede det i en logisk orden (Piger/Drenge, samt alderstrin), så ville det kunne lade sig gøre.

Det som jeg har lavet er forslag, og ikke endelige løsninger.

Den første jeg lavede, kunne lave det, uden du manuelt flyttede noget, hvorimod den seneste, kræver at du flytter mere rundt på eleverne, og at de er opsat som jeg foreslår dig.

Jeg har jo ikke en liste, som du har, men kun elev numre som du uploadede, og ved ud fra det, ikke hvem der må være sammen, og ikke.