Avatar billede Karsten Mester
08. marts 2024 - 09:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tøm fifo i outlook mail

Hej.
Jeg har fået det problem med min outlook mail, at det forekommer som om jeg fylder en form for Fifo, hvor sidst sendte mail forårsager, at en mail, der skulle have været sendt tilligere bliver sendt, hvor i mod den ønskede afsendte mail ikke sendes. Er der en måde hvorpå man kan løse dette problem.
På forhånd tak.

Karsten
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 09:42 #1
Nu skriver du ikke noget om, hvor længe der er imellem du sender mails, hvor dette forekommer (jeg tænker, minutter, timer).
Og har du tjekket, om det er kladder af emails, som ryger afsted?
Avatar billede Karsten Mester
08. marts 2024 - 10:16 #2
Jeg har nok sendt dem for hurtigt, 5 sekunders mellemrum vil jeg tro, men har det betydning ?
Jeg kan ikke tro det er kladder. Jeg indsætter lige vba koden

Sub SendEmailViaOutlook(M_adresse As String, navn As String, tekst As String, overskrift As String, fil As String)

Dim OutApp As Object
Dim Outmail As Object

Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
Set Outmail = OutApp.CreateItem(olMailItem)

    With Outmail
    .To = M_adresse
    .Subject = tekst
    .Body = overskrift
    .Attachments.Add fil

' .Display
  .Send

  Set Outmail = Nothing
  Set OutApp = Nothing
  End With
End Sub
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 10:42 #3
Prøv at gå ind i Outlook.
Vælg "Filer"
"indstillinger"
"Mail"

Og så i højre side, scroll ned til "Gem meddelelser"

Og øverst der, sæt "Gem meddelelser, der ikke er sendt ......."  til 0 minutter.

Og så prøv at teste, om det giver en ændring.
Avatar billede Karsten Mester
08. marts 2024 - 14:24 #4
Nu bliver det pinligt. Når jeg går ind i outlook, så kan jeg ikke finde "Filer"
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 15:06 #5
#4 - Ja, det er alvorligt ;-)  Måske du kører med en anden opsætning af Outlook.

Ellers burde den være oppe i menulinjen.
Avatar billede Karsten Mester
08. marts 2024 - 16:18 #6
Tak for hjælpen, men jeg kan simpelthen ikke finde hvor jeg kan sætte
Gem meddelelser, der ikke er sendt ......."  til 0 minutter.

karsten
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2024 - 17:02 #7
#6 - Prøv at se på billedet i linket, herunder. Dette er fra min Outlook, og bortset fra måske farverne, burde din Outlook være stort set ens.

https://www.dropbox.com/scl/fi/3nb6gda7lmt38880cnwtu/outlook-mail-indstillinger.png?rlkey=b6nep7x78ndesupujuaxctwig&dl=0
Avatar billede Karsten Mester
09. marts 2024 - 20:13 #8
Kære Ebea.
Tak for hjælpen. Jeg kan slet ikke få dit skærmbillede frem i min outlook. har forsøgt, at tømme fifoen ved at sende mails, og kunne konstatere, at det var en god ide i starten, idet 10 afsendte mails bevirkede 25 modtagne mails, indtil det pludselig stoppede. Jeg har en ide om, at jeg skal vente en par dage og prøve igen, måske har det noget at gøre med hvor længe mails kan ligge i fifoen. Nu ser vi, men tak for opmærksomheden og hjælpen.
mvh
Karsten
Avatar billede ebea Ekspert
13. marts 2024 - 14:54 #9
#8 - jeg har lidt fornemmelsen af, at du kører med Office 365 Outlook standard opsætning, og det er derfor du ikke ser samme billede.
Men derfor skal du stadig kunne gå ind i “Filer” og “ Indstillinger”.

Fifo er jo egentlig kun en styring “FirstInFirstOut”, og hvis du kunne ændre den tid der er opsat, som jeg beskrevi #3, ville du nok kunne se en forskel. 😊
Avatar billede Karsten Mester
14. marts 2024 - 12:44 #10
Du har ret jeg bruger Office 365 Outlook som standard.
Men jeg kan stadig ikke finde filer og indstillinger, desværre
Avatar billede ebea Ekspert
14. marts 2024 - 13:37 #11
#10 - nu, hvor du har tilrettet koden, med den ekstra linje jeg viste i dit andet spørgsmål, har du så stadig problemet ?

Det burde egentlig løse problemet, da det Outlook kald du laver, bliver lukket igen, når koden er afviklet.