09. marts 2024 - 11:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

opgradering af GPU giver opstartsvanskeligheder (CPU/MB/PSU problem?)

Hej med jer.

For nogle år siden lavede jeg mit første build som har virket upåklageligt indtil jeg i dag ønskede at opgradere min GPU fra et 1060TI til et 4060TI.
Jeg var egentlig sikker på at både PSU, CPU og mit motherboard ville kunne klare denne opgradering. Samtidig med udskiftningen af GPU'en skiftede jeg PCI-E'n da en ny er blevet tilsendt fra producenten (de har haft problemer med disse.)

Hvad jeg har prøvet:
1. jeg har efter vejledning på nettet lukket for diverse startapps
3. jeg har prøvet at genstarte et par gange

Resultat: ingen til lidt forskel.

4. jeg har prøvet at lave et CMOS reset

Resultat: computeren tænder og det lyder som om at den køre normalt. men der kommer intet frem på skærmen.

5. Jeg har sat det gamle grafikkort i i igen.

Resultat: den tænder normalt til recover BIOS settings

SPØRGSMÅL:
Jeg har fundet ud af på nettet at der er mange som har problemer med det bundkort jeg har og 4000 serien af GPU. For mig virker det også til at det er BIOS der ikke arbejder helt sammen med GPU'en da den de første par gange stod længe og "loadede" i BIOS ved opstart.

Men kan det virkelig passe at et udskifte af bundkortet vil løse problemet?
eller er jeg løbet ind i en eller andet for for bottleneck med mit setup?

På forhånd mange tak for svar.

BUILD:
1x - NZXT H1 (NP-S650M)  1. gen with PCI-E Repair Kit
1x - SFX-L 650W 80 Plus Gold Power Supply
1x - MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
1x - AMD Ryzen 5 3600X Wraith Spire CPU 3.8 GHz
1x - 140mm AIO Liquid Cooler
2x - G.Skill AEGIS DDR4-3200 C16 DC - 32GB
1x - ASUS GeForce RTX 4060 Ti ProArt OC 16GB GDDR6 RAM
1x - PCIe 16x Gen3 High-Speed Riser Card (PCI-E Repair Kit)
1x - Intel 660p SSD M.2 NVMe - 1TB
1x - WD Blue 3D NAND SSD 2.5" - 1 TB
1x - BenQ EX3501R 35 3440 x 1440 HDMI DisplayPort USB-C 100Hz
1x - Windows 10 64
Avatar billede puren Ekspert
09. marts 2024 - 11:52 #1
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. marts 2024 - 12:59 #2
Det er som der nævnes i #1 med meget stor sandsynlighed, PSU´en der ikke er i stand til at opfylde kravene.
En kraftigere PSU er løsningen på problemet.

En PSU  kan i realiteten aldrig have for høj en ydelse, men når ydelsen ikke er stor nok i forhold til forbruget i Watt, er det at problemet opstår.

Her er til at kikke på:

https://www.proshop.dk/?s=psu+850+watt+&c=stroemforsyning

https://www.pricerunner.dk/sp/psu-1000w.html
09. marts 2024 - 15:38 #3
Tak for svar.

Jeg anskaffer mig et: CORSAIR SF Series SF850L, og vender tilbage om det har været en succes. det skulle ankomme om et par dage :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. marts 2024 - 16:17 #4
Vi krydser fingre 🤞🤞🤞
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2024 - 17:17 #5
" Samtidig med udskiftningen af GPU'en skiftede jeg PCI-E'n da en ny er blevet tilsendt fra producenten"

Skal dette forstås at du har lavet en bios opdatering?
Og hvis du har er du sikker på du har brugt den rette til dit bundkort?
10. marts 2024 - 11:40 #6
@220661

Det er PCIe riser cable der er skiftet ud. Jeg har lavet en bios opdatering i dag. Men det ændre desværre ikke noget. :--)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2024 - 11:52 #7
Okay. Håber en kraftigere psu løser dit problem så.
17. marts 2024 - 12:20 #8
Hej igen.

Det lykkedes ikke med udskiftningen af PSU'en.

Det er det samme med at computeren starter op men skærmen melder "intet signal"
Der kommer heller ikke noget signal til mit keyboard (intet lys) Så mistænker at det er bundkortet driller?

Det virker fint med mit ASUS 060 ti

Tager gerne imod forslag!

På forhånd tak og god weekend.

1x - NZXT H1 (NP-S650M)  1. gen with PCI-E Repair Kit
1x - CORSAIR SF Series SF850L
1x - MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
1x - AMD Ryzen 5 3600X Wraith Spire CPU 3.8 GHz
1x - 140mm AIO Liquid Cooler
2x - G.Skill AEGIS DDR4-3200 C16 DC - 32GB
1x - ASUS GeForce RTX 4060 Ti ProArt OC 16GB GDDR6 RAM
1x - PCIe 16x Gen3 High-Speed Riser Card (PCI-E Repair Kit)
1x - Intel 660p SSD M.2 NVMe - 1TB
1x - WD Blue 3D NAND SSD 2.5" - 1 TB
1x - BenQ EX3501R 35 3440 x 1440 HDMI DisplayPort USB-C 100Hz
1x - Windows 10 Home 64 bit
17. marts 2024 - 13:44 #9
Det lykkedes!

Jeg skulle afinstallere den gamle driver for 1060 TI grafikkortet.........
Kan godt være det er almindelig viden, men det havde jeg ikke tænkt over. :o)

Fik inspiration fra denne video:
https://youtu.be/pwgg8Vp2NNk?si=jcNUY4eSGnyaGfD9&t=67
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2024 - 14:15 #10
Godt der kom en løsning😊