Avatar billede klaus-dk Praktikant
18. marts 2024 - 09:02 Der er 13 kommentarer

dongle

Donglen til min mus er gået i stykker (fysisk). Kan jeg bruge donglen fra en anden mus (samme firma)? Og i givet fald hvordan? mvh Klaus
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. marts 2024 - 09:25 #1
Hvilken mus snakker vi om - og forbinder den via noget proprietært eller BlueTooth?
Avatar billede klaus-dk Praktikant
18. marts 2024 - 09:34 #2
Det er:
Bluetooth dongle til mus fra SilverCrest.
Er dongler unikke til musen, eller en dongle "neutral"?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2024 - 09:35 #3
Enig med #1 - vi skal have at vide hvad mærke/modeller der er tale om. Lavpris mus = glem det. Bluetooth = fuld fleksibilitet (Du kan som regel bruge den indbyggede bluetooth modtager). Alt der imellem = måske/måske ikke. Logitech har eks. deres "Unifying", der kan omprogrammeres til andre mus.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. marts 2024 - 09:45 #4
Når den nu kan køre BlueTooth, kan du forbinde til den BlueTooth, der antageligt allerede er i din PC, alternativt benytte en hvilken som helst BlueTooth-dongle.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2024 - 10:36 #5
Igen enig med #4 - med den tilføjelse at producenterne typisk optimerer Bluetooth adapteren til deres eget produkt, så de virker ekstra godt/stabilt sammen. Men har du en ikke alt for gammel Bluetooth adapter, enten indbygget eller fra 3. part, vil den formentlig fungere lige så godt som den medfølgende.
Avatar billede klaus-dk Praktikant
18. marts 2024 - 10:54 #6
Jeg har faktisk en Logitech "Unifying" (den med rød stjerne). Hvordan får jeg den indstillet til min mus?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. marts 2024 - 10:58 #7
Logitech Unifying Receiver er proprietær 2,4GHz-tech, så nul BlueTooth her.
Avatar billede klaus-dk Praktikant
18. marts 2024 - 11:29 #8
Det er en USB-dongle med en rød stjerne - den ses i indstillinger som USB receiver.

Min "neutrale" dongle ses som 2.4G Mouse, men hvordan får jeg min mus forbundet med den?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2024 - 11:49 #9
Det kan du kun, hvis din mus har den tilsvarende røde stjerne. Du kan ikke blande to forskellige teknologier, så du kan ikke få en Bluetooth mus til at køre på en Logitech Unifying adapter.
Avatar billede klaus-dk Praktikant
18. marts 2024 - 12:26 #10
Tak, Ole og andre.
Jeg har en nyere ThinkPad ( L 15 gen 1) Er dongle nødvendig?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2024 - 12:51 #11
Så vidt jeg kan se, har den Bluetooth 5.1 - så nej, så vil en adapter ikke være nødvendig, da teknologien er indbygget i forvejen.

Find bluetooth ikonet i systray (nederste højre hjørne ved uret), højreklik og vælg "Tilføj enhed"...
Findes ikonet ikke, må du søge via søge-feltet, eller gå via indstillinger.
Avatar billede klaus-dk Praktikant
18. marts 2024 - 14:12 #13
Takker