Avatar billede Hans T Novice
18. marts 2024 - 14:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Odds på fightcard

Vi har et fightcard med 50 deltagere, som hver skal kæmpe 4 kampe.
Den ene deltagers fjerde kamp, kan godt være modstanderens 3 kamp.
Vi har oddset på kampene, både ift. hvem der vinder og om kampen afgøres på "knock out" (KO) eller "judges decision" (JD). MEN grundet fightcard'ets struktur oddser vi dobbelt på alle kampene.
I deltageren Torben's række, kan vi oddse på at Torben vinder (1) eller taber (2) og hvorvidt hver kamp ender i KO eller JD.
Men I hans modstanders række (f.eks. Thomas), kan vi oddse på at Thomas vinder (1) eller taber (2) - foruden igen KO / JD.
Så for kampen "Torben vs Thomas" kan vi oddse på Torben 2 gange (skriv "1" i Torbens række, men 2 i Thomas' række), Thomas 2 gange, eller splitte med 1 til hver. Og igen: det samme for KO/JD.
Jeg har ikke set dette som et problem, da hver korrekt odds bare giver 0,25 point, og man næppe vinder hvis man splitter alle odds.

MEN: efter en del af første runde er færdig har andre odds'ere efterspurgt en oversigt over hvor mange gange vi hver især har splittet vores odds (på enten vinder/taber eller KO/JD). Jeg kan ikke finde en elegant måde at regne mig frem til dette, da jeg skal sammenligne de to specifikke steder for den enkelte kamps udfald.
Medmindre jeg vil skrive en særskilt kodning per kamp, hvilket jeg ikke gider.
Avatar billede ebea Ekspert
18. marts 2024 - 17:43 #1
Ud fra din forklaring, listet i dit spørgsmål. Havde du så regnet med, at nogen herinde ville femtrylle en oversigt over, hvor mange gange, hver især har splittet deres odds ?

Især, når jeg (eller andre) læser de sidste 4 ord i hele din beskrivelse.

Hvis der skulle være en chance, så kræver det nok, at du uploader et eksempel på den opstilling som i benytter.
Avatar billede MaxZpaD Professor
19. marts 2024 - 08:35 #2
#1 - Jeg er SÅ enig! Jeg holder mig væk fra spørgsmål/indlæg, der er formuleret i stil med dette.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
20. marts 2024 - 08:16 #3
#1 & #2: Det forstår jeg ikke - spørgsmål, der skriger langt væk af "Lav det for mig, så jeg ikke selv behøver" er da så inspirerende.
Avatar billede ebea Ekspert
20. marts 2024 - 08:19 #4
#3 - Ja, Dan, ironi, er altid godt ;-)
20. marts 2024 - 13:21 #5
#1-4: jeg tænker generelt man efterspørger hjælp, fordi man mangler det og ikke fordi man vil have andre til at udføre ens arbejde. Hvis dét var tanken ville Hans T vel netop have oploadet sin odds-fil, men her fornemmer jeg mere et ønske om en diskussion/løsningsmetode, end en direkte "gratis" løsning.

Tilbage til spørgsmålet:
Da der ikke er en specifik fil må det blive en mere generel beskrivelse, med diverse antagelser:
- Fightcards har typisk alle deltageres navn i én kolonne (A)
- Modstanderes navne i de næstkommende kolonner (B-XX) afhængig af antal kampe
Min første tanke var at koble kampene op med et kamp-ID, ud fra deltagere og runde#, men "Den ene deltagers fjerde kamp, kan godt være modstanderens 3 kamp.", så den tanke droppede jeg igen.

Jeg vil mene en løsning er at:
- omdanne deltagernes navne til deltagerID, således hvert ID/navn har lige mange anslag, inkl for fightcard (jeg har det i A-E)
- kald hver kamp sammentrækning af ID/navne, således Torben vs Thomas hedder hhv. TorbenThomas og ThomasTorben (hvis vi går med 6 anslag)
- manuelt flyttes kampenes 4 runder ned under hinanden (jeg kender ikke lige en kodning for dette), men jeg har dem i kolonne H
- manuelt flyttes odds for odds'er1 ned under hinanden for hhv vinder/taber og KO/JD - og bagefter det samme for de andre odds'ere
H3 er nu Torbens kamp mod Thomas og hedder derfor TorbenThomas
H4 er Thomas' kamp mod Torben og hedder ThomasTorben
=venstre(H3;6)&højre(H3;6) returnerer TorbenThomas
- brug hvis, xopslag og venstre/højre til at sammenligne odds på TorbenThomas med odds på ThomasTorben
=xopslag(venstre(H3;6)&højre(H3;6);B3:E6;Odds'er1!H3;"";0;1)  returnerer odds'er1's odds på TorbenThomas
- ombyt venstre+højre for at finde odds'er1's odds på ThomasTorben
- hvis de returnerede værdier giver 2 eller 4 tilsammen har odds'er1 splittet sit odds, hvis det giver 3 har odds'er1 ikke splittet sit odds, på kampen mellem Torben og Thomas
- hvis et splittet odds (værdi 2 eller 4) returnerer "1", kan man ved summering/2 udregne hvor mange kampe odds'er1 har splittet odds på
- for KO/JD er det nemmere: brug stadig hvis, xopslag og venstre/højre til at sammenligne, her skal de dog blot være forskellige for at give værdien "1" (husk igen at dividere summen med 2)

Der er en smule manuel flytten rundt inkluderet i løsningen, men afhængig af antal odds'ere er det forhåbentlig lad-sig-gørligt. Husk man kan bruge funktionen "erstat" til at ændre "odds'er1" til "odds'er2" osv.

God kamp.
Avatar billede ebea Ekspert
20. marts 2024 - 14:16 #6
#5 - det er da en god tanke, og indgang du har til det stillede spørgsmål

Men det ændrer ikke på nogen måde, min holdning til det som efterspørges; og da HansT endnu ikke har reflekteret på nogen af indlæggene, ser jeg heller ikke den store vilje til dialog.

At du laver et mega langt indlæg, med en mulig foreslået løsning, er da fint, og du har måske indsigt i det som efterspørges (hvilket jeg personligt ikke har), og netop derfor, er upload af Arket som bruges, en hjælp, til selvhjælp, hvilket gælder i rigtig mange situationer.
Avatar billede Hans T Novice
20. marts 2024 - 15:05 #7
#5 Tak for guiden. Der var lige lidt som skulle tweakes, men det er nu lykkedes!
Mange tak for hjælpen!!

#1+6 jeg havde ikke muligheden for at oploade filen, da jeg kun har været fra telefonen de sidste par dage. Og jeg har ikke svaret herinde fordi det ærlig talt virkede som et temmelig negativt forum.
Jeg kan godt se ulempen ved vendingen "fordi jeg ikke gider" i kombination med at spørge om hjælp. Det var ment som "det vil jeg helst undgå / der må være en smartere måde". Det tager jeg til efterretning (Y)

#2 hvis du vil holde dig væk fra sådanne indlæg - hvorfor kommenterer du så på det, uden at beskrive hvordan du GERNE vil have problemstillingen beskrevet? Jeg er opdraget til at "hvis du ikke har noget positivt/konstruktivt at byde ind med, må du gerne blande dig udenom".
#3 jeg havde netop IKKE brug for at nogen lavede det for mig, men derimod nogle tanker/guides som kunne bringe mig i den rigtige retning, efter forgæves at have forsøgt selv i 3-4 timer.
Avatar billede MaxZpaD Professor
20. marts 2024 - 15:26 #8
#7 - Jeg har på intet tidspunkt henvendt mig til dig. Kun til til ebea (#1). Så her kan du jo med fordel benytte din påståede opdragelse til at blande dig uden om.
Avatar billede ebea Ekspert
20. marts 2024 - 15:33 #9
#7 - Jeg ser ikke det aktuelle forum, som negativt. Dialog plejer at være vejen frem, i de fleste situationer, og der er tavshed jo netop ikke befordrende for en dialog.

Du skal huske, at det du har af opgave, har du både i dit Hoved, og på et Excel ark (i tilfældet her), men hvor brugerne herinde som læser spørgsmålet, intet har af det, men skal danne sig "et billede" af det som efterspørges.

Og derfor er et upload altid at foretrække, hvilket du forhåbentlig måske gør en anden gang!