Avatar billede Uvanga Ekspert
21. marts 2024 - 22:33 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

email tracker for gmail

Jeg søger et tracking program for gmail. Et program der kan fortælle når en sendt mail er åbnet af modtageren.
Nogen der har erfaring med et sådant program? Og kan anbefale det.
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. marts 2024 - 23:51 #1
Det kan Firebird, HVIS modtageren tillader det, vil modtageren IKKE er der ingen programmer der kan.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
22. marts 2024 - 09:27 #2
Tracking i emails sker som regel vha indlæsning af et billede, kaldt en "pixel", da det kun behøver at være 1x1 pixels. Billedet har et unikt navn/sti til hver eneste email og modtager, som afsender så kan se om er blevet hentet (altså at du har åbnet mailen og indlæst billedet).

For de email apps er sat til ikke at henter billeder ved åbning, kan afsender ikke se om mailen er læs/åbnet. For Apple-brugere som benytter "Mail Privacy Protection" (hvor det er Apple som henter alle billederne i emailen), vil alle mails ses ud til at være åbnet - fra Apple's IP-adresse (som essentielt er beskyttelsen og gør det svært at tracke dig - bortset fra at man så ved at din email-adresse virker).

(så vidt jeg ved er det) Kun MS Exchange i samme domain som rapporterer tilbage til server om modtager har læst/åbnet mailen - en opdatering som afsender så også få oplyst.

Jeg kender også kun til Mozilla Thunderbird som har en indbygget tracking-funktion af afsendte emails 'Return Receipt' - som vist stadigvæk er bygget på ovenstående principper. Sender du igennem en email-service (MailChimp o.lign), kan det være de indsætter en "pixel" og at du kan se noget statistik hos dem - igen det afspejler ikke 100% læsninger.
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. marts 2024 - 09:49 #3
Siden sidst har jeg søgt lidt på nettet, og fundet denne MailTracker. Der er tale om en extension til Chrome Browser. Det ser ud som om den kan det jeg efterlyser, men er der noget jeg har misforstået? Der er flere der udbyder lign. tracking programmer.
**
MailTracker
Track if your emails are opened & how many times. Be notified when your emails are read.

MailTracker enables you to track the emails you send using Gmail and notifies you when they are opened. With MailTracker, you can receive real-time alerts whenever your emails are opened.

MailTracker is a free email tracking service for Gmail with over 100,000 active users. We also offer Premium versions and Premium packs for enhanced email analytics and tracking capabilities.

★ Advanced email tracking extension Chrome.

MailTracker is the most advanced email tracker on the Chrome store. We offer a precise tracking mechanism to determine the exact number of times an email has been opened. Additionally, we provide the ability to calculate the time it takes for an email to be opened for the first time.
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. marts 2024 - 17:57 #4
Jeg vil prøve at søge lidt videre på nettet.
Har foreløbig testet MailTracker, og det virker ok, viser når mail er åbnet. Uden at modtager aktivt skal tilvælge at svare. Virker dog kun på gmail. Programmet er i gratis udgave begrænset til at spore 20 mail pr. måned.
Tak for input. Jeg markerer jer begge, så i får besked på mail👍