Avatar billede Maybritt Praktikant
01. april 2024 - 18:48 Der er 3 kommentarer

2faktor virker ikke til login på Facebook/messenger

Hej kloge hoveder,
Læser at nogle andre har lignende problemer med at få adgang til deres facebook/messenger profil efter telefonskifte.

Jeg skiftede fra iPhone8 til iPhone12, hvorefter jeg fortsat godt kunne komme ind på facebookk på min nye (købt brugt) iPhone, men kunne ikke logge ind på min arbejdscomputer, som jeg har kunne hidtil. Dette kunne jeg leve med, så længe jeg havde adgang via min iPhone. For fem uger siden blev jeg så ufrivilligt logget af facebook/messenger på min Iphone, og for at logge ind skulle jeg bruge en 2faktor ved at downloade fx. Google Authenticator, som jeg gjorde og som er oprettet med samme mailadresse, som den jeg bruger til facebook. Den 6-cifret kode, GA genererer, virker ikke og facebook skriver blot at der er en fejl. Jeg har ingen andre muligheder end en 2faktor-kode for at logge på. Jeg har ikke mulighed for at få en kode til SMS.
Har haft andre til at se på det, men ingen kan knække fejlen.
Håber der er et lyst hovede herinde og på forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2024 - 19:36 #1
"Downloade fx. Google" - den går ikke. Du skal bruge præcise den metode du oprindelig har aktiveret 2FA med.

Og hvis 2FA appen har været slettet fra din telefon i mellemtiden, vil alle "tokens" være blevet nulstillet, og dermed være ugyldige.

Hvis man bare kunne hente en ny app, og så virkede det hele, var der ikke meget 2-faktor over det...

Så noget tyder på du skal den lange vej med at gendanne adgangen til din konto, ved at melde det til Facebook. Jeg har hørt om en der kender en, der havde en nevø der engang fik sin konto gendannet... - det er selvfølgelig muligt. Men det er dælemig ikke ligetil, og jeg hører også om mange der skipper det, og laver en ny profil.

HVIS! - du har en enhed - en anden telefon, iPad eller tablet, som tidligere har været logget på, og som du tidligere har godkendt som en "enhed der kan stoles på", kan du som regel bruge denne som 2FA - der vil dukke en op-up op om at du forsøger at logge på et andet sted... - også selv om du ikke er logget på selve facebook/messenger.

2-faktor godkendelse er en stærk beskyttelse mod at blive hacket - men man skal altså selv have styr på 2FA metoderne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2024 - 19:39 #2
PS - Google Authenticator gemmer "tokens" på internettet (i skyen), så hvis det var den du oprindelig benyttede, burde den også have gemt dine tokens... - forudsat at du benytter samme google-konto som da du opsatte 2FA...
Avatar billede Maybritt Praktikant
01. april 2024 - 22:27 #3
Hej Ole Madsen - tak for dit skriv og det lyder selvfølgelig logisk med 2faktor at man ikke bare kan downloade og så virker den. Dog skrev Facebook, efter jeg havde indtastet min bruger og password, at jeg kunne downloade fx, Google Auth for at generere en kode - men læser hvad du skriver.

Dengang jeg oprettede en 2Faktor var det inde på selv facebook-kontoen, hvortil jeg ikke kan komme eller også kunne man vælge en kode via SMS. Sådan husker jeg det og det er mange år siden jeg har været logget af.

Godt tip med at prøve fra en anden enhed og har lige forsøgt, men den skrev blot at "session er udløbet" og jeg skulle logge på igen - så samme situation.

Lyder som at jeg skal oprette ny facebook-konto 🫣