Avatar billede Djinn_DK Juniormester
07. april 2024 - 11:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

QR kode med tilmelding

Hej,
jeg er temmelig ny indenfor QR koder og jeg vil gerne lave en QR kode hvor det er muligt at lave tilmelding til et arrangement.

Jeg forstiller mig at tilmelding skal ske til et Excel ark eller lignende.

Er der nogen der har erfaring med dette?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. april 2024 - 12:25 #1
En normal QR-kode som "alle" kan scanne indeholder ikke andet end tekst - en adresse eller, mere normalt, et link til en web-side.

Så din QR-kode skal blot lede til en webside, og denne skal så indeholde tilmeldingen...

Skal det være i et excel-ark, kunne arket være delt via onedrive/google drive/dropbox eller lignende - og så er det linket til arket der skal være i QR-koden.

...Men et excel-ark med adgang for alle, tillader jo også alle at redigere i den data der ligger der i forvejen - så overvej om det er den rette løsning :-)
Avatar billede Djinn_DK Juniormester
07. april 2024 - 12:54 #2
ja min QR kode skal linke om du vil til en form eller lignende og når deltageren har udfyldt det skal den sende det videre til et Excel ark eller google drev eller lignende.

Deltagerne sender blot data via en form hvor de udfylder navn, telefonummer m.m. og de mængder data skal ind i Excel arket.

Håber det giver mening :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. april 2024 - 13:06 #3
Jeg tror du misforstod hvad jeg skrev...

QR-koden kan ikke gøre noget aktivt - så du kan ikke bruge den til det du ønsker.

Men QR-koden kan linke til noget andet - og det er så dét der skal gøre det du ønsker.

Jeg kunne forestille mig at du kan bruge Google Forms: https://www.google.com/intl/da_dk/forms/about/

Men hvad du end bruger, er det altså kun QR-kodens opgave at linke til det - ligesom jeg ovenfor lagde link til Google Forms.
Avatar billede kulawig Professor
08. april 2024 - 08:21 #4
har du en formular klar, liggende på den Færdige placering, så er det ikke noget problem at oprette den rigtige Qr kode...

men hvis du laver formularen i excel, vil der komme en warning til alle folk der "trykker" på linket om faren ved aktive formularer...

så som ole skriver ... langt det nemmeste vil være at oprette det i google forms og så eksportere data ... men hvorfor [i]skal[i] det være i excel

mvh
Avatar billede Djinn_DK Juniormester
08. april 2024 - 12:00 #5
Hej Ole,

så har jeg misforstået dig i første omgang.

jeg har prøvet at lave nogle google forms og det virker så super tak for det :)

Kulawig, grunden til at jeg gerne vil have det i Excel er så jeg nemmere kan se hvem der har tilmeldt sig m.m.