Avatar billede CHC Forsker
09. april 2024 - 08:53 Der er 11 kommentarer og
6 løsninger

Betinget formatering af dato

Hej

I celle K3 har jeg dags dato (=idag()) og i celle K7 og frem har jeg nogle deadline-datoer.

Jeg vil gerne have en betinget formatering, som farver celler i K7 og frem rød, hvis deadline i respektive celle er overskredet ift. dags dato i celle K3.

Håber I har nogle bud.

Vh CHO
Avatar billede ebea Ekspert
09. april 2024 - 09:21 #1
Du kan bruge Betinget Formaterings indbyggede "Større end".
Marker dir område, og i Betinget Formatering, "Større end" klikker du på den dato (K3) som er start.
Avatar billede CHC Forsker
09. april 2024 - 09:26 #2
Hej ebea

Det havde jeg forsøgt, men uden større succes, derfor måtte jeg prøve at oprette et spørgsmål.
Avatar billede visto Professor
09. april 2024 - 09:40 #3
Ny regel > Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres
Indsæt formlen
=$K$7<$K$3
Avatar billede CHC Forsker
09. april 2024 - 09:54 #4
Hej visto

Den havde jeg prøvet, men det kan jeg ikke få til at virke.
Avatar billede visto Professor
09. april 2024 - 10:03 #5
Har du formateret cellerne som datoformat?
Avatar billede CHC Forsker
09. april 2024 - 10:46 #6
Ja, det er kontrolleret, så jeg forstår det ikke.
Avatar billede visto Professor
09. april 2024 - 10:55 #7
Du kan evt. uploade dit ark (eller et eksempelark) til Dropbox og kaste et link her. Måske der er en eller anden lille uopdaget detalje, som driller.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. april 2024 - 11:08 #8
Hvis du ikke kan/vil bruge ebeas forslag så kan du ændre den af visto foreslåede formel til:

=$K$7>$K$3
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. april 2024 - 11:19 #9
Eller rettere:
=$K7>$K$3
Avatar billede CHC Forsker
09. april 2024 - 15:09 #10
Hej xl-Enthusiast

Tak for dit forslag.

ebeas forslag havde jeg prøvet og det virkede desværre ikke.

Så vidt jeg kan se er dit forslag det samme som Visto's, som heller ikke virkede, så jeg er desværre stadig på bar bund. Når jeg bruger denne =$K7>$K$3, så farver den cellen i den valgte farve, men uanset om datoen er større eller mindre end K3.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. april 2024 - 15:28 #11
Avatar billede CHC Forsker
11. april 2024 - 15:05 #12
Hej alle

Mange tak for jeres input.

Jeg kan se, at det virker i ovenstående, men i min oprindelige fil virkede det ikke, hmmm det skal jeg lige kigge nærmere på.

Hvordan laves en ekstra betingelse, som f.eks. farver cellen gul, hvis der er f.eks. 5. dage til deadline, men samtidig rød hvis deadline er overskredet?
Avatar billede visto Professor
11. april 2024 - 15:31 #13
Behold betingelsen med den røde. Tilføj en ny betingelse med farven gul:
=$K$7-$K$3=5
Avatar billede CHC Forsker
11. april 2024 - 15:48 #14
...kan den laves til <5 dage?

Har prøvet med =$K$3-$K7<5, men så bliver alle <5 gule, også dem der er overskredet, som skulle være røde.
Avatar billede visto Professor
11. april 2024 - 16:28 #15
Prøv at ændre rækkefølgen af betingelserne med op-ned-pilene. Den, der er øverst, overtrumfer dem nedenunder. Og du kan jo blot udskift minus med <, så det passer til din situation.
Avatar billede ebea Ekspert
11. april 2024 - 18:47 #16
For at få 5 dage, under dags dato, kan du bruge:  =OG(K7<IDAG();K7<=(IDAG()-5))
Avatar billede CHC Forsker
12. april 2024 - 06:39 #17
Hej alle

Tusind tak for hjælpen - det arbejder jeg videre med.

Vh CHC