Avatar billede Vicky Praktikant
17. april 2024 - 09:37 Der er 2 kommentarer

Hjælp til flettefiler

Jeg skal lave flettebrev i Word.
Jeg har oprettet brevet med relevante felter.

Flettefilen indeholder navn i kolonne A. I kolonne C står hvilke bøger der mangler at blive afleveret. Nogle personer i kolonne A har bøger i flere rækker, andre personer i kolonne A, har kun 1 række med bøger.

Det kunne se sådan ud:
kolonne A - Kolonne C
Person 1 - bog 1
Person 2 - bog 1
Person 2 - bog 2
Person 2 - bog 3
Person 3 - bog 2
Person 4 - bog 1

Hvad skal jeg indsætte før «Næste post»«Bogtitel», for at undgå at flettefilen automatisk tager den næste bog som står i næstfølgende række, men som ikke tilhører den person som har lånt bogen.

Hilsen

Vicky
Avatar billede kulawig Professor
17. april 2024 - 12:42 #1
flette regel i excel er et forholdsvis simpelt værktøj (og den laver en fletning for hver linje) , det du ønsker kræver lidt databearbejdning , da der først skal findes person og derefter listes op hvilke bøger personen har ...
så enten noget database eller hvis du insistere på Excel er du nok nødt til at lave en bearbejdning med en pivot tabel.

eller omstrukturering af din liste så person er i kolonne A og så bøgerne optræder i samme række (kolonne B-C-D)

mvh
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. april 2024 - 13:06 #2
Vicky: Det kan godt lade sig gøre at udnytte NEXTIF. Du kan f.eks. benytte princippet, som er vist en denne video (engelsk): "Mail Merge Grouping Multiple row data- NEXTIF", https://www.youtube.com/watch?v=MIfid43hlHw