Avatar billede valby Ekspert
08. august 2025 - 20:35 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

Hvad har telefonen med kodelæseren at gøre ?

Jeg har fået den nye kodelæser til MitID
Den er aktiveret og virkede på Borgerservice.
Men ikke hos mig.
Bruger ID går fint, og jeg indtaster tallene fra kodeviseren, og der står fortsæt.
Jeg fortsætter, men så står der "Noget gik galt, en uventet fejl opstod"
Det er så her det undre mig, skal man slet ikke bruge telefonen ?
https://ibb.co/QF57wwWM
Avatar billede valby Ekspert
08. august 2025 - 20:39 #1
Ps. Felterne Fortsæt og Godkend bliver blå, som tegn på af det fungerer hertil.
Men min printer har kun sort/hvid.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2025 - 22:07 #2
Med kodeviser skriver man brugernavn på siden Så trykker man på kodeviser og indsætter de 6 cifre. Så kommer en sidste boks frem hvor men indtaster den personlige kode der er tilknyttet din mitid og brugernavnet. Og så skal du normalt logge på det du vil logge ind på.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2025 - 22:08 #3
Jeg har i få tilfælde brugt min telefon med kodeviser. Men i mere end 90% af tilfældene er det over pc jeg bruger kodeviser. Jeg har kun kodeviser.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. august 2025 - 22:24 #4
Har du prøvet at gentage Proceduren? Det sker også for mig nogle gange hvorpå det så lykkes efter gen forsøg.
Avatar billede valby Ekspert
08. august 2025 - 22:31 #5
Ja jeg gør nøjagtig det du beskriver. Jeg har en video om det. Det er jo ganske enkelt.
Men vil det sige, at man slet ikke har brug for en telefon, for at bruge MitID ?
Jeg spurgte medarbejderen, om jeg kunne bruge en hvilken som helst telefon, og hertil svarede han ja,
Avatar billede valby Ekspert
08. august 2025 - 22:38 #6
#4
Ja jeg har prøvet mange gange, og en da på to forskellige computere, for at sikre mig, at der ikke er noget galt med tastaturet.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2025 - 06:41 #7
Jeg har KUN kodelæser og har kunnet gjort alle de ting jeg skal med MitId i alle år.
Jeg hjælper også både min mor og min svigermor som begge også bruger den. Og det er yderst sjældent det ikke virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2025 - 06:55 #8
Har du prøvet et gå ind på Mitid siden og tjekke der? Der er et felt med registrerede enheder. Tjek at den er skrevet ind som aktiveret og registreret, hvis problem fortsætter.https://www.mitid.dk/
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2025 - 09:17 #9
Nå nej. Kan se nu i anden tråd du oprettede for noget tid siden at du er nødt til at gå til borgerservice igen måske fordi du ikke kan tilgå mitid siden med din Doro mobil og kigge og aktivere enheder.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. august 2025 - 09:56 #10
Jeg ved ikke om din Doro hører ind unde det der blev oplyst om Android versioner i morgen TV? Hvor de fortalte at Android 9 ikke længere fungerede! Jeg har en nyere.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2025 - 11:50 #11
#10 (Poko1)

Bare for overskueligheden skyld. Så se denne tråd ;)

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1045421
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 12:05 #12
#9
jeg prøver, men den må vel være aktiveret, siden det virkede på Borgerservice.
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 12:14 #13
#10
Som #11 henviser til, min Doro 8080 er Android version 9.
Da jeg købte den Doro, var det allerede en gammel android version.
Men det var første gang jeg købte en telefon, så det kunne jeg jo ikke vide.
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 12:38 #14
#8
Jeg har været på MitID
Da jeg skrev mit bruger ID, kom denne besked.
"Bruger-ID ugyldigt eller ingen identifikationsmidler, der afventer aktivering"

Det må vel så betyde, at min kodeviser ikke afventer aktivering.
Altså den er aktiveret ?
Og som jeg skrev, det virkede på Borgerservice, så der er vel kun den tunge vej der hen. Jeg har booket mig ind til 18 august, men har endnu ikke modtaget
en bekræftelse..
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. august 2025 - 13:14 #15
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2025 - 13:32 #16
#14  Hvis du fx. fra computeren vil logge på "min sundhed" og skriver brugernavn når Mitid, får du så mulighed for at vælge om du skal logge på med MitId app eller din kode viser ??

Jeg får muligheden fordi jeg har både en aktiveret mobil Android 15 og kodeviser.

Men min gamle mobil med kun Android 9 blev deaktiveret hos borgerservice samtidigt med aktiveringen af kodeviseren.

Kan du stadig logge på med din Doro. Indtil på tirsdag ?? Hvis ikke så må borgerservice have deaktiveret den samtidigt.

PS!!! Jeg ville ringe til borrerservice på mandag og efterspørge en "hastetid". For fra mandag den 12 aug. og til den 18 aug vil du jo slet ikke have Mitid adgang.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2025 - 13:38 #17
Man kan ringe til Mitid support i weekenden mellem kl. 10 og 16 på +45 33 98 00 10
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 13:49 #18
#15
Tak for dit link, men uanset hvordan jeg formulerer spørgsmålet, dukker der flere hundrede sider om om noget andet, som er opdateret, F.eks opdateringer til Borger.dk også videre.
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 14:43 #19
#16
Jeg får kun mulighed med MitID. Prøvede det selvfølgelig af igen - negativt.
Tak for nummeret.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2025 - 14:50 #20
#14..  Jeg fik også min kodeviser tilsendt direkte fra MitId..

Og hvis jeg ikke husker helt forkert, så stod der også:
"Bruger-ID ugyldigt eller ingen identifikationsmidler, der afventer aktivering"
INDEN jeg dage senere fik den aktiveret via borgerservice.

Men med et opkald til MitId support, så må de vel kunne bekræfte om din kodeviser ER aktiveret eller ej.. Det må de kunne se udelukkende via kodeviserens serienummer på bagsiden af den ??
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 14:51 #21
#17
Jeg har ringet til MitID. Det var bare en computer, som sagde, at mit styresystem muligves ikke understøttede MitID.
Jeg har Windows 11 pro opdateret, så det kan ikke være det.
Men det var da et forsøg værd.
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 14:55 #22
#20
Se #14
Jeg fik jo min kodelæser aktiveret af en medarbejder på Borgerservice.
Vi afprøvede det, og det virkede.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2025 - 16:23 #23
#21  Okay.. Da jeg ringede til MitId support så fik jeg en levende kvinde i røret.
Måske er hun gået på ferie eller bare weekend ?? ;)

Men jeg har lige logget på Mitid.dk på en Win 11 pro. (fuldt opdateret)
Ingen problem. Ej heller på en Win 10 pro. Også opdateret
Begge med kodeviseren.

SÅ ?????
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. august 2025 - 16:29 #24
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 17:28 #25
#23
Ja netop ??? :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2025 - 17:30 #26
Bare et skud ;)
Hvilken Browser anvender du ?? Jeg bruger Chrome uden problemer.
Hvis du også anvender Chrome, så tjek for evt opdateringer til denne.

Min Chrome havde en opdatering liggende.
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 17:34 #27
#24
Jeg har hentet appen, men for at komme i gang, skal man bruge MitID.
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 17:37 #28
Jeg bruger også Chrome. Har lige set efter:
"Chrome er opdateret
Version 139.0.7258.67 (Officiel version) (64-bit)"
Men udmærket forslag.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. august 2025 - 18:47 #29
Jeg forstod at du havde Mit ID:
https://ibb.co/QF57wwWM
Så er det jo blot at bruge log på.
https://nemlog-in.mitid.dk/login/mitid
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 19:09 #30
#29
Nej det billede viser netop, at jeg ikke kommer længere end til GODKEND,
så får jeg NOGET GIK GALT, sidste billede.
Jeg kan ikke benytte selvbetjening, fordi jeg hverken har pas eller kørekort.
Men måske skulle jeg se at få et pas ? men det er jo problematisk, når jeg ikke har et kørekort :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. august 2025 - 19:16 #31
Jeg tror jeg holder her! Du er jo totalt uden for Pædagogisk rækkevide. Der kræves jo hverken Pas eller Kørekort for at lokke på siden jeg henviser til!
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. august 2025 - 19:46 #32
Blot til din orientering. Jeg er total blind på venstre øje og har kun 60 % syn på Højre. derfor har jeg ingen Kørekort og Pas heller ikke!
Dette er min kodeviser!
https://ibb.co/XvJSP6S
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2025 - 20:07 #33
#31 (Poko)

Hermed en "kortere" forklaring.

Valby er en af de mange som efter 12 aug. ikke længere kan anvende hans nuværende mobil til Mitid. Da den kun har Android 9. Og kan ikke opdateres til mindst Android 10.

Valget er så en ny mobil eller en kodeviser. Valby valgte kodeviseren.

Når den modtages med posten er den IKKE aktiveret.
Det kan gøres via selvbetjening hos Mitid. Men kræver et pas Valby IKKE  HAR.
Derfor nævner Valby "pas"

Aktiveringen kan også ske på borgerservice. Det blev gjort dér og kodeviseren blev testet. Og på borgerservice virkede kodeviseren.

Nu vil Valby bruge den hjemmefra. Og trods rigtigt brugernavn og brug af kodeviserens cifre, så meldes der "Ukendt fejl"

Og det er det tråden omhandler ;) ;)
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 20:14 #34
#32
Det er da trist, at du har så svækket et syn. Det mener jeg virkelig.
Men jeg forstår ikke hvad du mener med: Til min orientering.
Har det noget at gøre med, at du misforstod billedet i linket ?
Avatar billede valby Ekspert
09. august 2025 - 20:16 #35
#33
Flot oversigt. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2025 - 07:15 #36
#32 Poko1 Jeg er imponeret over at du på trods af dit nedsatte syn stadig har overskud til at forsøge med at hjælpe herinde. Hatten af for det.❤.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2025 - 07:23 #37
Har du forsøgt at trykke på "vis" ved den sidste kode du taster ind for at være 100% sikker på du har skrevet den rette kode?
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. august 2025 - 07:27 #38
#36 Det er jo så dejligt at man stadigt kan få en Lap Top med stor Skærm 18" + at jeg på både værksted og i stuen kører med Smart TV ! I øvrigt så ligger det dybt begravet i mig. Jeg er uddannet . Voksen pædagog:
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2025 - 07:27 #39
#5 Er du på farten bør du kunne bruge din telefon til de ting der skal gøres over en browser for til sidst at bruge kodeviser for at acceptere. Jeg tager min med i lommen hvis jeg ved jeg har behov for at skulle bruge MitId. Men som før sagt så er det i meget få tilfælde jeg skal det. Ønsker helst at være på pc når jeg skal bruge MitId
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2025 - 07:36 #40
#38 Ja brugbare hjælpemidler er et must når man vil fortsætte med det man holder af at gøre :-)
Avatar billede valby Ekspert
10. august 2025 - 11:37 #41
#37
Ja det er forsøgt flere gange, så indtastningen er korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. august 2025 - 13:19 #42
# 41 Så må din nr viser alligevel ikke været aktiveret helt som den skal være?  Jeg har lige brugt min på EBoks og der var ikke noget problem i at logge på.
Avatar billede valby Ekspert
18. august 2025 - 15:57 #43
Jeg har været på Borger service igen. Og fik en ny kodeviser.
Det lykkedes mig at åbne borger.dk med den på telefonen.
Men det mislykkes på begge computere.
Har ringet til MitID support. Svar:  måske er styresystemet for gammelt. WIN11 pro.?
Jeg giver op, har brugt mere end 500 kr. til Taxa (Dårlig lænd).
De penge var nok brugt bedre på en ny telefon.
Det gik ellers lige så godt, ind til MitID blevet lavet om.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2025 - 17:49 #44
Dit styresystem for gammelt??
Jeg kører på både Windows 22H2 og 21H2 på min LTSC Windows 10 og på dem begge virker kodeviser uden problemer. Jeg forstår slet ikke hvad problem kan være med at bruge kodeviser på dine stationære computere??
Avatar billede valby Ekspert
18. august 2025 - 17:50 #45
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2025 - 17:55 #46
Ok. Men kan du selv aktivere den til mitid evt. med en aktiveringskode du får fra borgerservice?
Avatar billede valby Ekspert
18. august 2025 - 17:55 #47
#44
De, det vil sige computere, jeg "kommunikerede" med foreslog det. Men jeg vil ikke rode mig ind i en dialog med en computer. Det tror jeg er håbløst.
Avatar billede valby Ekspert
18. august 2025 - 17:59 #48
#46
Nå det anede jeg ikke. Det kræver sikkert et pas, som jeg ikke har.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2025 - 18:01 #49
Mener helt klart du fik den besked i den anden tråd du have om emnet?
Avatar billede valby Ekspert
18. august 2025 - 18:04 #50
#49
Ak ja, det kan såmænd godt være rigtigt. Det kniber vist med hukommelsen.
Avatar billede valby Ekspert
18. august 2025 - 18:43 #51
Jeg må nok hellere lukke denne lange tråd, og takke alle jer som kom nyttige råd.
Jeg kunne jo plaster dem med grønne striber, men det giver vist ikke mening, da ingen, mulig interesseret, vil kunne finde rundt i alt det grønne.
Så jeg nøjes med at sige rigtig mange tak!  👍👍👍👍👍
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2025 - 21:56 #52
Det er helt i orden 😁
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester