Avatar billede mixmaster Nybegynder
02. september 2001 - 21:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Switch og Hub

Hvad er forskellen på en switch og en hub?
Kan jeg godt bruge en switch som en hub?
Er der nogen der ved om denne hub kan bruges med PC´er: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684847891 ?
Er der andet jeg bør vide om switches?

Hilsen MixMaster
P.S. Den skal bruges til at fordele en ADSL forbindelse fra cybercity så den skal tilsluttes deres Router, men det betyder vel ikke noget?!
Avatar billede bbs Nybegynder
02. september 2001 - 21:47 #1
Switch er bedre end en hub.

Hvis man kører på en switch:
Så er det ligemeget, om nogen kun kan køre 10 mbit, og andre 100 mbit, de vil køre max hastighed af hvad de kan.

Hub:
Hvis bare en af dem der sidder i netværket kun kan køre 10 mbit, vil alle i netværket køre 10 mbit, selvom de har et 10/100 mbit netkort.

Derfor, køb Switch!
Avatar billede mixmaster Nybegynder
02. september 2001 - 21:48 #2
Så Switchen kan altså også godt bruges som en hub, men ikke omvendt vel?!

Switchne er også billigere så det passer mig fint!

MixM@ster
Avatar billede bbs Nybegynder
02. september 2001 - 21:55 #3
En switch og en hub er næsten det samme, forskellen er den, at en hub tager den laveste fælles-nævners INet speed, og bruger den, og ved en switch kan alle bruge deres unikke INet Speed.
Avatar billede bbs Nybegynder
02. september 2001 - 22:00 #4
Takker for points :)
Avatar billede mixmaster Nybegynder
02. september 2001 - 22:00 #5
Men jeg vil altså ikke få problemer hvis jeg bruger en switch til at forbinde mine pc´ere med?
Avatar billede bbs Nybegynder
02. september 2001 - 22:01 #6
Nej, tværtimod ..
Avatar billede bbs Nybegynder
02. september 2001 - 22:01 #7
Forresten, hvis du kun skal forbinde din PC, så kan du ligeså godt købe en 2Ports Hub, den koster ca. 200 kr. på edbpriser.dk ..
Avatar billede bbs Nybegynder
02. september 2001 - 22:02 #8
Avatar billede makse Nybegynder
02. september 2001 - 22:07 #9
Den største forskel på en hub og en switch, er at en hub sender alt trafik den modtager, videre til alle porte.
En switch sender kun til den port, der skal have den.

En hub kan heller ikke køre med Full Duplex.
Avatar billede makse Nybegynder
02. september 2001 - 22:10 #10
En hub kan også sagtens køre 10 og 100 mbit samtidigt, på hver sin port.
Avatar billede mixmaster Nybegynder
02. september 2001 - 22:22 #11
1. Hvordan ved den hvor dataerne skal hen?
2. Har i noget tilovers for denne: Surecom SU-EP-808X-R den er billig og ser ud til at have hvad jeg skal bruge! (http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684787891)

MixM@ster
Avatar billede mixmaster Nybegynder
02. september 2001 - 22:23 #12
bbs --> Jeg regner med at skulle forbinde mere end 2 pc´ere så jeg vil gerne have en 8 ports hub!
Avatar billede makse Nybegynder
02. september 2001 - 22:26 #13
En god 8 ports Switch til en rimelig pris, finder du på http://www.trendnet.dk/html/specs.asp?28
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 22:26 #14
Avatar billede hsgroup Nybegynder
02. september 2001 - 22:47 #15
Mixmaster--> som du kan se ovenfor sender en switch kun til den port der skal have data, dvs har du f.eks. et stort printjob eller kopierer du en stor fil så switches afsender og modtager og øvrige tilsluttede enheder kan så \"snakke\" sammen uhindret.
Ved en hub sender alle enheder data ud på hele nettet og den enhed der skal have data hapser så sine data. Den metode giver mange datakollisioner og trafik på hele nettet og dermed et langsommere net.
10/100mbit, jeg ville sætte 100mbit i alle PCere og i andre enheder afhængig af prisen, et 10/mbit netkort koster jo ikke mange bassekroner.