Avatar billede ij Nybegynder
13. september 2001 - 09:09 Der er 3 kommentarer

Richtextbox og RTF

Så kunne jeg ikke klare mig alene mere ;-))
Nu har jeg brugt en rum tid til at finde ud af hvordan jeg i en richtextbox kan skrive mine egne RTF tags.
Problemet er at den laver escape karakterer, så det bliver fortolket som ren tekst, og derfor bliver skrevet ud i richtextboxen???
Please somebody help me
Avatar billede akexpert Nybegynder
19. december 2001 - 17:02 #1
Jeg forstår ikke hvad du mener... Men du kan under RichText\'s proberties finde den der hedder TextRTF, som viser en streng i RTF format. Derimod kan du også vælge Text, som viser i almindeliv ASCI-format!

/akExpert
Avatar billede ij Nybegynder
29. august 2002 - 08:34 #2
Dette spørgsmål har ligget her i en rum tid, og jeg har selv for lang tid siden droppet at bruge richtextboxen, så jeg har ikke brug for svaret mere. Men der er jo heller ingen der har svaret.
Problemet var at jeg ikke selv kunne skrive tags i richtextboxen. Den satte selv '\' ind hver gang jeg prøvede, og det blev derfor til ren tekst.
Men jeg ser ud til at være alene om dette.
Tak for indsatsen.
Avatar billede codemiss Nybegynder
19. november 2002 - 11:50 #3
Hej :-)

Sidder selv og roder med RTF tags og RichText boxen, og jeg har fundet ud af følgende - som jeg også håber du kan bruge... Om ikke andet så til andre der søger i denne herlige videndatabase, som eksperten vel godt kan betegnes ;-)

Når man skal skrive RTF tags skal man skrive {} omkring tags'ne, så vises nemlig de koder man bruger.
Vær dog opmærksom på at ikke alle RTF tagt som f.eks. bruges i word, virker i RTFtextboxen i VB. Men der findes en udemærket liste over den som RTFboxen understøtter i MSDN - Supported RTF Codes.

Sådan her skriver du f.eks. fed skrift, med afsluttende linieskift/paragrafafslutning.
rtbTekst.SelRTF = "{\b " & "Hejsa" & "\b0 \par}"

Håber du og andre kan bruge denne lille oplysning.

Mvh Codemiss