Avatar billede maciej Nybegynder
14. februar 2000 - 06:17 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Defragmenering

Under defragmentering af C-drevet på ca.10G bliver jeg konstant bombarderet med en meddelse om at "inholdet af drevet er ændret....genstarter"Det gør den så også Gud ved ikke hvor mange gange!!!!!Som regl sker det ved 10%.Sidste defr.var jeg nød til at opgive da det tog næsten 2timer at komme op til 49%.Nogen ideer??? :-)
Avatar billede callesen Praktikant
14. februar 2000 - 07:29 #1
Kør scandisk inden defragmentering - sæt evt. en fast størrelse på diskcache.
Kør defrag. lige efter du har installeret et nyt program.
Men defrag under Win98 tager længere tid; men er også mere omfattende end før.
vh
callesen
Avatar billede rea Nybegynder
14. februar 2000 - 07:50 #2
Hvis du har et virusprogram kørende så prøv at lukke dette under defragmenteringen.

:-) rea
Avatar billede theartist Nybegynder
14. februar 2000 - 08:49 #3
Du Må IKKE røre computeren mens den defragmenterer, bare lad den køære derudaf, kommer der aktivitet (og det gør der hvis du gør et eller andet), så genstarter den...

Tålmodighed er en dyd:-)
Avatar billede theartist Nybegynder
14. februar 2000 - 08:52 #4
Det er rigtigt at den stopper og kører tilbage til 0, men det gør den i realiteten ikke, du vil opdage at den hurtigt ryger op på 10% igen, og så tager den lidt mere ryger ned på 0 og så derop igen osv osv. det kan tage MEGET lang tid at defragmentere, jeg har tit været ude for at det har taget 10-12 timer, så lad den køre natten over - men husk at slukke skærmen, så den ikke brænder sammen...

--:TheArtist:--
Avatar billede ravelin Nybegynder
14. februar 2000 - 11:06 #5
Hehe, ok jeg vidste sgu ikke at man kan brænde skærmen af theartist?! Jeg tror nu nok at det er en and du har hørt LOL.

Grunden til at den starter forfra er rigtig nok som de andre siger pga at drevets indhold ændrer sig når du piller ved ting mens defrag kører.
Grunden til at den hurtigt når op på 10 % er at du jo allerede HAR defragmenteret de 10% og derfor fortsætter derfra hvor der er fragmenterede filer.
Avatar billede john.doe Nybegynder
14. februar 2000 - 11:52 #6
Det er Windows som kører samtidig med at du kører defrag. Den eneste løsning er at dele din hd i 2 partioner en lille til Windows og resten til programmer, dermed opnår du også at du kan genindstalle Windows uden at det går ud over dine programmer.

Du kan jo også gøre som theartist foreslår.
Avatar billede snowball Novice
14. februar 2000 - 12:20 #7
Prøv og kig på denne side: http://www.winhelp.dk/95d25.htm

Det kan i hvert fald hjælpe en del !

Snowball
Avatar billede fcs Novice
14. februar 2000 - 12:37 #8
Det kan faktisk også bare være at din pauseskærm starter op. Det betragter defragmentering som at indholdet på harddisken er blevet ændret, så slå pauseskærm og alle andre programmer fra der kører i baggrunden, så skulle det kunne lade sig gøre!
Avatar billede dar Nybegynder
14. februar 2000 - 17:36 #9
Hold ctrl nede mens du starter win - så dropper den alt hvad der ligger i start-mappen, og det afhjælper noget.
Drop pauseskærm, og sluk istedet for skærmen (JO, man kan sgu ødelægge fosforbelægningen på indersiden).
Sluk ALT der ligger nede i system-trayen.
Sluk virusscanneren.

Nu skulle du være HELT ude over problemet!
Avatar billede riejensen Nybegynder
15. februar 2000 - 01:16 #10
<<<<<<<<maciej , var det ikke en ide at give en begrundelse til hvorfor du afviser det ene svar på det andet ???
Avatar billede maciej Nybegynder
15. februar 2000 - 15:15 #11
ups...har vist nok dummet mig lidt.....
kender ikke rigtigt "systemet"HER på siden.....men isæer svaret fra  theartist og rea er kommet på "harddisken"
Hilsen til ALLE her på siden...:-)
Avatar billede maciej Nybegynder
15. februar 2000 - 15:22 #12
Til callesen..:det gør jag også...kører det der hedder Guiden Veldigeholdelse...
Avatar billede maciej Nybegynder
15. februar 2000 - 15:26 #13
til callesen:.kører det der hedder Guiden Veldigeholdelse....:-)
Avatar billede maciej Nybegynder
15. februar 2000 - 19:14 #14
snowball:.tak for mail.adr.  :-)
Avatar billede theartist Nybegynder
16. februar 2000 - 13:24 #15
>>ravelin.. Selvfølgelig kan du brænde din skærm af (ikke i ordets bogstaveligste forstand). Det der sker er, at det skærmbillede du har stående på skærmen automatisk brænder sig fast i billedrøret hvis det ikke bliver opdateret. Det er især ældre skærme, som har det problem. Vi har flere skærme herude på mit arbejde som har stået i laaaaang tid uden at der er sket aktivitet på skærmen og når du så slukker den, kan man ane det billede der har været på den og det er forever printet ind i skærmen :-(

--:TheArtist:--

Ps. Som sagt er problemet ikke så stort med nyere skærme, da de opdaterer sig selv, så vidt jeg har forstået det.
Avatar billede ravelin Nybegynder
16. februar 2000 - 13:41 #16
Nemlig det var det jeg mente.
Jeg ved godt at gamle monochrom skærme havde det problem, men det sker altså ikke med de nyere (90->).
Selv en monochrom skærm ville svjv ikke brænde skærmen fast ved at stå i et par dage.
Avatar billede sen8or_slettet Nybegynder
17. februar 2000 - 09:35 #17
Prøv eventuelt at trykke på "start" knappen/ Windows-tasten, når defrag er gået igang. Det vil forhindre en masse af Windows egne tasks i at gå igang!

SEN8OR
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2000 - 23:12 #18
Hej! Hvornår kommer det rigtige svar om jeg må spørge?

1. windows 98 1 har altid haft noget med de 10%, sådan er det bare.

2. hvis man skal være sikker på en rimelig kvik afvikling af defrag, skal man for det første lukke alle programmer  ved hjælp af Ctrl. alt  del indtil, der kun er eksplore og systray tilbage.

3 Så starter man først en Scandisk alm. og  køre den igenem. Herefter startres difrag.

4. Også lige en ting mere, hvis man ønsker rimelig hurtig afvikling af defrag. Kør det minst en gang om ugen. Jeg har en 20 GB disk og klare det på mindre end 5 min.

Jeg bliver af andre betegnet som en der roder meget på Computeren, så jeg syntes det er flot klaret, når det kan gøres på mindre en 5 min. Tidliger , da jeg kørte win 95 kunne det gøres på ca samme tid på en 1.2 GB disk
Avatar billede wulle Nybegynder
01. marts 2000 - 22:38 #19
Glem alt om den indbyggede defrag og installer Norton Utillities. Speeddisk klarer enhver splittet partition på max 10 min. Jeg er selv nødt til at bruge den da min defrag i 98 genstarter for hver lille firkant. I øvrigt lægger speeddisk det hele på en mere hensigtsmæssig måde. Desuden får du oven i hatten Norton System Check som retter de fleste fejl i din installation. Det skal virkelig være grove fejl hvis den må opgive. Du vil ikke fortryde. Wulle
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2000 - 23:39 #20
Ja brug du Nortons Utillities, hvis der skal ged i det hele. Man skal passe på, med at bruge andre programmer til at defrakmentere med, det er tros alt Windows, som skal holde styr på dataerne bagefter. Så PAS PÅ! Desuden koster det kleiner at bruge Nortons Utillities. Vel omkring 40 USD eller omkring kr. 500,00 i en computerbutik i DK.
Avatar billede sen8or_slettet Nybegynder
02. marts 2000 - 23:03 #21
Kharder: Windows defrag er oprindeligt Nortons...Så snak du lige med Microsoft om, ikke at bruge andres programmer! :-)

SEN8OR
Avatar billede maciej Nybegynder
24. september 2000 - 10:22 #22
Khader>>tak for svaret.....din var nu mest \"lige ud\"!!!!Det skal du har tak for!
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2000 - 16:05 #23
Selv tak <;o)

Jeg har på flere versioner af windows prøvet Nortons utillities, og der er gået ged i det hver gang, så jeg tror at installationen skal være meget ødelagt, før norton er værd at satse på. Så foretrækker jeg hellere en nyinstallation eller en ny profil.

Scandisk og defragmentering, bliver også rimelig kvik, hvis man bruger små partitioner. Windows 98 kan f.eks godt ligge på max 3 GB, med de mest alm. brugte programmer. Man vinder utroeligt meget ved at dele sin disk op.