Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:23 Der er 45 kommentarer og
4 løsninger

Fdisk!!!

Jeg har kommet til at fucke min com op! jeg har formateret og kører med NTFS ( win2000 ) men jeg kan ikke installere noget som helst!!! og jeg kan heller ikke formaterer! Så jeg vil gerne have en grundig forklaring til hvordan jeg kan fdiske alle mine drev! og lave et nyt! den har vist selv lavet 2 extra drev med 8 mb på!! og de skal væk! min ven her siger at fat32 er bedre end ntfs... er det rigtigt? kan man godt få det lavet om til fat32 nu da jeg kører med NTFS? det skal nok lige nævnes at den er formateret mere eller mindre da den siger: operatør system mangler! jeg har en 98 bootdisk og 40 gb harddisk hvis der skulle hjælpe...

\\experten
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:26 #1
Om FAT32 er bedre end NTFS kommer helt an på hvad du skal bruge din computer til.
- Vil du have sikkerhed skal du benytte NTFS!

Jeg har en bootdisk jeg selv bruger, når NTFS partitioner skal fjernes. - Det kan en alm. bootdisk ikke klare.

Jeg leder lige: Skal jeg maile den til dig?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:27 #2
Hej, har du prøvet at starte op med bootdisketten og så starte Fdisk ?

og så fjerne alle partitioner og så bagefter lave en stor partiotion i FAT32 ?

Jeg kan bedst lide FAT32 fordi hvis du sidder til netværk eller noget i den stil så kan alle se dit drev, hvorimod med NTFS er det kun brugere med WIN2k der kan se din harddisk...

men prøv ovenstående og bare spørg hvis der er noget du er i tvivl om.
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 11:27 #3
nej det er ikke rigtigt at fat32 er bedre end ntfs

hvis du vil instalere win2k igen så sætter du bare cd\'en ii igen og booter op på den .. så får du muligheden for at slette de partitioner du har og oprete en ny ... og derefter instalere win2k igen ..

ntfs er bedre da det giver flere muligheder når det gælder sikkerhed .. du har feks muligheden for at sætte særlige permissions på foldere / drev som du ikke har med fat32

Avatar billede daywalker123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:29 #4
ja... i har ret MEN.. alle brugere der ikke har OS\'s der understøtter NTFS kan ikke se drevet,
så det kommer an på hvad du skal bruge din computer til.
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:30 #5
j.robert: joo tak! e-mail: a64s@jubiimail.dk
daywalker123: jeg er kommet ind i fdisk men aner ikke hvordan man gør :( ...
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:32 #6
Uhm, jeg sidder på arbejdet så ka ikke skrive en lang forklaring. kan du vente til lidt senere ? klokken 1800 ?
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:35 #7
hmm... det er ikke så godt da jeg er over hos en og når jeg kommer hjem har jeg kun min fuck\'t op puter... så kan jeg ikke se det du har skrevet... :( ( da jeg jo kun har en puter til at gå på nettet med)

Avatar billede daywalker123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:38 #8
hmm.. ok... har desværre ikke tid lige nu
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:39 #9
hvor gammel er du ?
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:40 #10
ok :( Jeg er 15... hvorfor?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:41 #11
lyder bare som en jeg kender... hvor kommer du fra ?
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:43 #12
Vedr. email: Den skal lige pakkes!

Vedr. fdisk:
Så skal du først gøre dig klart hvordan du vil havde din harddisk.
- Skal du kun have et drev eller mange?
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:44 #13
Jeg skal have ET drev (c:) som er FAT32
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:45 #14
experten --> hvor kommer du fra ? sjælland ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 11:45 #15
hvis du skal instalere windows 2000 igen er der ingen grund til at gå igang med at bruge fdisk .. du starter bare din instalation og klarer det den vej
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:45 #16
Holbæk!
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:46 #17
loadet: den vil ikke installere noget! aner ikke hvad der sker!!! den er 2talt fuckt up!
Avatar billede arlu Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:46 #18
Eksperten?????????    15år!!!!!!

Hvis du er ekspert, burde det ikke være noget problem.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:48 #19
humm.. okey... kender dig ikke så :P ,,, Fdisk er ret nemt. er du online imorgen ? eller søndag ?
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:49 #20
kommende expert!!! lol
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:50 #21
Har du ICQ?
Det er lidt nemmere.

(Det bringes selvfølgelig i experten, så der ikke bliver snydt).
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:51 #22
tjaa... jeg er online så snart min com virker...
:( jeg skal hjem fra en ven i dag og så er jeg internetfri!!! dobbelt :( !
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:51 #23
Jeg kan se daywalker allerede har tilbudt sig.
Avatar billede jake_6 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:59 #24
- start computerne op med en bootdiskette.
- start fdisk
- vælg (3) delete partition
- Hvis alle dine partitioner er NTFS skal du vælge punkt (4) Delete Non-Dos partition
- Nu får du en oversigt over dine partitioner. Slet dem du ønsker slettet.
- Tryk esc og du kommer tilbage til hovedmenuen.
- Vælg (1) Create Dos partition.
- Vælg (1) Create Primery Dos Partition
- Svar ja/nej til om du vil bruge hele HD til denne partition. (Jeg antager du vælger nej og fortsætter min forklaring).
- Angiv hvor stor partitionen skal være.
- Esc og tilbage til menuen
- vælg (1) Create Primery Dos partition or Log. drive
- vælg (2) Create Extended Dos partition.
- brug den resterende HD plads her.
- Tryk esc. Nu får du at vide at der ikke er defineret logiske drev.
- Du vælger størrelsen på partitionen (vælger du mindre en hvad der er tilbage på disken, kan du lave yderligere partitioner).
- Når al pladsen er brugt trykkes esc tilbage til menuen
- Vælg (2) Set active partition.
- Her tastes nummeret på din primære Dos part. (sandsynligvis hedder den partition 1).
- Afslut Fdisk ved at trykke esc.
- Maskinen genstartes.
- Start din 2000 inst. og når du har valgt at installere på dit cd drev, kan du vælge om du vil formattere i NTSF eller Fat32.

Håber du kan overskue dette. Jeg har prøvet at være pædagoisk, men det er svært med alle de vlag der skal foretages
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:08 #25
jake 6: når jeg når til : - Hvis alle dine partitioner er NTFS skal du vælge punkt (4) Delete Non-Dos partition  står der bare antal harddiske (1)  ?  Det samme hvis jeg tar punkt (1)  :(    ?
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:09 #26
og jeg kan ikke trykke esc... kan kun genstarte!
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:12 #27
På skræmen skulle du kan have mulighed for at vælge den partition(1). - Se ca. midt på siden til højre.
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:33 #28
Hmm... Nu har jeg fået slettet mit drev... Ved at ta 3\'eren... det var den eneste der virkede... nu skal jeg til at oprette nyt drev, men når jeg tar 1  ,  1 står der bare antal harddiske (1)... :( men jeg kæmper videre!!!
Avatar billede j.robert Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:33 #29
j.robert>> Sikke engang mund gas.
- Jeg prøver lige igen.

På skærmen har du mulighed for at vælge den partition(1). - se ca. midt/højre siden.

Vælg nr. og tryk ok til at slette.
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:34 #30
hmm... sker der noget hvis jeg opretter en af de andre former for harddiske???
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 12:36 #31
??? hvad mener du ??? når jeg skal slette et drev eller når jeg opretter et??? da jeg slettede mit drev kunne jeg kun ta 3\'eren!!!
Avatar billede jake_6 Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:13 #32
Hvad sker der når du starter fdisk og vælger (4) Display Partition Information ?

Det lyder som om at dine partitioner allerede er slettet.

Så burde du kunne starte fra punktet (1) Create Primary DOS Partition i ovenstående beskrivelse.

Hehe ja jeg ved godt at der ikke er noget der hedder \"bare\" i pc sprog :o)
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:34 #33
??????????????????????????????????????????????????

OKEY??? Jeg har på en eller anden måde formateret... Øhh... og nu er min bios vist væk??? det kan man da ikke vel??? jeg satte 2000 cd\'en i men så kom der en blå skærm hvor der stod alt muligt med min bios  ( hvis det ikke er muligt at få ny bios af udvikleren gå ind på www.hardware-update.com ) 2TALT skummelt!!!!

\\experten
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 13:37 #34
gå i bios og sig load setup defaults
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 13:37 #35
og prøv igen.
Avatar billede jake_6 Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:43 #36
Har du en compaq eller lign ?
De laver tit en lille partition på disken til system halløj.. Måske du er kommet til at slette denne?
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 13:48 #37
det skulle ikke btyde noget ..
Avatar billede hkta Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:54 #38
Hey jake 6. Du lyder til at have forstand på fdisk.Vil du kigge på mit spørgsmål, det ligger under \"Styresystemer generelt\" Der er 100 point at hente.
Avatar billede hkta Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:58 #39
Emnet hedder \"Formatering\"
Avatar billede jake_6 Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:08 #40
hkta -> hermed gjort
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:52 #41
nope det er ikke en compaq!
Avatar billede jake_6 Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:53 #42
Hmm.. Kan du gå i bios\'en ??
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:59 #43
ja
Avatar billede jake_6 Nybegynder
12. oktober 2001 - 15:04 #44
Hmm.. Lykkedes det at oprette dos partitionen? Windows kan ikek lide at starte en inst. på en pc uden HD :o)
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 15:05 #45
;) det plejer ellers at virke fint for mig med win2k
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 15:05 #46
self ikke uden hd
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 17:05 #47
Hmm Når jeg skal fdiske min windows 2000 pc bruger jeg da blot en bootdisk til windows 98, det går da som en leg. Hvis du ikke kan fjerne parttion med fdisk, kunne jeg godt fristes til at spørge om der er blevet brugt partition magic til opdeling i første omgang.

Windows 2000 er mere sikker og kører optimalt med NTFS. Den pc vil med fat 32 være meget åben og ikke særlig sikker.

kharder
icq# 71258492
www.expertftp.subnet.dk
Avatar billede experten Nybegynder
12. oktober 2001 - 18:26 #48
Hmm... jeg tror dette her problem ikke er lige til at løse nu hvor jeg har siddet i 4 timer og kæmpet med det!!! Så i får alle sammen point! Tak for hjælpen!!!

\\experten
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 20:07 #49
Så skal du blot bruge programmet SuperFdisk