Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:16 Der er 92 kommentarer og
3 løsninger

Støt eksperten, indsamling?

Nu er jeg begyndt at blive træt af at eksperten.dk er nede..
Jeg går ud fra det er serveren der er overbelastet (med 130-150 brugere ;o) )..
Jeg ved ikke om det er serveren der er skyld i at eksperten.dk er nede..

Nu ved jeg godt at eksperten.dk skal være en gratis sted..
Meeen, nu tænkte jeg på, om man kunne lave en indsamling til eksperten.dk.
Jeg er villig til at donere x kroner til eksperten.dk i håb på bedre oppe tid, og der kan være flere brugere online..
Jeg ved at jeg ikke er den eneste her fra eksperten.dk der er villige til at donere x kroner for at få mere oppe tid!

Nu er der sikker nogen der tænker \"Jeg har ikke særlig mange penge, jeg kan kun donere x kr\"
Det er jo op et personen, at vudere hvor meget han/hun vil/kan donere..

1# Er der overhovede interesse for dette projekt?
2# Hvordan gøres dette bedst?
Avatar billede htx98i17 Professor
12. oktober 2001 - 14:19 #1
På forsiden bla.a. kan du klikke på \"Paypal donate\" ude i venstre menu, der kan du give så mange penge du vil
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:21 #2
De kan da bare droppe doubleclick og finde noget andet med nogle flere reklamer. De tjener jo ingen penge når de hele tiden viser bannere for eksperten.dk og sharksforum.com

De ville sikkert tjene flere penge på at bruge affiliate programmer fra tradedoubler.dk & danban.dk
Avatar billede bjarke-b Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:22 #3
Vi kan donere alle vores tomme cola flasker! Det ville blive en _hel_ del!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:22 #4
kræver Kreditkort.. og jeg tror ikke ALLE kan betale med kreditkort.. også i $
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:24 #5
Koep => jeg plejde at tryke på den banner hverdag, for at få 1 point.. (var grisk! ;o) )
men nu hvor man ikke får det mere er jeg stoppet...

bjarke-b => den er jeg med på ;o)
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:25 #6
Du kan da også bare sende en check til:

JFL WebCom
Landskronagade 43  3.th
2100 Koebenhavn Ø.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:25 #7
Det er der ingen grund til:

\"| Eksperten.dk |
Som følge af udviklingen på Sharksforum, har vi været under tidspres, hvilket også har influeret på vores svartid, hvilket vi gerne vil benytte lejligheden til at beklage. Til gengæld vil Eksperten gennemgå en forvandling i løbet af efteråret. Der er gennem tiden kommet mange gode forslag og input fra dedikerede brugere, og vi har ligeledes selv en lang \"ønskeseddel\".

Disse input vil vi omsætte i praksis, og lave en generel opdatering , hvor vi vil forsøge at få så mange rettelser, nye features og opdateringer med. Vi kender ikke den præcise udformning endnu, men tør godt love at det bliver et endnu bedre Eksperten, som kommer ud af indsatsen !

Udover de generelle rettelser og opdateringer, vil vi lave en sektion for medlemmer, med en mængde ekstra muligheder, som kun er tilgængelige for dig som medlem. Vi mener det er et spørgsmål om at tage stilling ! Vil du som bruger have adgang til et forum som Eksperten, som kører upåklageligt og indeholder alle de vigtige elementer som netop du har brug for, må du selv bidrage. Således ikke forstået at Eksperten bliver et betalings website. Det bliver blot således, at de brugere som vælger at være medlemmer, og dermed også finansierer den nødvendige udvikling, også bliver dem som får størst glæde af det. Der vil altså være særlige fordele, for dem der vælger at være medlemmer, men fortsat også et gratis Eksperten for alle.

Vi håber du vil deltage på sitet som medlem, da det er afgørende for Ekspertens fremtid som det site, der på en nem og brugbar facon, giver adgang til Skandinaviens største samling af viden omkring IT ! På det kommende Eksperten, skal det være tilladt at stille krav til sitet i en grad det ikke er set før, og vi skal alle vænne os til, at stille højere krav til de sites vi bruger meget. Det kan i fremtiden ikke gøres gratis, men til gengæld være bedre, end vi overhovedet har set på Internettet hidtil ! Den udvikling mener vi er sund, og vil derfor aktivt deltage ved at tilpasse Eksperten udviklingen.

Det var alt herfra i denne omgang, tak for din tid, og på gensyn :) !

Med venlig hilsen

www.eksperten.dk | www.sharksforum.com

Jacob & Andreas\"
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:28 #8
rkhdk > Ja hvis de indfører banner point systemet igen og brugte affiliate program ville pengene da styrte ind
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 14:30 #9
koep => YeP..
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 15:50 #10
Et sprøgsmål om den rette sidesammensætning, så skulle det nok være muligt at få penge ind til eksperten. Det kræver måske nok en ansat sælger, men så skulle det være muligt. Anoncører kommer engang ikke af sig selv. Endvider er og vil eksperten kunne være en fordel for Danske virksomhedder, så det er helt sikker , at den er hver at holde liv i. Med de priser , hvad it viden efterhånden koster.
Avatar billede hotpop Novice
12. oktober 2001 - 16:43 #11
Hvis støttesiden til eksperten.dk nogensinde kommer op at køre, giver jeg personligt 250 kr.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:46 #12
Hotpop => det eneste vi mangler er så en side..

jeg er desværre ikke særlig god med webdesign og HTML Osv..

men ellers ville en www.stoteksperten.subnet.dk vel være ok som støtteside??
Avatar billede hotpop Novice
12. oktober 2001 - 16:47 #13
den er ok - kan heller ikke en disse med webdesign men det kan en anden fra eksperten nok :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:51 #14
hotpop => skal bare have en til at kigge på dette spm ;o)
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:55 #15
rkhdk > Lov mig en ting.... drop det der subnet pis. Få en anden gratis hjemmesideydbyder uden reklamer. Så giver jeg da gerne et gratis subdomæne uden reklame til formålet. Det koster jo ikke mig noget
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 16:58 #16
koep => det var kun et foreslag!!
Er selv igang med at flytte min HP fra freepaq til Azero!

Men kom med et foreslag!
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:12 #17
azero....... du bliver ved med dårlige udbydere
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 17:16 #18
koep => oki.. jeg skal have 100Mb plads, samme som Firesite Plus.. den koster 961kr/året
http://www.azero.dk/prisliste/

Hvad vil du foreslå??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:26 #19
er der nogen der vil lave en støtteside?
(finde en domæne evt. på subnet.dk, da det ikke er en side der skal være der hele tiden, eller hva\'??)

Lave et design

Finde en måde at betale på, via sitet
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:37 #20
Hvorfor snakker i ikke med Admins de har da dankort betaling.
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:41 #21
Altså hvis i nu laver en støtteside kan admins vel lave en side med noget dankortbetaling som i kan referere til. På den måde kan man så støtte eksperten.

Ud over det er der som sagt før muligheden for at sende admins en check

Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:42 #22
koep => det jeg tænkte på, var nok at holde en indsamling.. og aflever ét stor beløb *S*
Avatar billede hotpop Novice
12. oktober 2001 - 21:43 #23
rkhdk> det er også min ide´. Og evt. skrive vores navne/brugernavne på.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:46 #24
hotpop => Yep! *S*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:58 #25
hvis jeg opretter en ny konto i banken, til eksperten.dk

få en til at lave en design, hvor man går ind og skriver sit navn, E-Nick, og hvad man vil donere.

en coutner der tæller samme, så man kan se hvor meget der er blevet indsat.

man kan så vælger at sende en check, indsætte det direkte på kontoen i banken.

Jeg vil så checke, om det passer med det der bliver indsat..

På den måde bliver dem der donere, skrevet op i en liste, som alle kan se..

Hvad synes I?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 22:02 #26
kr. 10 pr. bruger på eksperten  20000 x 10 = 200.000,00. 3 servere til tribel kørsel så de aflaster hinanden kan skaffes for ca kr. 100.000,00 . Hvis så vi endvider kan skaffe nogle sponsorer, som jeg tror ville være meget bedre, så kunne der også blive til den daglige drift.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 22:03 #27
Men er det serverne der er problemet eller er det fordi admin har travlt med det andet forum???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:04 #28
kharder => det vi nu mangler er en støtte site..
Nogle idér??

Kender du nogen der vil designe?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 22:04 #29
Det er da besynderlig at Eksperten bliver lagt om fra Asp for at skulle køre bedre, også kan den ikk engang klare hvad asp kan ?
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:05 #30
kharder > Kan du ikke oprettet et \"støttesite\" inde på din ekspertftp side?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:05 #31
jeg tænkte på at støtte sitet skal køre til ca den 1/12 eller den 1/1-2002, så der er en begrænsning på..

Eller hvad synes I?
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:09 #32
Men HUSK støtter vi den gratis site eksperten.dk, støtter vi også sharksforum.com som jo er et betalingssite

Der er ingen grund til at støtte sharksforum, de modtager 15% i provsion + et engangsbeløb pr. spørgsmål det er jo sindsygt
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:10 #33
rkhdk > ahh det kan vel klares til d. 1/11-2001

Så man siger d. 1/11 - 1/12
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:10 #34
koep => ligger de på samme server?? (så er det sgu ikke så underligt at det køre af HT ;o) )
Avatar billede hotpop Novice
12. oktober 2001 - 22:11 #35
vil mene sitet skal køre året ud.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:14 #36
jeg har et domæne (www.krogh-hansen.dk), som ligger iøjeblikket hos freepaq.. den virker IKKE da jeg fjernede ALT i gåt, da jeg skulle lave den om!! nu kan jeg ikke uploade.. så nu vil jeg fjerne den fra freepaq..

Hvis har nogen interesse, så kan domænet godt bruges til støttesiden, MEN.. den skal hostes af en anden.. er der nogen der evt. kan hoste den?

koep => har stadig din aetellerandet.dk i hovedet.. læg evt. linket igen *S*
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:14 #37
rkhdk > Hvis der oprettes en konto i banken skal det være sådan at JFL WebCom oprettede kontoen så alle kan stole på at der ikke sidder en lille programmør og gnider sig i fingrene.

Det kunne så aftales at f.eks. du fik en webadgang til kontoen uden transaktionsfuldmagt således at du kan se at beløbene passer
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:16 #38
koep => noget sådan ligende..
der skal bare være en counter, så man kan se hvor meget der stå.. *S*
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:16 #39
rkhdk > Hosting skal helst ikke diskuteres her efter min mening vi snakkede om det over ICQ kig evt. i din history :-)

Og NEJ krogh-hansen.dk er dit private domæne det ville være dumt at ligge et eksperten støtte site der
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:18 #40
koep => oki..
det var også kun et foreslag *S*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:19 #41
hvad er lige Admin\'s email adresse..??
det kunne være meget dejligt, hvis de fulgte med i dette spm. og evt. kom med idér
Avatar billede hotpop Novice
12. oktober 2001 - 22:22 #42
info@eksperten.dk
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:24 #43
mail sendt! ;o)
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 22:27 #44
De 2 sider skal deles så de kører hvert sit løb, det må da være rimeligt.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:29 #45
kharder => du mener min HP og støttesitet?

Har du mulighed for at have støttesitet liggende hos dig?  som koep skriver kl 22:05:43
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2001 - 22:41 #46
Nej Jeg mener www.eksperten.dk og  www.sharksforum.com skulle kører hver for sig, så ville støtte til eksperten ikke komme den anden side til gode.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:44 #47
kharder => oki..
Køre de da på samme server??

Men havde du mulighed for at hoste støttesiden på din site?
Avatar billede hotpop Novice
12. oktober 2001 - 22:57 #48
OK -lad os sige at vi får samlet et beløb ind  -lad os sige 100.000 kr.
Skal eksperten.dk så betale en evt. skat/afgift el. andet før de får pengene? Tænk lidt over det :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:57 #49
desgin:

Et felt til indtastning af navn, E nick, donering

en liste over dem der har doneret.

En counter, der tæller op hvor meget der er kommet ind..

Skulle vi evt. snakke med
JFL WebCom
Landskronagade 43  3.th
2100 Koebenhavn Ø.

om konto, før jeg opretter et design spm?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:59 #50
lukker lige ;o)
Avatar billede hotpop Novice
12. oktober 2001 - 23:00 #51
det må være godt nok :)
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:04 #52
rkhdk > Ja jeg mener bestemt at de kører på samme server
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:05 #53
hotpop > Nej det skal de ikke

Hvis de får 100000 kr. ind og bruger dem ALLE til udgifter skal de hverken betale skat, moms eller noget som helst
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:09 #54
vedr. design spm..

er der noget jeg har glemt?
Avatar billede parazite Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:11 #55
Hopla! Hvad med mit stillestående domæne, www.docare.dk? Det passer da perfekt til sådan noget! :)
Avatar billede parazite Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:12 #56
Og en ting til: Det med bankkonto holder ikke. Er mere til den med en aftale med admins om dankort-betaling. Jeg ved at vi er MANGE, der ikke vil få snøvlet os i banken for at indsætte pengene, selvom vi har lyst.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:12 #57
parazite => hmm god idé..

Hvad med design??
Kan du lave noget?
Avatar billede parazite Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:13 #58
Har desværre ikke tid til at stå for det hele. Kan nok hjælpe med, evt. med lidt programmering, men det bliver også alt.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:15 #59
parazite => oki.. det er bedre end ingenting *S*
Avatar billede parazite Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:18 #60
OK - så skidt. Jeg ser om jeg kan finde på et eller andet kreativt. Har alligevel ikke andre planer i nat. :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:19 #61
parazite => ;o)
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:25 #62
parazite > har du ikke netbank?
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:26 #63
parazite > He he hvis du vil af med det domæne aftager jeg det gerne til 3rdlevel.dk og udbyder gratis subdomæner på det
Avatar billede parazite Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:32 #64
koep : Nej, ingen netbank her. Det kommer engang, men sådan er det jo ikke for alle.

Mht. domænet, hvis jeg stadig kan have min egen side på www.docare.dk (med en reklame til 3rdlevel.dk), så kunne det nok arrangeres. :)
Avatar billede koep Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:38 #65
parazite > ICQ?
Avatar billede parazite Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:41 #66
koep : Minisite! :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
13. oktober 2001 - 12:45 #67
parazite => det ville være dejligt, hvis vi kunne bruge dit www.docare.dk

Det vi mangler nu er så en design..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
13. oktober 2001 - 16:36 #68
hmm er det gået HELT dødt herinde ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
13. oktober 2001 - 21:22 #69
Hva\' sker der ikke noget her mere?????
Avatar billede parazite Nybegynder
13. oktober 2001 - 23:46 #70
He, har ikke været i nærheden af min computer hele dagen, såeh. :)
Desværre røg min netforbindelse ret kort tid efter jeg lovede at kigge på noget desig, så det blev ikke til meget.
Skal se om jeg kan tage mig lidt sammen i aften, men lover intet. :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. oktober 2001 - 11:21 #71
parazite => oki.. har du så fundet ud af noget *S*
Avatar billede koep Nybegynder
14. oktober 2001 - 11:39 #72
rkhdk > Du spørg det er gået dødt, så jeg synes lige jeg ville sige at jeg læser alle indlæg i dette spørgsmål. Men jeg synes selv jeg var lidt udtømt for ideer og jeg blander normalt kun hvis jeg har noget at sige.

Undskylder dog for vores lille off-topic tidligere
Avatar billede simonth Nybegynder
14. oktober 2001 - 11:45 #73
Er der dødt her inde?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. oktober 2001 - 12:40 #74
parazite => der skete en masse den 12/10, og ikke en skid den 13/10.. derfor *SS*

btw
Hvordan går det med design ;0)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. oktober 2001 - 20:42 #75
tjaa.. er det gået HELT i stå *S*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. oktober 2001 - 18:47 #76
Hva\' skal vi bare droppe det eller hva\'?
Avatar billede nomiz Nybegynder
16. oktober 2001 - 18:50 #77
Jeg tror ikke at serveren er problemet
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. oktober 2001 - 19:07 #78
nomis => hvad så?
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
17. oktober 2001 - 15:13 #79
Hej alle,

Tak for alle de gode indlæg og idéer !! Vi vil selvsagt sætte stor pris på, at få hjælp til at gøre tingene bedre, i form af kontante bidrag.

Selvsagt er servere et relevant emne, men problemstillingen er nok mere generel. Eksperten er et site, som endnu ikke kan generere de indtægter det kræver, for at kunne holde et acceptabelt udviklingsniveau. Det arbejder vi på bl.a. at skabe med Sharksforum, så der er ingen grund til at anskue dette site som \"fjenden\", tværtimod. Med et velkørende Sharksforum, som giver de fornødne indtægter, bliver det muligt at højne niveauet på Eksperten og bibeholde det gratis. Alternativt vil der på sigt blive indført frivillige og/eller tvungne betalingsmodeller på begge sites, hvilket vi ikke umiddelbart ønsker.

Vi kigger også på udviklingen omkring os. Mange større websites er igang med mikrobetalingsløsninger, og den udvikling følger vi tæt. Mange websites inkl. os selv har nok indset, at de hellere vil have en mindre, men dedikeret skare af brugere, som til gengæld får en hidtil uset høj service. Vi har ingen konkrete planer herom, men følger som sagt udviklingen.

Til dem der gerne vil bidrage, har vi følgende forslag.

Indbetaling:
Bank: Den Danske Bank
Reg.nr.: 3171
Konto no.: 3171 209676

Vi laver så et barometer, hvor alle kan følge hvor meget det har beløbet sig til, og ligeledes en side, med credits til de brugere som har bidraget, i form af en liste med brugernavne og beløb.

Husk at skrive navn på indbetalingen, da vi ellers ikke kan tage den med på listen.

Håber dette er konkret og brugbart, og mange vil yde et bidrag !!

Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2001 - 19:51 #80
andreas_admin => Takker for dit indlæg!

Den ide med et barometer, er faktisk en god ide!

Nu mangler bare en til at lave design *S*
Avatar billede hotpop Novice
17. oktober 2001 - 21:53 #81
andreas_admin> TAK  for indlægget :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2001 - 21:56 #82
hotpop => hvorfor er du ikke på ICQ *S*
Avatar billede hotpop Novice
17. oktober 2001 - 21:57 #83
jeg er usynlig - driller min søster. hæ hæ :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. oktober 2001 - 16:42 #84
hva\' er den ide blevet droppet eller hva\'!!!
Avatar billede hotpop Novice
21. oktober 2001 - 16:43 #85
Jeg er ked af at sige det, men ja det lader ikke til at folk er interesseret i at få det lavet... :(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. oktober 2001 - 16:44 #86
det eneste vi mangler er et site!
Hmm oprette et spm i design!
Avatar billede parazite Nybegynder
21. oktober 2001 - 16:46 #87
Jeg rodede med et design, men ærlig talt - jeg vil ikke stå ved at det er mig, der har lavet det.  :)
Hvis andre vil, så er de mere end velkomne - og jeg er enig i, at en oprettelse i design-kategorien vil hjælpe. De har zq alligevel ikke andet at give sig til! :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. oktober 2001 - 16:49 #88
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. oktober 2001 - 16:56 #89
parazite => hvorfor vil du ikke stå ved det er dig? *S*
Avatar billede parazite Nybegynder
21. oktober 2001 - 16:58 #90
rkhdk : Jeg lavede det sent om natten, og da jeg så på det den følgende dag kom jeg til at slette det. Det var, mildt sagt, mindre heldigt! :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. oktober 2001 - 17:07 #91
vidste ikke du havde lavet et *S*
Avatar billede parazite Nybegynder
21. oktober 2001 - 17:09 #92
*G* Det er heller ikke noget jeg føler mig i stand til at prale af. :)
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
24. oktober 2001 - 11:14 #93
Hvad er status, skal der laves noget design, eller skal vi skrive et eNyt om donationer direkte ?

Andreas
Avatar billede parazite Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:11 #94
andreas_admin : Vi er i gang med at kigge på noget design.
http://www.eksperten.dk/spm/123693
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:43 #95
Andreas_admin => Vi håber på at kunne have det oppe at køre inde den 1-11-2001..

MEN det med barometer er vel noget I skal lave.. da vi jo ikke har adgang til den konto de bliver overført til..
Så det bliver vel noget manuelt arbejde for Jer, med løbende at opdatere barometeret??????