Avatar billede peter_m Nybegynder
18. oktober 2001 - 16:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dabian og Gateway

Jeg vil gerne vide hvor jeg kan se hvilken gateway jeg benytter.

Jeg har set i /etc/network/interface + /etc/gateways. men er der en kommando som viser mig gatewayen.

Da jeg ikke føler mig sikker på at den bruger den rigtige adr.
Avatar billede morpheus Nybegynder
18. oktober 2001 - 16:55 #1
Prøv evt. her:
/etc/sysconfig/
Kig i filen: network.

Jeg ved ikke om det er det rigtige, dette er fra RedHat.
Men prøv det
Avatar billede lbhansen Nybegynder
18. oktober 2001 - 16:57 #2
du kan skrive kommandoen \'route\'
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. oktober 2001 - 18:22 #3
ellers så kør netconf
Avatar billede peter_m Nybegynder
19. oktober 2001 - 08:51 #4
Jeg har forsøgt disse muligheder og da det er en Dabian så kan redhat referencer ikke bruges.

route har jeg set på og da umiddelbart sat korrekt op (hvor sættes denne route ved opstart af dabian hvilken conf fil ?)

Stoler ikke 100 % på netconf i dette tilfælde.
Avatar billede peter_m Nybegynder
19. oktober 2001 - 13:27 #5
Jeg har set lidt nærmere på denne Dabian og conf.routes har en route opsætning.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:25 #6
Det hedder forøvrigt Debian...
Avatar billede xbeeps Nybegynder
23. oktober 2001 - 00:26 #7
Her er en udskrift fra min /etc/network/interfaces:
auto eth0
iface eth0 inet static
        address 192.168.171.248
        netmask 255.255.255.0
        gateway 192.168.171.254

auto eth1
iface eth1 inet static
        address 192.168.0.254
        netmask 255.255.255.0

Som du kan se er der defineret en gateway for eth0. Hvis du retter denne fil og kører:

ifdown
ifup

vil den tage indstillingerne fra denne fil og sætte dem på netkortene der er anvist i filen.´

Med kommandoen:
apt-get install linuxconf

kan du installere et configurationsystem hvor du kan konfigurere næsten alle aspekter af linux. Ved at installere med den ovennævnte kommando installeres en version som er specielt tilpasset debian og derfor virker 100%. Her kan du bl.a. sætte netkortene op, hvis du ikke er 100% sikker på den ovenstående metode.