Avatar billede bedstemor Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opstart....CD-Rom

Jeg har før fået svar på, hvad jeg skal gøre, hvad en win.95 startdiskette skal indeholde for at virke med cd-rom-drevet, nemlig sample.sys og mscdex.exe.
Sample.sys skulle loades i config.sys med ordene:
device=sample.sys /D:OEMCD001
og mscdex.exe skulle kaldes fra autoexec.bat med linjen:
LH mscdex.exe (D:OEMCD001 /L:D,
men jeg kan ikke rigtigt få det til at virke.
Kan det være fordi jeg normalt har drev f som cd-rom-drev? I så fald, hvordan skal sætningerne så lyde?
Jeg har selvfølgelig prøvet ALT, tror jeg nok :o), men det virker ikke. Kan du hjælpe mig?
Avatar billede Regta500 Praktikant
24. oktober 2001 - 16:40 #1
prøve du på at installere win 95 eller hvad
Avatar billede bedstemor Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:43 #2
Ja
Avatar billede makse Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:50 #3
Prøv følgende.
LH Mscdex.exe /D:OEMCD001
Avatar billede halifax Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:51 #4
LH mscdex.exe (D:OEMCD001 /L:D skal være
LH mscdex.exe /D:OEMCD001 /L:F  såfremt cd er drev F
sample.sys er dos driveren til dit cd-rom drev. Hedder driveren sådan?
Både dos-driveren (sample.sys) og mscdex skal være på din bootdiskette.

Avatar billede Regta500 Praktikant
24. oktober 2001 - 16:56 #5
Du kan også endre det ude i opstarts menyen så du booter diregte fra cden.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:02 #6
regta500 - Fra en Win95 cd-rom?? - Det har jeg aldrig kunnet fra min 95\'er. Blev det ikke først muligt med Win98?

Avatar billede Regta500 Praktikant
24. oktober 2001 - 17:11 #7
jeg tror nok at det kan lade sig gøre men jeg må indrømme jeg ikke har prøvet.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:16 #8
regta500 - Så er det ikke korrekt af dig at give det som et svar !!

Avatar billede bedstemor Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:20 #9
til halifax: Sample.sys og mscdex.exe er begge på min bootdisk, men det du der skriver, har jeg selv prøvet, og det virker ikke!  Hva\' nu?
Avatar billede Regta500 Praktikant
24. oktober 2001 - 17:22 #10
ok du har ret men det lyder som om beste er rat desparat så alt skal prøves.
Avatar billede makse Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:48 #11
Har du fået det til at virke eller ej? Du har jo lukket spørgsmålet?
Avatar billede halifax Nybegynder
24. oktober 2001 - 17:54 #12
bedste - Du skulle ikke akceptere mit svar, når skidtet ikke virker! - Jeg har mistanke om, at det er dos driveren (sample.sys)der ikke virker til dir cd-rod drev. Ifølge en OEM.INF fil som jeg har på en Win95 installationsdiskette står, at navnet sample.sys i config.sys skal ændres til navnet på den speifikke real-mode dos driver som passer til det aktuelle cd-rom drev. På samme diskette er filen wide-cdd.sys, som jeg mener er en universiel dos-driver, der skulle passe til de fleste cd-rom drev. Har du den fil? På harddisk/diskette? I så fald skift den ud med filen sample.sys og tilret din config.sys fil
Hvis du ikke har wide-cdd.sys kan jeg sende den via e-mail. Skriv din mail adresse her.
Du kopierer så wide-cdd.sys over på din bootdiskette og ændrer linien i config.sys til
device=wide-cdd.sys /D:OEMCD001
Har du ellers de andre filer på din bootdiskette som er nødvendige for at boot til DOS med cd-rom understøttelse. Hvis ja, så burde du kunne komme videre.