Avatar billede renolde Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:48 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

specieltegn i word

Lige et hurtigt spørgsmål. Jeg skal indsætte et matematisk symbol i et worddokument, Symbolet er et X med en vandret streg over(betyder vist nok middelværd) Hvordan indsætter jeg det?
Avatar billede demospasser Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:50 #1
Prøv at gå ind under indsæt og symboler. Find den rigtige skrifttype. Det er sikkert noget at et arbejde at finde det, men jeg er sikker på det gemmer sig derinde et sted
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:54 #2
hmm... der er nok en ascii kode for det...
Avatar billede renolde Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:55 #3
Problemet er at jeg ikke kan finde det. Så jeg tænkte at der var en som havde en kode for det eller noget tilsvarende
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:56 #4
jeg har aldrig set det tegn nogen steder... :/
Avatar billede keysersoze Guru
26. oktober 2001 - 11:03 #5
MS Word har en indbygget ting der kan alle matematiske tegn - også dette... denne del hedder \"Equation Editor\" så det er bare at finde den...
Avatar billede jefa Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:04 #6
Indsæt Symbol vælg Ariel derefter skift kategori til Latin udvidet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2001 - 11:04 #7
Heller ikke her. Men hvis det er brugt nogen steder, eksisterer der med garanti en font der indeholder det.
Du kan bruge programmet \"Character Map\", der er et default windows program, til at få en oversigt over tegnene i de forskellige fonte.
Det ligger i start -> Programs -> Accessories
Svarende til Start -> Programmer -> Tilbehør
og hedder charmap. Skulle du ikke have det installeret, kan du gøre det via kontrolpanelet, tilføj/fjern programmer, fandebladet windows installation, og så installer det under accessories.

Men kunne du ikke i stedet bruge et alm. X, og så vælge det som overstreget i font properties??
Avatar billede Himbear Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:05 #8
Har du ikke sådan en tegnoversigt i sysemværktøjer, om ikke andet kan installere den, der er tegnget sikkert!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2001 - 11:06 #9
Det er i øvrigt rigtigt at \"Equation Editor\" har det hele indbygget. Desværre installeres det ikke som standard, så her skal du også have fat i office CD´en, hvis ikke du specifikt har bedt den installeret fra starten af.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2001 - 11:10 #10
Jefa=>Du har næsten ret, alle karakterer med streg over - jeg har bare lige præcis ikke noget X med i min. Har du det?
Avatar billede renolde Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:19 #11
Findes der ikke en funktion til at overstrege et bogstav. Ligesom når man understreger?
Avatar billede keysersoze Guru
26. oktober 2001 - 11:23 #12
nope - men du kan da lave et almindelig x og så tegne stregen selv vha stregværktøjet...
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2001 - 11:27 #13
Du kan tegne en streg hen over bogstavet
Avatar billede Himbear Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:30 #14
http://www.google.com/search?q=math+fonts+download&hl=da

Det er nogle matematisk skrifter på nogle af de sider her!
Avatar billede movingrok Nybegynder
29. oktober 2001 - 02:24 #15
klip og klister dette:

`x
Avatar billede movingrok Nybegynder
29. oktober 2001 - 02:24 #16
Næ du\'r ej
Avatar billede flev Nybegynder
31. oktober 2001 - 09:18 #17
Skriv dit x, marker x\'et, gå derefter ind i Formater, Skrifttype. Sæt \"flueben\" i feltet Gennemstreget.
Så har du et x med en vandret streg igennem.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 09:26 #18
bravo flev - det var et pletskud, og så ganske banat at vi andre helt glemt eksistensen af denne måde - godt gået
\\\\AMH
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. oktober 2001 - 13:57 #19
Jo, men det dur vel ikke, hvis stregen skal være OVER - ikke igennem.  ?
Avatar billede jefa Nybegynder
31. oktober 2001 - 14:47 #20
Avatar billede keysersoze Guru
31. oktober 2001 - 14:59 #21
enten skal du som før sagt bruge \"equation editor\" eller også lav et almindeligt X og vha tegneværktøjet lave en streg henover som også kan blive ret præcist...

der er ingen funktion eller der automatisk gør det...
Avatar billede khvid Nybegynder
01. november 2001 - 22:23 #22
På en side for Institut for Statistik og Demografi ved Odense Universitet om begrebet middelværdi, er det symboliseret således: ¯x

Hvis det er godt nok til dem, er det vel også godt nok til dig? ;-)

Stregen laves med Alt-0175

khvid
Avatar billede movingrok Nybegynder
01. november 2001 - 23:26 #23
Hvad med at afvise nogle af de forkerte svar??
Avatar billede renolde Nybegynder
06. november 2001 - 09:39 #24
Sorry. jeg har ikke kunnet komme til en computer det sidste stykke tid, men ideen med ¯X lyder som noget jeg kan bruge. Tak for hjælpen
Avatar billede keysersoze Guru
06. november 2001 - 10:41 #25
hmmm - det var da ellers et af de mest kiksede forslag set i forhold til hvad der eller var af muligheder...
Avatar billede LarsHR Novice
17. oktober 2020 - 22:08 #26
Tegn for middelværdi i Word (eller Excel, eller ...)
1. Tryk på accent grave (som over a'et i "tre bananer à tre kroner") - SHIFT+ tasten ved siden af slettetasten.
2. Tryk på mellemrum og derefter "x"
3. Markér (mal over) accent grave-tegnet og vælg skrifttype Symbol
4. Voila - tegnet for middelværdi.

Eneste "minus" ved denne løsning er, at det ser ud som om der er et tomt mellemrum - hvis man skal bruge det i en strofe, altså en sætning (ja, jeg er korrekturlæser).
Avatar billede keysersoze Guru
17. oktober 2020 - 23:05 #27
Wauw - 19 år senere.
Avatar billede LarsHR Novice
18. oktober 2020 - 23:07 #28
Tjah - men stadig aktuelt. Jeg blev spurgt om dette i forgårs på arbejdet.