Avatar billede daae Nybegynder
29. oktober 2001 - 12:02 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

input type=\"file\"

Hey...

Jeg har en form, der indeholder et felt som dette:

<input type=\"file\" name=\"dtd\" value=\"c:\\readme.txt\">

Hvorfor kan jeg ikke få min default value vist, når W3 siger at jeg kan? (http://www.w3.org/TR/html4/interact/forms.html#input-control-types)

Mit problem er, at hvis der ikke vælges en fil er dtd tom når formen sendes afsted. Det må den ikke være, for så overskrives den oprindelige værdi.
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. oktober 2001 - 12:11 #1
type=\'file\' er speciel i at den der laver websiden ikke må have nogensomhelt kontrol over hvad value skal være.

<input type=\"file\" name=\"dtd\" value=\"c:\\windows\\passwords.dat\">

ville være en guds gave til alt for mange opfindsomme hackere, så det er helt forbudt.

du kan evt skrive lidt tekst ved siden af og foreslå hvad brugeren skal skrive i feltet. men det er brugeren der skal vælge eller udfylde. og tage ansvaret hvis han sender dig noget han ikke burde.

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2001 - 12:14 #2
<ole>
Det skriver de heller ikke:
  \"User agents may use the value of the value attribute as the initial file name\"
...\'may\' er et meget vigtigt ord her...! Det burde dog aldrig have stået der.

Heldigvis har browserfabrikanterne foreløbig afstået fra at ødelægge WWW\'s sikkerhed totalt ved at implementere den mulighed. Hvad ville du synes om, at jeg satte en type=\"file\" til en vigtig fil i dit system. Så kunne jeg skjule den med style=\"display:none\", klikke den med JavaScript og få følsomme oplysninger fra din HD - uden din viden og medvirken .......nej, vel?  ;o)
/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2001 - 12:16 #3
jakoba >> prøv lige at gå til det link, spørgeren har postet og læs noget hyperbolsk schludder, de skriver...!!!  =8-O
*Godt* ingen har taget den rekommendation seriøst!
/mvh
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. oktober 2001 - 12:24 #4
Ja den er ikke heldig. w3.org plejer ellers at nærlæse ret så grundigt.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
29. oktober 2001 - 12:34 #5
\"Mit problem er, at hvis der ikke vælges en fil er dtd tom når formen sendes afsted. Det må den ikke være, for så overskrives den oprindelige værdi.\"

det lyder som om du laver en update i en database .... i den fil du sender formens indhold til kunne du tjekke dtd\'s indhold og hvis den er tom, undlade at opdatere denne kolonne
Avatar billede daae Nybegynder
29. oktober 2001 - 12:51 #6
Takker ...

fri-hash: Ja, jeg laver en update og kan sagtens checke på en tom variabel. Mit problem er ydermere at jeg ikke kan vise værdien af dtd-feltet uden at skulle bruge et ekstra tekst-felt.

Men det ser ud som om jeg kan blive nødt til det :)
Avatar billede daae Nybegynder
29. oktober 2001 - 13:03 #7
Jeg løser det på denne måde (i simpel form):

<form name=\"form1\">
  Fil: <input type=\"file\" name=\"filename\" value=\"\" onchange=\"filetext.value=this.value;\"><br>
  Navn: <input type=\"text\" name=\"filetext\" value=\"\">
</form>
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2001 - 13:08 #8
Hmmmm....det lyder da lidt sært, at du ikke kan finde værdien på serveren - det burde du absolut kunne.
Iøvrigt behøver det ikke være et type=\"text\" - det kunne også være et type=\"hidden\", hvis du ikke ønsker det vist .......men det lyder stadig underligt, du ikke får ført det andet med over...?!?!
/mvh
Avatar billede daae Nybegynder
29. oktober 2001 - 13:16 #9
Olebole: Sorry - jeg kan sagtens finde værdien på serveren. Jeg ville bare gerne præsentere den i file-feltet. Jeg havde ikke lige tænkt over hvilke konsekvenser det kunne give.

Grunden til at jeg ikke lægger den i et hidden-felt er, at jeg gerne vil vise brugeren hvad værdien er.

Ovenstående funktion klarer faktisk opgaven okay.
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2001 - 13:18 #10
I seeeeeeeeee....  ;o)
/mvh
Avatar billede daae Nybegynder
29. oktober 2001 - 13:19 #11
:o)

Men mange tak for hjælpen, rart lige at få et par begrundede svar - det gør det så meget nemmere at huske (og nemmere at blære sig med sin viden overfor kolleagerne).