Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 02:14 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Fdisk.......

Jeg har lige smidt en 80GB hd ind i computeren. Så nu har jeg 2....Har startet fdisk op og tilføjet en primær partiotion...den nye hd bliver fundet uden problemer i bios!

Hvis jeg i DOS skriver \"c:\" (som er mit nye drev navn) virker det fint nok. Men alle andre kommandoer er udelukket. Som f.eks. \"dir\" \"format c:\" og så videre....Der får jeg nemlig en fejlmedelelse som lyder sådan her: Ugyldig medietype ved læsning af drev c. Afbryd, Forsøg igen, Meld fejl til program

På min anden 80GB hd virker det hele fint...

Hvad har jeg gjort forkert ?
Den nye disk er aktiveret i fdisk som aktiv partition.

MvH
Avatar billede parazite Nybegynder
03. november 2001 - 02:17 #1
Du har formateret den nye disk?
Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 02:18 #2
Det er jo det jeg ikke kan komme til :) Vil jeg meget gerne!
Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 02:18 #3
gentager:

Hvis jeg i DOS skriver \"c:\" (som er mit nye drev navn) virker det fint nok. Men alle andre kommandoer er udelukket. Som f.eks. \"dir\" \"format c:\" og så videre....Der får jeg nemlig en fejlmedelelse som lyder sådan her: Ugyldig medietype ved læsning af drev c. Afbryd, Forsøg igen, Meld fejl til program

Avatar billede drean Nybegynder
03. november 2001 - 02:20 #4
Hvilket operativ system vil du isntallere derpå ?
Avatar billede parazite Nybegynder
03. november 2001 - 02:21 #5
Din nye disk ligger nu som C? Og den anden som D? Hop over på D og kør format c:\\ derfra.
Eller hop på bootdisk.com, hent en bootdisk med format.exe og kør den fra a: :)
Avatar billede drean Nybegynder
03. november 2001 - 02:21 #6
installere even
Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 02:23 #7
parazite > jeg bruger bootdisk (win98seDK startdiskette)

Har prøvet det både fra D: og A: (INTET VIRKER!!)

drean > WinXP
Avatar billede drean Nybegynder
03. november 2001 - 02:24 #8
Du booter bare fra Windows XP Cd\'en, du kan formatere der inde fra, det er meget nemmere...du kan også partitionere, og om partitionere hvis det er det du vil :)
Avatar billede parazite Nybegynder
03. november 2001 - 02:25 #9
zycho : Det er fordi format.exe ikke som standard følger med på en Win98se bootdisk.
Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 02:26 #10
drean > Prøver lige dit forslag

parazite > Vil lige prøve så at hente en anden bootdisk og prøve igen hvis drean´s forslag ik virker!
Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 02:37 #11
kan det passe at WindowsXP kun kan køre over NTFS ? Kan nemlig ik vælge andet :(
Avatar billede parazite Nybegynder
03. november 2001 - 02:39 #12
Nej, jeg kører WinXP på FAT32. :)
Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 02:40 #13
nå ok ;) lød os weird...Må lige se mig om engang igen
Avatar billede thomzen Nybegynder
03. november 2001 - 02:55 #14
Du får et problem... For hvis den disk du smider i, ikke er formatteret, har du ikke mulighed for at installere på andet end et NTFS drev, fordi windows XP mener at det er det der giver bedst performance, og derfor vil den have lov til at lave det som et NTFS.
Det du nok bliver nød til at gøre, kan være at deaktivere din anden harddisk, så du kun har din nye 80GB i, Boote op fra en Win98 cd (en Bootable, siger vel sig selv..:)
Gå ind på d:\\win98 (burde være navnet på den standard install mappe, som ligger på cden.)
Der ligger format kommandoen, dvs at du derfra bare kan skrive format c: /U, eller hvad parametre du nu vil have efter..

Jeg synes selv at jeg efterhånden har leget meget med Fdisk.. Og grunden til at jeg siger at du skal pille den anden disk fra, er at der tit sker uheld.. (især for mig) når man leger med det, og så er det ikke så fedt at have slettet en af de partitioner, som virkede tip top.. Derfor bruger jeg heller aldrig fdisk, når jeg har mere end en disk i commen.. Ender galt for mig! =)
Avatar billede parazite Nybegynder
03. november 2001 - 02:57 #15
thomzen : Du kan bare lære at fdisk\'e ordentligt! :)
Avatar billede thomzen Nybegynder
03. november 2001 - 02:58 #16
Det er sku da ikke til at holde styr på, når man har 8 diske i spanden.. ;)
Avatar billede thomzen Nybegynder
03. november 2001 - 02:58 #17
;) skulle vist have været en gang: :P :)
Avatar billede parazite Nybegynder
03. november 2001 - 03:00 #18
Ha, ej, OK - så kan jeg følge dit problem. Sidder selv med 2, så det er lige til at overskue. :)
Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 03:00 #19
hehe. lyder som et rigtig godt tip Thomzen! Det vil jeg helt sikkert prøve af. Men nu er jeg for træt og smutter i seng. Godnatter folkens ;)

Tak fordi i gider at hjælpe!
Avatar billede thomzen Nybegynder
03. november 2001 - 03:01 #20
Argh for P0kker da også!! Mine points! :( hehe..

arjz.. NAD NAD! ;)
Avatar billede intel4004 Novice
03. november 2001 - 11:30 #21
Problemet ligger i at du forsøger at køre noget på en partition som ikke er formatteret. Altså er filsystemet endnu ikke defineret, og ingen filer eksisterer...

Du bliver selvfølgelig nødt til at køre format.exe fra et andet drev, end det du forsøger at formattere... uanset filsystem...

INTEL4004
Avatar billede zycho Nybegynder
03. november 2001 - 13:50 #22
tak for hjælpen :)
Avatar billede thomzen Nybegynder
03. november 2001 - 16:09 #23
Det var så lidt.. og tak for hjælpen! =)
Avatar billede thomzen Nybegynder
03. november 2001 - 16:10 #24
DOH!! mente da Pointsene.. ;)