Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 17:58 Der er 67 kommentarer og
3 løsninger

Hva\' faen ska\' jeg stemme ?

Er der et/flere steder hvor man kan se en samlet oversigt over hvad de forskellige partier står for, deres valgløfter osv. ?? Eller bare nogle sider hvor man kan læse hårde facts uden alt det politiske fis ?
Avatar billede egede Nybegynder
07. november 2001 - 17:59 #1
Mener du til folketingsvalg, komunalvalg eller amtsvalg?
Avatar billede egede Nybegynder
07. november 2001 - 17:59 #2
http://www.kommunalvalg.tv/ til kommunalvalg...
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 18:00 #3
hårde facts??? politik er blødt ikke definerbart (en udefinerbare størrelse *GG*)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:00 #4
Folketingsvalg ;)
Avatar billede maxwell Nybegynder
07. november 2001 - 18:01 #5
Der findes faktisk en rigtig god bog som vistnok hedder \"dansk politik - år 2001\" Der kommer en ny hver år, hvor i der skrives om de forskellige partier og deres mening om rigtig mange forskellige emner. Har selv læst det meste af den - kanon god bog
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. november 2001 - 18:01 #6
Stem på SF!
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
07. november 2001 - 18:01 #7
Hvis du så Tv-avisen/profilen/whatever igår aftes ved du ihverfald hvem du _ikke_ skal stemme på :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:02 #8
Eller nogle politiske hoveder herinde der liige kort kan ridse op (objektivt) hvad et/flere parti(er) står for og alt det fis der ..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:02 #9
www.politik-online :)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:03 #10
doh..det hedder den ikke :O/
Avatar billede bundgaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:03 #11
Avatar billede egede Nybegynder
07. november 2001 - 18:03 #12
Jeg fandt en rigtig god side: http://www.politik-online.dk *gg*
Avatar billede bundgaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:04 #13
DOOOH...manglede .dk :O/
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:05 #14
thøger, hvilket skal jeg IKKE stemme på ? *G*
En ting er sikkert .. Kristeligt Folkeparti får IKKE min stemme ;o) Så Morgen TV på TV2 i går ... damn en tosse at høre på .. -*S*
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 18:06 #15
tdaugaard : hold dig oss fra dansk folkeparti og fremskidtspartiet ikk :)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:06 #16
hehe...da heller ikke CD vel? :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. november 2001 - 18:15 #17
Desværre, det meste valgflæsk er omhyggeligt udformet så man kan sige \"det har jeg aldrig sagt\" bagefter.
De klare og entydige udtalelser er hvad de siger om hinanden, men det er også sjældent det har noget med virkeligheden at gøre.

mvh JakobA
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 18:16 #18
:/
enig
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:16 #19
*g* Er lige blevet overbevist om at Pia K. og \"Mester G.\" (Glistrup) er yt ..
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 18:18 #20
tdaugaard : har du ikk altid været det???
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:20 #21
phunkypopcorn, Glistrup aner jeg nada om .. men han er grim at se på ;o) .. Pia K... hun vil gerne bl.a. stramme invandre/udlændinge loven GODT og vel ... og det passer mig fint, men har lige fået af vide at de ændringer som hun vil have igennem kommer til at koste $$$$$$$ ...
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 18:21 #22
er man småracist?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 18:31 #23
phunkypopcorn, kun i fritiden ;-)

Jeg er racist, forstået på den måde at de invandrer der så meget som TÆNKER på at lave nogen form for kriminalitet skulle smides på porten. Fængsel; det koster bare Danmark penge.

De folk som har et ærligt arbejde, under uddannnelse o.lign. som IKKE generer andre (hverken deres egne eller os) de må for min skyld gerne være her, for som sagt generer de ikke nogle.
Avatar billede stigc Nybegynder
07. november 2001 - 18:37 #24
tdaugaard>> Du har ikke rigtig forstået det? Der skal ikke være noget \"dem og os\". Lige så længe der er \"dem og os\" vil der være social forskel, og i sociale lavere klasse vil der altid være højere kriminalitet. Så det er spiralen uden ende, hvis man tænker sådan!
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 18:37 #25
okay - det er jo ikk racisme så.
det er jo bare et spørgsmål om at der er visse persontyper du ikk ka li - sådan har de fleste det vel :)

Men pias staramninger er jo hen i retning af at hvis hun kunne få sin vilje så skulle alle der snakker med en forkert accent eller ikke behøver at gå i solarie smides ud.
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
07. november 2001 - 18:39 #26
Pia er en medie-ludder sådan vil det altid være.....!

-Jonas
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
07. november 2001 - 18:54 #27
tdaugaard>> Det var netop Glistrup der var inde i tv-avisen igår, man hørte et radio-interview hvor han sagde at der skulle laves en lov om at alle \"muhamedanere\" skulle smides ud af landet, og hvis de ikke var ude inden 3 måneder, skulle de samles i lejre og sælges til højestbydende lande..

Det påstod han så at dr havde klippet sammen, og at han aldrig havde sagt det...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 19:04 #28
-popcorn, *s* well .. nogle opfatter det som racisme, og vil de det, jamen så fint med mig :o)

thøger, *G* hæ hæ ..
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 19:07 #29
jamen definitionen på racisme må vel være at man ikk ka li en \"race\".
så det må væer en fejlopfattelse
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:07 #30
Du skal helt klart stemme på Dansk Folkeparti, baseret på én enkelt grund.
Der er kun ét stort problem her i Danmark - og det er indvandrer problemet.
Dansk Folkeparti er det eneste parti der vil og kan stramme op på de katastrofale forhold.
Til slut skal det lige nævnes at den værste form for racisme man ser, er racismen overfor Pia K., der utallige gange er blevet hængt ud, og beskyldt for alverdens sager hun aldrig har sagt.
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:14 #31
Det var vist et svar ;)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 20:15 #32
jepz - hjemmeplejen, arbejdsløsheden, skolernes forfald osv osv. er ikke problemer - og hvis de er er det IHVERTFALD indvandrenes skyld BLEAH!!!!!!
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:16 #33
> Der er kun ét stort problem her i Danmark - og det er indvandrer problemet.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. november 2001 - 20:22 #34
Du har ret i at indvandreproblemet (det er ret dansk at stave sammensatte ord i et ord) er ret stort.

Men den måde Pia K. takler sagen på er i mine øjne HELT forkert. Jeg synes integration burde være nøgleordet. De er jo trods alt mennesker som alle os andre.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 20:23 #35
og problemet er???
at to procent af dem laver problemer og derfor skal vi smide dem allesammen ud??
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:25 #36
johannielsen: skal vi skændes om stavning eller problemet?

jeg er helt enig med dig!
der er bare et problem, som desværre kun ganske få kan gennemskue. jo flere vi lukke ind, jo mindre kan vi gøre for dem der er her.
hvis der hele tiden strømmer vand ind, er det svært at filtrere det fint...
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. november 2001 - 20:26 #37
Hvis du var enig med mig ville du ikke stemme på Pia K.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 20:26 #38
og du tror at pia vil gøre noget for dem der er her?
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:30 #39
phunkypopcorn: jeg kan jo høre at du ikke aner hvad du snakker om, men jeg vil da med glæde fortælle dig lidt facts.
jeg går ud fra at du er klar over at det selvfølgelig er ikke-vestlige indvandrere vi snakker om, da de andre stort set kan betragtes som os selv, ud fra kultur, religion mv.

Unge ikke-vestlige efterkommere laver næsten 3 gange så meget kriminalitet som danskere.
72% af varetægtsfængslede kriminelle unge mellem 15 og 18 år var af indvandrerbaggrund (ikke-vestlig for de flestes vedkommende) i 1995.
(Kilde Dansk Statistik)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 20:31 #40
har jeg aldrig benægtet - siger bare at langt størstedelen af indvandrere i dk ikke laver problemer.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 20:33 #41
og så ka jeg se at du i et andet spørgsmål siger at du gerne vil ta en seriøs debat - det der tonefald du ligger for dagen ligger ikk op til andet end mudderkastning
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:35 #42
så har du vist ikke set tallene.
ca. 1/5 af alle ikke-vestlige efterkommere har én eller flere afgørelser for overtrædelse af loven.
vil du kalde det en største del, der er lovlige?

jeg kan som en bemærkning fortælle at 8/10 af alle voldtægter begås af ikke-vestlige indvandrere?
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. november 2001 - 20:35 #43
Jamen, det hjælper jo ikke at sende dem ned faldskærm i Sarahaørkenen (ved godt det er Glistrup/Behnke der har sagt det) - men det er lidt på samme måde Pia ser på indvandrene. Som nogle der enten bare indretter sig ellers så er det hjem!!! - om de så kan leve der eller ej!
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:36 #44
synes du dette er seriøs debat:
> at to procent af dem laver problemer og derfor skal vi smide dem allesammen ud??

for det første er det løgn, og for det andet er der ikke nogen der har nævnt at alle skulle smides ud - det er dig der bringer det på banen...
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:39 #45
johannielsen: okay, nu snakker vi om to forskellige ting. jeg snakker udelukkende om et indvandrer-stop!
det er en helt anden snak, om indvandrerne der er her i DK.
men til en oplysning kan du slet ikke sammenligne Pia K. og Glistrup på dette punkt, men lad os holde Glistrup udenfor - han er vist ikke relevant.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. november 2001 - 20:43 #46
Det kan godt være Glistrup er fuldstændig sindsyg, du kunne sagtens bilde mig ind at han var skabt af medierne for at teste vælgerne!

Pia er naturligvis noget andet, men helt ærlig; så kan jeg ikke tage hende seriøst. Det kan jeg bare ikke...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. november 2001 - 20:45 #47
det er sq svært, de lover alle en masse, og forklarer før valget hvorfor man skal stemme på dem, og hvad de så vil gøre hvis de kommer ind, efter valget glemmer de alt det de har lovet, og bruger en masse tid på at forklare hvorfor de alligevel ikke kan holde hvad de lovede.....
en ting er dog sikkert, Mugge eller Pia K får i alle tilfælde ikke min stemme, de er efter min mening helt ude at sk..., med deres holdninger til flygtninge og indvandrere...
har da heldigvis tid endnu til at tænke mig om.
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:45 #48
nej, jeg synes ikke du kan kalde Glistrup for sindssyg, nok har han nogle meget forskruede idéer, men han er (og har været) en meget klog mand, nok den der ved mest om indvandrere i hele Danmark. både indenfor religion, kultur og andet.

jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke kan tage Pia K. seriøs, her er da endelig en der tør se problemerne i øjnene!
Avatar billede christian-s Nybegynder
07. november 2001 - 20:47 #49
ztyxx: hvad er det du mener der er så skræmmende ved Pia K. og Dansk Folkeparti?
Avatar billede parazite Nybegynder
07. november 2001 - 21:00 #50
christian-s : Før vi begynder på vores lille debat, så vil jeg MEGET gerne se skriftligt bevis fra troværdig kilde, der beviser dine påstande.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
07. november 2001 - 21:17 #51
Jeg synes debatten er meget snæversynet lige nu. Ja indvandre er et problem i dk. Men ikke et stort problem i forhold til F.eks sygehus tilstanden i DK. Og den måde de ældre bliver behandlet på efter de har tjent dk i ca 50 år. Og hva med VORES efterløn om ca 40 år. Det er der ikke noget der hedder, for staten kan ikke gi os penge for der er ikke nok arbejder til at betale alle de ældre mennesker der vil være på det tidspunkt. Men det er desværre ikke blæst så meget op i medierne som indvandre der laver vold.

Jeg har det grund princip ligesom Venstre. \"Man er sin egen lykkessmed\" Ment på den måde at de penge jeg tjener, eller de ting jeg ejer, dem er jeg selv herre over. Dem skal staten ikke bestemme over, hvis jeg f.eks skulle dø.
Avatar billede hotpop Novice
07. november 2001 - 21:52 #52
jeg stemmer altid :)
Det er altid den første valgplakat jeg ser, jeg sætter mit kryds efter.
Avatar billede netsrac Nybegynder
07. november 2001 - 22:07 #53
Hvis du er i tvivl så lad da være med at stemme, man skal ikke tage beslutninger som man er i tvivl om, og stem da slet ikke udfra hvad alle andre stemmer.

Selv stemmer jeg ikke selv fordi jeg ikke selv har sat mig ind i politik og ikke vil stemme om noget som jeg ikke ved noget om.
Avatar billede parazite Nybegynder
07. november 2001 - 22:11 #54
Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad jeg skal stemme heller, men jeg har alligevel tænkt mig at gå hen og sætte mit kryds på blankt - så viser jeg da i det mindste at jeg har tænkt over det, og taget stilling i modsætning til den relativt store mængde danskere, der ikke engang gider dette. :)
Avatar billede eflow Nybegynder
07. november 2001 - 22:15 #55
stem på mig, hehe, ej da spøg til side, hvad med at dutog den der kuglepen og kørte den op og ned over den der stemmesedel, og fik en til at sige stop ? hvis det blev noget du slet ikke vil stemme på gør du det bare igen, det er genialt ;o)

(kan godt være der er en der har foreslået dette, men jeg har ikke gidet at læse spm igennem)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 22:36 #56
netsrac ... hvis ikke jeg stemmer, hvordan kan jeg så beklage mig over at Danmark er et lorteland ?? Hvis ikke jeg har tilkendegivet min mening (ved at stemme på det parti som bedst repræsenterer den) og så beklager mig over at f.eks. skatten er for høj, er det så fair ? Nopes ...

Avatar billede netsrac Nybegynder
07. november 2001 - 22:42 #57
Så må du jo sætte dig ind i politik, gå til vælgermøder, læse bøger, læse de forskellige partiers websites osv.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
07. november 2001 - 22:43 #58
Hva\' sagde du ? skulle jeg lade være med at stemme ? *griner*
Det gider jeg ikke ... så vil jeg sku hellere sætte kryds ved nogle som jeg bare ved LIDT om ..
Avatar billede netsrac Nybegynder
07. november 2001 - 22:46 #59
Du kan jo starte med www.venstre.dk kunne forestille mig at du var af holdningen \"Enhver er sin egen lykkesmed\" eller hva ?
Avatar billede disky Nybegynder
08. november 2001 - 08:30 #60
ja for mig er det ingen tvivl, kun Venstre har en fornuftig nok politik, der ikke straffer mig endnu hårdere (topskat) og heller ikke vil overdænge virksomheder med flere afgifter og mere skat.
Avatar billede gertk Nybegynder
08. november 2001 - 14:05 #61
Hvis Venstre bliver valgt, hvilken støtte kommer så til studerende, efter afskaffelse af SU ??
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
08. november 2001 - 16:34 #62
Når Venstre kommer til magten bliver SU ikke afskaffet. Helt ærligt, hva er det for noget vås at skrive GERTK. Hvor mange studerende vil der lige være hvis den blev afskaffet?
Tror du at venstre er insteresseret i at der ikke bliver nogen studerende? NEJ VEL.
Sæt dig lige lidt mere ind i politik, for du kommer med sådan nogle påstande.
Avatar billede christian-s Nybegynder
08. november 2001 - 18:27 #63
parazite:
> (Kilde Dansk Statistik)
det er som sagt Dansk Statistik, der er min kilde!
Avatar billede parazite Nybegynder
08. november 2001 - 20:40 #64
christian-s : Meget godt, men jeg mener præcist link/henvisning til hvor du har læst det.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
08. november 2001 - 22:01 #65
->Tdaugaard

Nu hedder spg. \"hva\'(fa\'en) ska\' jeg stemme?\" - og er du stadig i tvivl vil jeg, som en ung mand på 17 år, hellere end gerne stemme for dig!

Avatar billede Slettet bruger
08. november 2001 - 22:02 #66
*GG*
Avatar billede johannielsen Nybegynder
08. november 2001 - 22:04 #67
Valgsvindel! - det kan da ikke være andet end godt for demokratiet!
Avatar billede christian-s Nybegynder
09. november 2001 - 13:52 #68
Undskyld det hedder selvfølgelig Danmarks Statistik. Da de desværre ikke har en særlig god hjemmeside, der stort set kun reklamerer for deres egne materialer kan jeg ikke finde det på deres side. Men jeg kan anbefale jer disse bøger:

Indvandrere i Danmark, Marius Ejby Poulsen og Anita Lange, Danmarks Statistik 1998.
Integration i Danmark omkring årtusindeskiftet (meget god!), Gunnar Viby Mogensen og Poul Christian Matthiessen, Rockwool Fondens Forskningsenhed, Aarhus Universitetsforlag 2000.
Avatar billede gertk Nybegynder
13. november 2001 - 13:27 #69
karstenlaursen > jeg kender 2 der er med i VU og de siger at et  mål er at afskaffe SU... og der er flere jeg kender der er droppet ud af VU pga. at de ikke har råd til at stemme det.
Avatar billede christian-s Nybegynder
14. november 2001 - 13:59 #70
Takker! Har du så fundet ud af, hvem du vil stemme på?