Avatar billede engberg2 Nybegynder
12. november 2001 - 18:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Diagram til at lave løbelys af 6 lysdioder.

Nogen der kan tegne et diagram over hvordan man med enkle komponenter laver et løbelys med 6 lysdioder. Gerne også, så de kan blinke samtidigt...

e.
Avatar billede mixter Nybegynder
12. november 2001 - 19:14 #1
Du kan prøve at se på www.brinck.dk
Avatar billede engberg2 Nybegynder
12. november 2001 - 21:52 #2
Der er da ingen diagrammer!
Avatar billede mekaniker Nybegynder
12. november 2001 - 23:59 #3
Hvormeget kender du til elektronik

/Mekaniker
Avatar billede engberg2 Nybegynder
13. november 2001 - 18:49 #4
Jeg kan lave en printplade og lode komponenter på... Er bekendt med dioder, transistorer og modstande. Ved ikke rigtigt noget om IC\'ere.
Avatar billede mekaniker Nybegynder
14. november 2001 - 00:46 #5
Jeg kan sende dig noget data på en alm. c-mos 4017 IC og en NE555.

Hvis du lige giver mig en e-mail.

4017 ic\'en er en tællerkreds, den har en del udgange.
Hvis vi siger at den får en puls ind, så går den første udgang høj, når så den næste puls kommer er det den næste udgang der går høj og den første lav. osv.

NE555 kan du bruge til at lave pulserne med.
I databladet er en application note over astabil virkemåde. Denne skal du bruge.
som du kan se er der en formel for hvordan du regner komponenterne ud alt efter hvilken frekvens den skal levere, altså hvorhurtigt dit løbelysshow skal løbe.
Den ene modstand kan så altid erstattes men et potentiometer.

Husk at alle ubenyttet indgange på en ic\'er ikke må \"svæve\"

/Mekaniker
Avatar billede engberg2 Nybegynder
14. november 2001 - 17:39 #6
kasperengberg@hotmail.com

Hvad mener du med at de sidste ben ikke må svæve - hvad skal de forbindes til?

Alright - jeg kan godt bruge dine materialer, men jeg mangler vist stadigt et diagram...
Avatar billede dixen Nybegynder
21. januar 2002 - 21:09 #7
du kan få et af mig om et par dage, har du EAGLE eller skal du have den som bitmap?
Avatar billede engberg2 Nybegynder
21. januar 2002 - 21:22 #8
Jeg har desværre ikke Eagle, så hvis du vil lave et jpg/gif/png/bmp eller whatever, så ville det være lækkert..  :-)
Avatar billede dixen Nybegynder
24. januar 2002 - 14:36 #9
hvor hurtigt skal det gå? og skal jeg smide et potmeter på så du selv kan regulere det?
Avatar billede engberg2 Nybegynder
27. januar 2003 - 13:29 #10
Mangler et svar... fra dig dixen eller mekaniker