Avatar billede danscape Nybegynder
15. november 2001 - 21:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

IIS vs. Apache!!!

Okay... jeg har en IIS (Inernet Information Services) 5.0 på en Windows 2000 Server, og jeg er lidt træt af den!

Den har givet mig Code Red Worm 11 gange (har installeret 3 patches nu), den kører ikke rigtig SÅ godt, som jeg havde forventet og jeg har gang på gang hørt folk råbe \"APAAAAACHE!!!!!!\"

Så er det spørgsmålene kommer... kan jeg kører Apache på en Windows 2000 Server? Kan jeg kører ASP (Active Server Pages) på en Apache? Og understøtter den Microsoft Access og MySQL, og er der nogen former for FTP-server i den, lige som der er i IIS??

..og har den en grafisk brugerflade ligesom IIS?

Håber at der er nogle der kan hjælpe!

På forhånd rigtig mange tak =)
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
15. november 2001 - 21:55 #1
DU kan godt kørt ASP på apache men det er faktisk umuligt..Det er MEGET dyrt..Men apache er meget mere stabilt end IIS ... :)
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
15. november 2001 - 21:56 #2
Den understøtter mysql hvis du beder den om det... tjek www.thorsnet.dk komplet guide.. Der er ikke indbygget FTP men der kan du bruge G6 Ftp server så
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
15. november 2001 - 21:57 #3
jeg har svar på et par af dine spørgsmål :)
kan jeg kører Apache på en Windows 2000 Server? ja
MySQL, ja
FTP-server, nej
grafisk brugerflade, nej
php kan du også køre.
Avatar billede danscape Nybegynder
15. november 2001 - 22:40 #4
zyberwizard> Du siger jeg godt kan kører ASP, men at det faktisk er umuligt??!? Hvad mener du med det??
Avatar billede danscape Nybegynder
15. november 2001 - 22:47 #5
Er der nogle andre GODE webservere end lige IIS der kan afvikle ASP, eller er jeg \"bundet\" til at må buge IIS hvis jeg vil kører ASP? Jeg har sådan set 5 storesites liggende der er lavet i ASP, så INTET kan få mig til at skfite til PHP =) Har ikke overskud og tid til at programmere det hele om! *G*
Avatar billede danscape Nybegynder
15. november 2001 - 22:58 #6
Jeg har installeret Apache nu på en anden server, men hvad nu!?!? Man skal jo være erfaren programmør for at kunne betjene den *gG* Den er jo nærmest umulig at bruge...!!?
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
16. november 2001 - 07:38 #7
..s¨å tag IIS... For apache er så kan jeg ligeså godt sige det umuligt at få til at køre asp..Og eh...Jeg kunne alt i apache da jeg var 10 :D
Avatar billede restaurant_kolding Nybegynder
16. november 2001 - 13:22 #8
Apache understøtter ASP vi ChiliAsp!
Avatar billede restaurant_kolding Nybegynder
16. november 2001 - 13:24 #9
Tjek evt.
http://www.chilisoft.com/downloads/default.asp#asp
Og du kan finde utrolig mange gode guides til Apachen på nettet!!!
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
16. november 2001 - 14:31 #10
Ja det sage jeg også men det koster
Avatar billede sukos Juniormester
17. november 2001 - 09:23 #11
http://httpd.apache.org/related_projects.html
Her kan du finde hvad der bliver lavet af ting og sager til apache, bl.a. muligheden for at håndtere ASP.
Chilisoft har jeg kun hørt negativt om.

Alene det at langt de fleste vira er programmeret alene mod microsoft, giver vel grund nok til at bruge apache.
Nu kender jeg ikke IIS, men for at ændre i configurationen på apache bruger du jo kun en fil, httpd.conf og det er vel ikke så besværligt?
Men okay, der er garanteret lidt mere \"benarbejde\" med at få den til at fungere efter ønske, i forhold til IIS.
Men så er den garanteret også langt hurtigere! Og den er gratis!

Umiddelbart ville jeg ikke køre apache på en 2000 server, selvom du kan, det system er da alt for maskinkrævende! Og bruger du ikke IIS, hvad skal du så bruge alle dets funktioner til?

Så hellere installere linux eller *.bsd

Du har måske nok ikke den samme grafiske brugerflade, men hvad skal du dog også bruge det til? Det er jo vel ikke din arbejdsmaskine!?
Avatar billede danscape Nybegynder
18. november 2001 - 12:33 #12
Nope! Det er ikke min arbejdsmaskine!

Men ærlig talt, tror jeg godt at vi kan blive enige om at det er MEGET nemmmere med en grafisk brugerflade! *G*

Nu sidder jeg med sådan en prompt i Apache og jeg fatter bare minus af det hele! Jeg aner ikke hvad jeg skal skrive eller hvordan man betjener den!?!? *LOL*

Avatar billede danscape Nybegynder
13. januar 2002 - 03:16 #13
Inaktivitet... lukker =)