Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 00:23 Der er 156 kommentarer og
2 løsninger

Vi overvejer at lave tutorials!!

Vi foreløbigt, Pixelpaw, gotcha, lingoman, Flash gordon og jeg selv, sidder og overvejer at lave en længe ønsket side med danske flashtutorials.

Vil du være med??

Kom med et bud på hvad du kunne tænke dig på sådan en side og noget du ville have lyst til at skrive om.

På flashernes vegne

/Nikolaj :-)
Avatar billede maxium Novice
21. november 2001 - 00:32 #1
Jeg kunne godt tænke mig et toturial til at lave et lille flash spil
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 00:34 #2
Hov jeg glemte linket til http://www.eksperten.dk/spm/136230 hvor vi har diskuteret lidt i forvejen

Maximum - Det bliver taget med - Forklar gerne mere præcist hvad du vil. :-)
Avatar billede fcs Novice
21. november 2001 - 00:35 #3
Hvis I kunne tænke jer et lille projekt, som kan bruges som eksempel på hvordan man laver et lille flash-spil fra bunden, kunne jeg jo godt tænke mig at få lavet et lille fodboldspil, f.eks. en slags straffesparkskonkurrence til min side for mit fodboldhold på http://fcs.skjoldhoej.dk
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2001 - 00:35 #4
har ikk en meter forstand på flash.
Men vil gerne lære det engang - så thumps up - det eneste hjælp jeg kan tilbyde er desværre at reklamere for siden når den engang kommer op at køre
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. november 2001 - 00:39 #5
Jeg er ikke så fab til PHP, faktisk kan jeg ikke lave en dyt i det. Jeg er ASP (JScript kode) mand.
Men det er jo ikke det vi skal snakke mest om, det er nok mere hvordan vi kan financere hosting. Det der med en der kender en der så arbejder hos TDC og kan få det hosted på en personaleserver, det gi\'r jeg ikke noget for. Så hellere skrabe lidt knaster sammen og få det hosted professionelt.
Avatar billede dope Nybegynder
21. november 2001 - 00:40 #6
Jeg kunne da godt tænke mig at lave en tutorial i brug af XML-socket samt direkte integration med 3D-studio Max... ydermere vil jeg høre om der er nogle af jer der kører noget xtreme programming i flash ?
Avatar billede greasy Nybegynder
21. november 2001 - 00:43 #7
jeg er også med på noget flash spil fra bunden.... og gotcha, slap nu af med dine psycho scripts ;-) Vi \"menneskelige\" skal også kunne fatte det.

greasy
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 00:44 #8
Skal jeg tale for mig selv er det nødvendigheden for et ordenligt Dansk flashsite der tiltaler mig.

Umiddelbart forestiller jeg mig ikke færdige pakkeløsninger, men mere forklaringer på konkrete problemer. Muligvis Maximum vil være medvirkende til at lave noget alá fcs´ ønske.

phunky - Det vil med garanti blive vel modtaget. Dog har vi slet ikke diskuteret den side af sagen endnu :-)

Paw - Helt enig. Jeg er også helst til en løsning, hvor vi får hostet det et eller andet sted. Om det er php eller asp er i og for sig også fuldstændigt ligegyldigt. Det skal mest bruges til selve sitet og holde på data, men i sidste ende er det Flash vi skal ha´ på programmet.

Når det kommer til oppetid er http://www.azero.dk/?/prisliste/ supergode (ved godt de har haft lidt problemer de sidste dage, men generelt). hosting med MySql koster 69,- om måneden og fordelt på flere mennesker kan vi vist alle overkomme det.

Igen er det her kun ment til forslag og på ingen måder endegyldigt (det erjo min mening *LOL*)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 00:45 #9
dope - Xml i Flash er noget vi alle mere eller mindre kun er begyndt på, men vi bliver alle bedre og det er oplagt at få emnet med.
Avatar billede greasy Nybegynder
21. november 2001 - 00:46 #10
en anden ting der også kunne være fedt ville være omkring php med flash... et helt punkt hvor man kunne dele det ind i mailforms, mysql queries og andre ting som mange SKAL vide før eller siden
Avatar billede ditlev Juniormester
21. november 2001 - 00:47 #11
Det lyder som en rigtig god idé, og jeg vil gerne bidrage med eventuelle tutorials.
Som jeg ser det, er der nok at gå igang med. Hvis man ser på spørgsmålene her på Eksperten, spænder problemerne jo fra det mest banale til virkelig hardcore programmering.
For mit vedkommende kunne jeg forestille mig at lave tutorials over små problemer som jeg selv har brugt tid på, og fundet en løsning. Et specifikt område vil jeg ikke slå mig ned på, men jeg har da nogle idéer til enkelte tutorials.

/Ditlev
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 00:49 #12
greasy - Jeg har allerede i http://www.eksperten.dk/spm/136230 påpeget at jeg gerne ville skrive noget om flash og kommunikation med PHP/mySql
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 00:51 #13
Noget jeg ser ofte er manglen på generel programmerings-teknik/viden.

En eller flere gode tutorials i simpel opbygning af script, forståelse af objekt idéen m.m.
Avatar billede dope Nybegynder
21. november 2001 - 00:53 #14
Er der nogle der arrangerer nogle xtreme programming sessions i flash ?

I ved...
man definerer en målsætning, dernæst programmerer man hver sin lille del og sender den videre til den næste som så programmerer videre på det samtidigt med at man selv programmerer videre på en anden del. Til sidst skulle det gerne være noget der kunne bruges... ???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 00:55 #15
Dope - Det kunne jo være en idé til sitet at muliggøre den slags. Sjov idé.

Er glad for den store tilslutning allerede - lad os bare få flere folk idéer med. :-)
Avatar billede greasy Nybegynder
21. november 2001 - 00:58 #16
nikolajdu -
det havde jeg ikke set, men det er nemlig lige præcis et par gode tutorials om php-mysql og flash, der ville hjælpe mange... Glæder mig til at se hvad i kommer op med
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 00:59 #17
Jo jo ro på. Foreløbigt skal vi have os en idé om hvad folk gerne vil have. Have nogle folk med på vognen og i sidste ende også formulere noget rimeligt pædagoisk fornuftigt. Det kommer til at tage noget tid. :-)
Avatar billede jokn Nybegynder
21. november 2001 - 01:03 #18
nikolajdu:*
Jeg tænkte på... en ven er igang med www.altomflash.dk
i kunne jo tage at spørge om i må være med til siden, og lave nogle tut\'s, hvis det var noget?
det er jo et godt domæne, og siden er klar til at få lavet nogle tut\'s til ;)*

Jeg har spugt ham om han er interesseret, men han er vidst offline, så det er nok bedst i selv kontakter ham.... men jeg er næsten sikker på han gerne vil have noget hjælp :o)*

*: Jeg tager forbehold for tyrkfejl og ændrede priser osv....

JokN
Avatar billede lingoman Nybegynder
21. november 2001 - 01:09 #19
indsætter lige en beeper...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 01:10 #20
Du kan jo maile ham et link til siden her. Så kan han jo deltage på lige fod med andre - Og vi kan lære ham lidt at kende.

Lingo - Når du vil lytte med i et spørgsmål, så bare tryk \"udfør\" uden at skrive noget, så får du mails når der er nyt. Dog er det da rart at vide du lytter med :-)
Avatar billede jokn Nybegynder
21. november 2001 - 01:13 #21
Nikolaj: jeps, jeg har da også smeldet en håndlanger på ICQ\'en.... han svarer nok snart her...
Avatar billede hairboy Nybegynder
21. november 2001 - 01:14 #22
Godaften

Det er mig der har lavet altomflash.dk. Åbnede faktisk for mindre end et døgn siden.

Jeg kan forstå at i er nogle stykker som vil skrive tutorials! Indtil videre er det kun mig men vi kunne da sikkert finde ud af noget og blive et godt team.

I får også lige mit icq #70907378
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 01:14 #23
Folk der gerne vil være med/bidrage må meget gerne smide deres mail her, så prøver jeg en af dagene at samle trådene.
Avatar billede maxium Novice
21. november 2001 - 01:22 #24
jeg vil gerne vide hvordan man laver en lille film med stemmer osv
Avatar billede maxium Novice
21. november 2001 - 01:34 #25
nikolajdu-hairboy i skulle da prøve at slå jer sammen
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 01:45 #26
Foreløbigt mangler der tilsyneladende ikke folk og vilje til det forestående arbejde. Det er jo dejligt at se.

Idéer kunne vi dog godt bruge mange flere af.

Foreløbigt har jeg selv tænkt på at skrive lidt om.

1. kommunikationen og mulighederne med PHP/mySql
2. Ditto javaScript.
3. Generel programmering - Ikke flash, men generel grundlæggende forståelse. Variabler - if/else - den slags.
5. Forskellen/mulighederne ved actions placeret på clips, stage, buttons.
6. Detection af flash - javaScript eller fra Flash.

Af ting som jeg umiddelbart ser nødvendige er bl.a.:

0. En gennemgang af stage, scener, timelines, frames - forskellen og brugen af movieclips kontra graphics.
1. En simpel gennemgang af panelerne.
2. Hele tegne apparatet er endnu ikke blevet taget op.
3. Måske en direkte gennemgang af samtlige actions. Her er fri oversættelse af F1/hjælp en mulighed - evt. lidt mere pædagogik.
4. LoadMovie action og placering.
5. Skift scene
6. scrollbars - draggable vinduer.
7. Hele lyd elementet.
8. Xml - hvis vi kan :-)
9. optimering af importerede billeder.
10. Tilpasning af flashfilm til browservinduet.
11. Projector filer.
12. Preloadere.
13. Pauser i flash
14. Ure/kalendere
15. Menuer
16. Arrays
17. Movieclip properties
18. Dublicate/oprettelse af clips
19. Scriptet/draq bevægelse
20. Animation.

Her var en lille liste med forslag fra mig om hvad der kan skrives om. Det der egentligt bekymrer mig er hele tegnedelen. (den er dødkedelig at forklare) - Kom endelig med flere eller skriv hvis der er nogle i gerne vil påtage jer.

Desuden er det selvfølgeligt vigtigt, ligegyldigt hvor og hvordan vi får det hostet, at alle er lige og har samme rettigheder på siden.

/Nikolaj
Avatar billede thomzen Nybegynder
21. november 2001 - 02:33 #27
Well.. Det lyder da for fedt, når i får den op.. ;)

Altså.. Jeg kan godt hoste den.. men det bliver på en ADSL forbindelse.. Såe, det har sikkert ikke den store interesse i længden? =)
Avatar billede thomzen Nybegynder
21. november 2001 - 02:36 #28
Kom til at tænke på nogle fra min kasse der også står for webhosting, og der fandt jeg www.it-host.dk Så vidt jeg kan se/ved så er de billigere end www.azero.dk Men okay, de har sikkert heller ikke helt så vilde forbindelser.. =)
Avatar billede misate Nybegynder
21. november 2001 - 03:21 #29
Et total Olympisk godt Initiativ! :)

Og som så mange andre synes jeg det ville være fedt med nogle tutorials om Xml og flash....

\"Xml - hvis vi kan :-)\"
Selvfølgelig kan i det :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 04:33 #30
Nåja lidt mere fra nat-potten af.

21. Funktioner
22. Smartclips.
23. Print af Flashfilm/frames
24. Operatorer - Kan evt. komme ind under min basic programmering.
25. Matematik begreberne - Godbidder for gotcha og lingo
26. Strenge
27. Tastetryk af enhver art

/Nikolaj
Avatar billede donslund Nybegynder
21. november 2001 - 08:15 #31
Det her, det lyder ekstremt interessant. Glæder mig til at se resultatet. Jeg skal nok sprerde rygtet når siden er en realitet.
Avatar billede beatone Nybegynder
21. november 2001 - 09:47 #32
Det lyder som en godt ide. Jeg har selv tænkt på at få flashdesign.dk op og køre igen efter ca 3 års pause :D

Jeg har gratis webhotel med ubegrænset plads og trafik hos teledk, så uanset hvad ville det være dumt at smide penge efter en host...
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. november 2001 - 10:25 #33
beatone, arbejder du hos tdc?
Avatar billede beatone Nybegynder
21. november 2001 - 10:28 #34
Nej men vi har en server hos tdc her hvor jeg arbejder, hvor jeg har alle mine sider liggende, og det kører perfekt :)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. november 2001 - 10:31 #35
Ok, det var ikke så dum en ting.
Problemet med sådan en løsning er hvis firmaet går konkurs eller du finder noget andet at lave.
(har selv heftige erfaringer med nettop dette)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. november 2001 - 10:32 #36
Hvilken slags server er det? NT?
Avatar billede beatone Nybegynder
21. november 2001 - 10:34 #37
Ja det er selvfølgelig rigtigt, men hosting er jo ikke svært at finde hvis det skulle ske :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
21. november 2001 - 10:36 #38
Hvor mange er med på at vi putter lidt cool cash i en fælles pulje til at sikre 12 måneders hosting? omkring en tusser tilsammen ?
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. november 2001 - 10:37 #39
geo, det kan sagtens gøres billigere en 1k
Avatar billede beatone Nybegynder
21. november 2001 - 10:39 #40
Jo NT (Win2000), som kun kører asp. Læste lidt oppe at der var nogle php ideer og der har vi prøvet på, men det funkede slet ikke! :(
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. november 2001 - 10:41 #41
Det er måske smart at vente med XML til Flash 6 kommer. XML parseren skulle efter sigende blive meget bedre, f.eks. slippe vi af med whitespace.
Det er helt sikkert noget jeg kommer til at rode med, så der kan jeg godt skrive et par tutorials.

Ellers kan jeg lave noget ASP/Database.
Hvis sitet bliver en PHP løsning, kan jeg køre ASP filerne externt fra mit eget site.

Om det skal være en hosting med ASP eller PHP kommer jo nok an på hvem der skal lave det?
Jeg ville basere det på ASP, CSS og database, måske på en måde så det meste af sitet kunne administreres via browser.
Avatar billede lingoman Nybegynder
21. november 2001 - 10:42 #42
Det lyder jo kun bedre :)
Det jeg godt kunne tænke mig at vide er om vi er 10, 20, eller 50 brugere som vil være med og om kr. 20 til 100,- per år lyder afskrækkende
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. november 2001 - 10:48 #43
Jeg vil skam gerne spytte lidt penge i.

Et webhotel med 50MB plads koster ca. 800,- om året.
10 brugere: 80,- (6,666,-/md)
20 brugere: 40,- (3,333,-/md)

Det kan jeg sagtens leve med.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 14:27 #44
Foreløbigt har følgende 10 brugere vist interesse.

Gotcha.
Lingo.
Paw.
Beatone
Greasy
Maximum
hairboy
flash gordon
Ditlev - Som måske lige skal kigge forbi her: http://www.eksperten.dk/spm/136489
Og så mig selv.

Håber ikke jeg har glemt nogle.

Når jeg taler PHP, var det mest for at kunne udnytte muligheden for det mere end 3 libraries i PHP der kan skabe dynamiske swf´er alá Generator style. I princippet fuldstændigt ligegyldigt - Skulle det være interessant kunne det i sidste ende kan den slags alligevel ligge hos mig mig.

Jeg er helt klart med på at spytte lidt i kassen. Det bliver ikke så forfærdeligt dyrt.

Af krav til hosting må være.

1. MySql - Vi skal lave det ordentligt og skal selvfølgelig have tingene liggende i database.
2. Rimeligt plads - Vi må gå ud fra at en download sektion bliver uundværlig.
3. Mailadresser til alle
4. Ftp

Tja er der mere??  :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. november 2001 - 14:28 #45
Paw og Beat kigger i på hosting mulighederne?? Så er det nemlig afsat :-)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. november 2001 - 14:32 #46
Beat, er der database på den TDC server?
Avatar billede beatone Nybegynder
21. november 2001 - 15:43 #47
Ja, access og mysql.
Avatar billede mat Nybegynder
21. november 2001 - 15:45 #48
Jeg går ud fra at alle der besøger katagori 20 med jævne mellemrum hellere end gerne så et forum dedikeret til os uhelbredeligt flash-addicts, men jeg går også ud fra at der vil blive mulighed for at man kan sende tutorials til forummet som man mener kunne være eftertragtede (og blot .fla´er for den sags skyld)...

Jeg ville ihvertfald lige udtrykke min opbakning til jeres projekt :)
Avatar billede ditlev Juniormester
21. november 2001 - 21:09 #49
Nikolaj - takker for hintet :o)

Ærgeligt vi ikke fik købt www.flash.dk da det var ledigt.....
Avatar billede lingoman Nybegynder
21. november 2001 - 21:13 #50
hvem ejer det nu ? måske er de til at tale med :o)
Avatar billede flashdevil Nybegynder
21. november 2001 - 21:57 #51
hejsa

Hvis i mangler folk til toturials på spil område, har jeg efterhånden udviklet en hele del flashspil. Jeg har ikke nogen specel \"pæn\" programmering, da jeg er selvlært, men jeg får som regel tingene til at virker anyways :-)
Avatar billede paask Nybegynder
22. november 2001 - 00:44 #52
Hey, nice idé I har her!

Jeg tror ikke jeg er kompetent nok til at lave nogle direkte Flash tutorials, og har heller ikke et specielt område jeg arbejder bedst med. På det område ser det også ud som om I allerede er ved at være godt etableret ;0)

Uanset hvad vil jeg da gerne bakke op omkring dette tiltag. Måske mere mht. brugervenlighed i brug af navigation og animation. Hvilke faldgrubber man kan undgå så der ikke skabes \'støj\' i sin kommunikation mm.
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 01:04 #53
Hej Paask,

Det bliver netop folk som dig vi får brug for! Dine indlæg er nogle af de mest grundige og velformuleret jeg har set her på eksperten. Der er ingen tvivl om at nogle besidder stor viden indenfor deres respektive områder, men der skal også bruges folk som kan formidle denne viden videre til andre på en forståelig facon. Håber at du kan finde tid til at også bidrage til tutorial projektet med dette ud over interface og animations området :o)

mvh geo
Avatar billede ditlev Juniormester
22. november 2001 - 01:08 #54
Nikolaj..
et par punkter mere:

28. Variabler
29. Publish settings/Publish
30. Test movie/debugger/fejl søgning
Avatar billede paask Nybegynder
22. november 2001 - 01:15 #55
Takker for de venlige ord geo :0)

Jeg er da helt sikkert interesseret i at hjælpe hvor jeg kan gavne; denne idé lyder så spændende at det i sammenhold med jeres ekspertise kun kan give et godt udfald :0)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. november 2001 - 03:14 #56
Jo da paask - Du kan sagtens være med. Vi skrver jo netop om de ting vi enten forstår eller de ting vi har lyst til at sætte os ind i. :-)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
23. november 2001 - 13:02 #57
Vi skal ha fundet ud af hvem der skal/vil/kan lave den tekniske del af siden.
Funktionaliteter der skal/burde være der:
Front end:
  Søgefunktion.
  Kategori listning.
  Forum.
  Links.
  Design/grafik.
  Bruger oprettelse.
Back end:
  Admin tool til at oprette nye tutorials via browseren.
  File upload.
  Links manager.
  Admin forum.
  Banner styring.
  News letter.

Alle tingene skal måske ikke laves af én person. Jeg har f.eks. lavet en supersej linksmanager til XML, der er nem at implementere på et site.
Jeg synes vi skal have dette på plads inden vi går rigtig igang med at finde hosting. PHP vs ASP.
Avatar billede beatone Nybegynder
23. november 2001 - 13:12 #58
Jeg ved ikke hvad i syntes men, jeg er blevet tændt på at lave det hele i flash. Jeg ved godt at opbygningen af sitet tager lidt længere tid men til gengæld får vi et site der ser rigtigt lækkert ud :)

Jeg er selv igang med at lave præcist det pixelpaw nævner 100% i flash på nær admin som godt kan være html. Og indtil videre går det ok,..har lavet et forum i xml, som let kan udvides til link sektion, nyheds system osv...

Når jeg kommer fra arbejde uploader jeg lige det der er færdigt indtil videre.
Avatar billede lingoman Nybegynder
23. november 2001 - 13:15 #59
enig med dig Paw, udkast til tutorials kan man dog allerede begynde på, så mon ikke vi skulle starte med at uddele emnerne, for at undgå duplikering ?
Avatar billede lingoman Nybegynder
23. november 2001 - 13:21 #60
det ville være lækkert beatone, men personligt ville jeg gerne undgå Flashkit problemet med at der er en snes flash film der står og kører i baggrunden. Men det er jo kun et spørgsmål om hvordan man planlægger sitet..
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
23. november 2001 - 13:23 #61
Jeg er mest til at køre i det i html form.
Avatar billede beatone Nybegynder
23. november 2001 - 13:29 #62
Ja det er jo netop planlægningen. Jeg har både lavet sider som den her i 100% flash og 100% html og har som regel valgt html versionen for det var lettere, men det er jo en ret dårlig undskyldning...

Desuden ville man jo sagtens kunne lave 2 sites ud fra 1 database. En i html og en i flash...begge to bruger jo alligevel næsten det samme kode som backend.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. november 2001 - 16:32 #63
Jeg så det gerne lavet i Flash, men er meget bange for at det bliver for tungt. Der er efter min overbevisning mange ting man ikke skal bruge flash til.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2001 - 14:54 #64
Hej, -kan man nå at være med her ??

Jeg vil gerne bidrage med min expertise, samt et mindre flash-faq jeg har lavet (ASP). Det består af en række eksempler, work-arounds, problemstillinger etc. listet i en dropdown-ting, en søgefunktion, en flashkode-generator-output-ting (dvs. koden bliver vist ligesom i Flash), et admin modul til oprettelse og vedligeholdelse af poster + domænet www.flashfaq.dk.

Jeg har nemlig ikke længere tid til selv at varetage en flashsite (ikke hvis den skal være up-to-date), og så syntes jeg at det er en kanon god idé at få startet et DANSK SUPER FLASH FORUM ;-)

- og så kunne det jo også være sjovt at lære i andre flashnørder bedre at kende ;-)

Mvh.Michael aka D!ktator
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2001 - 14:56 #65
- flashfaq.dk er endnu ikke konfigureret, men kan midlertidig ses på www.3uu.dk
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. november 2001 - 15:12 #66
Diktator >> Det er jo kanon og du baner vejen for os!
mvh geo
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. november 2001 - 15:25 #67
Forløbigt 14. Har jeg glemt nogen ?

beatone
ditlev
d!ktator
flashdevil
flash gordon
gotcha
greasy
hairboy
lingoman
mat - (når eksamener er færdige)
maximum
nikolajdu
paask
pixelpaw

mvh geo
Avatar billede beatone Nybegynder
24. november 2001 - 21:38 #68
Jeg har uppet den ide jeg havde med en tutorials side lavet i flash http://www.flashdesign.dk/design3/

Det er kun forum sektionen der er lavet indtil videre...
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
26. november 2001 - 12:13 #69
Lad os lige lave en liste over folk der gerne vil/kan lave selve siden og selvfølgelig har den tid det vil kræve.

Hvis du gerne vil, så skriv det her sammen med din e-mail og eventuelt ICQ og MSN.

Lad os i det hele taget lave en liste med e-mails over folk der gerne vil være med til at lave tutorials/layout/teknik/andet.

Jeg starter:

Paw Baltzersen
8000 Århus C
e-mail: paw@pote.dk
ICQ: 11441346
MSN: pixel_x@hotmail.com
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
26. november 2001 - 12:14 #70
Og nævn også lige hvad i gerne vil lave

Jeg selv:
Tutorials
Måske selve siden
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. november 2001 - 12:23 #71
Nikolaj Ankjær
2100 Kbh Ø.
e-mail: flasher@nikolajdu.dk
icq: 73133704

Tutorials
Vil også gerne være med til at lave selve siden.

Foreslog lige Paw på Icq at vi evt. kunne have flere forskellige designs, hvor så folk selv kan vælge det de vil bruge eller man kunne lave et random skift (Det sidste kan dog blive for rodet.)
Avatar billede lingoman Nybegynder
26. november 2001 - 12:33 #72
Geo Yoshinaka
3400 Hillerød
e-mail geo@lingoman.dk
icq: 127012740

FAQ
Tutorials
Avatar billede paask Nybegynder
26. november 2001 - 17:48 #73
Kåre R. Wesnæs
4900 Nakskov (studerer her)
e-mail: kaare@imma.dk
icq: 95610409

Tutorials (easy ;0)
Tekster, brugervenlighed og Flash m.m.
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
26. november 2001 - 19:10 #74
Nu har jeg ikke orket at læse det hele igennem så jeg ved ikke om det er blevet nævnt men en god gennemgang ad HitTEST ville ikkke være skidt. Desuden noget random!

-Jonas
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2001 - 19:39 #75
M!chael Jensen
DK-7000 Fredericia
e-mail: mj@3uu.dk
icq: 11666254

FAQ
Udvikling
Research
Avatar billede lingoman Nybegynder
26. november 2001 - 19:47 #76
d!ktator >> Jeg kunne ellers godt tænke mig en begynder \"ASP for Flashere\" tutorial af dig! Er der andre som deler mit ønske ?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2001 - 20:03 #77
lingoman >> det skulle der rig mulighed for :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
26. november 2001 - 20:07 #78
Dejligt :)
Avatar billede ditlev Juniormester
26. november 2001 - 22:49 #79
Anders Ditlev Jensen
8000 Århus C
e-mail: anders.ditlev@dadlnet.dk
icq: 140619142

Tutorials
Avatar billede flashdevil Nybegynder
26. november 2001 - 23:59 #80
Henrik Ebbesen
6000 Kolding
e-mail: hene@dr.dk
icq: 52350826

Tutorials:
måske spil men sikkert også andre ting.
grafik, animation.

Avatar billede gotcha Nybegynder
27. november 2001 - 18:17 #81
Morten Barslund
2840 Holte
morten_barslund@hotmail.com

Tutorials (avancerede)
Måske en del af siden

Jeg tænkte på, om vi ikke skulle lave siden ala http://www.egomedia.com ? Designet er jo temmelig velegnet til forskellige forums, og så kan brugeren også tilpasse siden efter egne behov.
Avatar billede lingoman Nybegynder
27. november 2001 - 18:25 #82
Hold da helt op! Sikke\'n lækker side :)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
27. november 2001 - 18:25 #83
Avatar billede lingoman Nybegynder
27. november 2001 - 18:32 #84
Que ?
Avatar billede gotcha Nybegynder
27. november 2001 - 18:35 #85
Han er kommet til at lave nogle fejl i sin formatering af dokumentet (prøv at sige Vis kilde). Jeg har en del lektier for (røvtur), men jeg prøver at lave en fil i Flash senere i aften, hvor man kan gå ind og skrive sig på listen (indholdet bliver så skrevet til et XML-dokument) :)

Er der forresten nogle, der er friske på at lave det i den stil?

Mvh Morten
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
27. november 2001 - 18:37 #86
gotcha, huh?
Der er sku da ikke noget galt med formateringen.
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
27. november 2001 - 18:44 #87
geo, lavede bare et xml dokument for at det er nemmere at overskue alle personer.
Avatar billede _creator_ Nybegynder
01. december 2001 - 00:04 #88
Niklái Nysted
http://www.undirhald.com
email: nn@nyzac.com

Vil gerne være med til at lave Tutorials om hvordan man laver Flash-spil, måske med samtidig brug af PHP... senere også multiplayer ;) og måske nogle sjove effekter med grafik.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
01. december 2001 - 23:12 #89
Lukker lige :-)
Avatar billede nhasty Nybegynder
18. december 2001 - 15:41 #90
<<    Kommentar fra lingoman  18/12 2001 09:11:00    Jeg er ved at udarbejde en FAQ liste ud fra de seneste 1000 spørgsmål, og vi opfordrer alle til at komme med deres ønsker for tutorials emner her http://www.eksperten.dk/spm/136499  >>

Her er så et par stykker jeg har tænkt lidt på...

Søgefunktion (søg blandt nogle bestemte sider på et bestemt emne) i Flash.

En funktion der tillader den besøgende at skrive til en fil på sitet (eks. opret bruger / rediger brugeroplysninger).

Forum i Flash?

(=
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 15:31 #91
jeg kunne da godt tænke mig at være med på ideen men jeg er ikke overdrevet vild til flash men jeg kan da godt så i får lige min email

chrhouge@hotmail.com

http://www.friserverplads.dk/potheadsdomain/domain_side.asp
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. december 2001 - 15:39 #92
Man behøver ikke være vild, haj eller lækker selv for at være med. Den generelle holdning er at alle kan være med hvis bare de lyster og gerne vil bidrage med selv små ting.

Vi har ikke rykket overdrevet på det endnu, men jeg håber at vi stadigt kan få banket et lækkert site op. Et site som helst ska blive uundværgeligt for alle danske Flashfolk og hvor der diskuteres Flash på alle niveauer.

/Nikolaj :))
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 16:26 #93
jeg er da villig til at spytte i kassen så vi kan få det projekt op og stå for det ville virkelig være en forandring på den danske flash scene og lige nu er der kun eksperten hvor man kan få råd om hvor man finder tutorials så jeg er med
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. december 2001 - 16:40 #94
pothead - Det er dejligt at høre. I sidste ende vil det ikke dreje sig om specielt mange penge. Det skal bare financiere et webhotel og er vi ligeså mange på som det ser ud til nu, tja så bliver det en femmer pr mand om måneden eller der omkring.

Eksperten Flash forum er pt. det eneste rimelige hvor folk kan lære, hjælpe, spørge, diskutere, men det kan gøres meget bedre og det er netop hvad vi gerne vil.

/Nikolaj
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 16:46 #95
er der planer om hvornår vi skal starte arbejdet eller leder i stadig efter flere intraseret
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. december 2001 - 16:56 #96
Planen er vel egentligt at starte hurtigst muligt. Vi er dog alle presset af arbejde og hverdag. Som jeg ser det er det sværeste netop at komme i gang, når først vi er i gang vil alting gå lidt nemmere :))

Det er ikke fordi vi sådan set har brug for flere folk. Vi er allerede flere end jeg troede muligt. Anyway er det jo kun dejligt at være flest muligt. Jo flere vi er - Jo større bredde vil vi kunne håndtere :=))

/Nikolaj
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 16:58 #97
eksperten.dk har jo indgået en sponsor aftale med WEBPARTNER og jeg vil tro at vi godt kunne få den med på projektet så vi kunne få vores hosting gratis

det er vel et forsøg vær
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. december 2001 - 17:08 #98
Gratis hosting ville være dejligt, da sitet i mine drømme kan gå hen og blive godt besøgt og meget meget stort. Det er dog ikke det der skal holde os tilbage.

Jeg er nu rimeligt sikker på at der ikke skal meget indsats til at få lidt gratis hosting. Hvis sitet bliver ligeså lækkert som håbet er, så vil det forhåbentligt også blive attraktivt for folk med webservere :))
Avatar billede zed_one Praktikant
22. december 2001 - 18:10 #99
jeg ved ik om det har været oppe at vende, for har ik læst alle kommentarene...men ku man ikke tage søsterprogrammet med på den side? ..altså Macromedia Director - Et glemt stykke lækkert software i den danske webring.

-Zed
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 18:33 #100
sandt nok men jeg ved bare ikke hvor mange der er her i dk der vil lave tutorials
Avatar billede zed_one Praktikant
22. december 2001 - 18:42 #101
*prikker til lingoman* ..du må da ku lidt :)

personligt er min lingo-kode og logik lidt roddet for andre at forstå :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. december 2001 - 18:54 #102
Lad os finde ud af om vi har opbakning hos de andre Director/Lingo brugere på workshoppen
Avatar billede barklund Nybegynder
22. december 2001 - 18:57 #103
Jeg vil da egentlig gerne være med...

For eksempel vil jeg gerne lave en komplet og altomfattende beskrivelse af samtlige kommandoer i AS - med eksempler.

Det er selvfølgelig en mere eller mindre oversættelse af hjælpefilerne, men på dansk, flere eksempler og med henvisninger til større projekter og tutorials, hvor det bliver brugt i en sammenhæng...

Interesse?
Avatar billede zed_one Praktikant
22. december 2001 - 18:58 #104
lingoman: ja klart..glæder mig sgu til workshoppen
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 20:10 #105
hvad er workshoppen
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
22. december 2001 - 20:21 #106
Undskyld de sene indlæg, men jeg opdagede først dette indlæg for lidt siden. Selvom det er lang tid siden at det er blevet oprettet. Men bedre sent end aldrig, er det ikke det man siger.

Kristian Olsen
3720 Aakirkeby
e-mail: Chokpop@hotmail.com
icq: 109367922

Tutorials (Basic actionscript og måske noget med tungt i nogle få eksempler (hitTest, Day funktioner, Random og sikkert også flere)
Avatar billede barklund Nybegynder
22. december 2001 - 20:27 #107
Nå ja:

Morten Barklund
Kjøvenhavn
morten@barklund.dk

Angående det at komme i gang...

Er der valgt en ankermand? Nogen, der har egentlig nedskrevne visioner for projekter?

Det vil være en fordel, at ankermanden er udelukkende Flash\'er og har en anden person til at stå for hjemmesiden mht. hosting og hele fremvisningen af materialet.

For ellers vil jeg da gerne indgå i projektet med en rimelig stor indsats, da jeg blot er studerende på et meget lang uddannelse længe endnu med et lille, flashy bijob i Mærsk Data...

Jeg vil gerne være med - men hvor står projektet?
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 20:42 #108
jeg vil tro at nikolaj er den vi skal snakke med for det er ham der har fået det her op og stå og jeg synes at det er fedt at der er nogen der tager initaitiv til at få gjordt noget ved den kedelige danske flash scene

mvh Christian
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 20:46 #109
ok jeg skriver også lige nogle detaljer om mig

Christian Laursen
Odense
chrhouge@hotmail.com

jeg er ikke til de dybe tunge  tutorials som AS og sådan men jeg er faktisk igeng med en omkring pop-up menuer og det er sådan nogle små ting jeg gerne vil bidrage med til projektet
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
22. december 2001 - 21:18 #110
En ting der ville sætte lidt stød i tingene ville være hvis vi kunne kommunikere andre steder end i dette spg. Så alle er velkomne til at icq\'e eller messenge mig, eller evt. maile mig.

e-mail: Chokpop@hotmail.com
icq: 109367922
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 22:43 #111
vi kan også lave et community på msn dk og komunikere der og så kan vi lægge vores ting ud så vi kan se hvad vi laver og diskutere det der.
jeg tror det ville sætte lidt skub i os her i starten

mvh Christian
Avatar billede barklund Nybegynder
22. december 2001 - 23:36 #112
Må jeg foreslå iGroups.dk - det bedste sted at oprette gratis fora på nettet...

Der er internt beskedsystem, afstemninger, forum, billedalbums, nyheder og meget andet...
Avatar billede pothead Nybegynder
22. december 2001 - 23:59 #113
lyder fint men jeg tror
msn er bedre til vores behov fordi man for stillet en server til rådighed så man kan lægge filer ud og andre kan downloade dem der

men det skal lige siges at jeg ikke kender igroups.dk

mvh Christian
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
23. december 2001 - 00:05 #114
Jeg har lavet oprettet et gruppe på Igroups.dk under navnet \"flash\". Man har 10 mb til rådighed, hvor man kan uploade og downloade. Der er desuden mulighed for at lave mailgroups og andre smarte ting. Prøv og tjek det ud og sig hvad I synes.
Avatar billede oersted Novice
23. december 2001 - 00:07 #115
..meeget lang og interessant tråd

Nikolajdu (og andre) har med stort overblik linet nogle punkter op.
Jeg savner kun den \'ikke tekniske\' vinkel (som jeg jo så kunne prøve at bidrage til).

Flash fra en designers synspunkt - Flash brugt på IKKE FLASHY
Avatar billede pothead Nybegynder
23. december 2001 - 00:08 #116
ok
Avatar billede oersted Novice
23. december 2001 - 00:11 #117
..ups

..IKKE FLASHY SITES

Altså ikke Flash for Flash\'s skyld eller for effekten, preloaderes, teaserens skyld, men for at skabe anderledes design og interaktivitet.

Interessante perspektiver designmæssigt, men også på den vej som vil smelte TV/computer sammen

/Thinking Flash
Avatar billede pothead Nybegynder
23. december 2001 - 00:17 #118
god ide oersted

det er nok rart at få nogle andre øjne på sagen.

og det ville heller ikke være nogen dårlig ide at have en side om design og ikke teknikken

mvh Christian
Avatar billede oersted Novice
23. december 2001 - 00:18 #119
... men ok, måske taler vi om et rent tutorial site ??
Avatar billede pothead Nybegynder
23. december 2001 - 00:20 #120
oersted har du et site jeg må se
Avatar billede oersted Novice
23. december 2001 - 00:22 #121
mine egne eller ?
Avatar billede pothead Nybegynder
23. december 2001 - 00:26 #122
jeg har lige uploadet min tutaorial til \'flash\' grppun på iGroups.dk så tjek den ud og sig hvad i synes
Avatar billede pothead Nybegynder
23. december 2001 - 00:27 #123
ja dine egne
Avatar billede oersted Novice
23. december 2001 - 00:29 #124
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
23. december 2001 - 00:30 #125
Ok
Avatar billede flash_gordon Nybegynder
23. december 2001 - 00:43 #126
Jeg har set din tutorial pothead. Det er ok, senere kan du lave en fla man kan downloade og evt. et swf hvor man kan se det hele i funktion.

Forresten er vi blevet enige om siden skal være i flash eller hvad den skal være lavet i?
Avatar billede zero-hero Nybegynder
23. december 2001 - 00:47 #127
Okay den ting jeg mangler i ALLE min flash bøger e ACTIONSCRIPTING!! Så plz fortæl lidt om d ikk?! HYGGE nice ide ellers!!

\\Zero-Hero aka Stefan Toft
Avatar billede nomiz Nybegynder
23. december 2001 - 00:53 #128
der skal ihvertfald være noget for de helt nye (som mig :I)
Avatar billede pothead Nybegynder
23. december 2001 - 10:34 #129
jeg ligger lige en ny zip fil ud med fla. og swf
Avatar billede pothead Nybegynder
23. december 2001 - 11:41 #130
jeg vil gerne opfodre alle til at joine vores iGroup \'Flash\' på www.igroup.dk der kan vi lægge vores første udkasr ud og chatte omkring hvad vi gør
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. december 2001 - 01:46 #131
pothead/barklund

Det er en god idé med igroup.dk. Dog har jeg den opfattelse at vi laver vores helt eget site. Dvs. at vi laver et hele fra bunden og implementerer alle de funktioner vi nu vil få brug for :))

Personligt koder jeg PHP, men om det er det eller ASP (nok mest steminig for) er bedøvende. Vi har folk der kan håndetere alle aspekter. Vi har allerede god bredde og som sagt mange gange, så kan de kun styrke os at vi er i stand til at håndtere lidt af hvert  :))

Nomiz - Vi har lagt ud med tutorials på dansk og det skal være alle niveauer. :)

Oersted (manden med de mest spetakulære spørsmål) - Du er inde på det helt rigtige!! Vi skal lave et flash site set fra flasheres synspunkt. Taler jeg for mig selv så er jeg ikke interesseret i noget vi ligeså godt kune køre her. Nej Vi skal snakke Flash på alle niveauer og der ska være plads og rum for alle der vil bidrage.

/Nikolaj
Avatar billede pothead Nybegynder
24. december 2001 - 10:40 #132
sorry adressen er
www.igroups.dk
og vi har allerede to tutorials der som en start men vi skal igang hurtigst muligt efter jul så join us på igroups.dk
gruppen hedder \'Flash\'
Avatar billede pothead Nybegynder
24. december 2001 - 10:48 #133
swnikolaj vi vil gerne have dig med på igroups.dk så vi kan komme igang
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
25. december 2001 - 11:44 #134
Som flere har pointeret, så mangler der en person der vil lave selve sitet.
Jeg vil gerne melde mig som denne person, hvis der ikke er andre der virkelig brænder for det. (det var trods alt også mig der kom med ideen til sitet ;) )
Jeg er ASP koder, har en del erfaring med site manager og Access databaser, jeg er grafik nørd og går meget op brugervenlighed, har været med i nogle store sitet, hvor koordinering og planning er enormt vigtigt.

Jeg kan starte med selve opbygningen af et site i starten af det nye år.

Arbejdsopgaver her i starten:
1. Tekniske del af sitet
2. Grafiskie del
3. Hosting

Derudover vil jeg gerne have 2-4 i et team af (idé)udviklere.

Jeg ser mange udfordringer i et site som dette, og mange aspekter må jeg lære som det kommer.

Hvis folk synes jeg lyder kompetent, vil jeg går over i planning fasen, hvor sitet først skal beskrives og optegnes. Uden denne planning bliver det noget være rod.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. december 2001 - 17:01 #135
Jeg kan leve med det bliver i ASP, men Acces holder nada :))

MySql eller bare Sql. Jeg vil gerne være med i teamet og selvom mine ASP skills ikke går meget længere end response.write(\"Hello World\"), så kan jeg da altid bruges til hjørneflag :))

/Nikolaj
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
25. december 2001 - 23:48 #136
Jeg har også arbejdet med SQL7 og SQL2000. Der er ikke den vilde forskel, bare lidt connection strings.
MySQL har jeg aldrig set på... :/

Hvis vi har en database haj der vil hjælpe her, ville det være fedt, for jeg kan kun til husbehov. Når der til gengæld så er hul igennem til databasen, så er jeg kørende :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. december 2001 - 00:07 #137
Jeg kan også databaser til husbehov, men tvivler på at vi for brug for mere end det - Ellers har jeg da en del strenge at trække på når/hvis det bliver nødvendigt. Anyway er det jo vores webhotel/host der er afgørende.

Når jeg siger klart fra i forhold til access, så er det simpelthen fordi der er en meget svag grænse i MB. Simpelthen for lidt plads i forhold til at være fremsynet :))

MySql - Anerledes connection, men ganske let at gå til og vedligeholde.

/Nikolaj
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
26. december 2001 - 04:27 #138
Jeg giver dig ret med Access vs MB, det løber sku op  :)
Avatar billede oersted Novice
30. december 2001 - 01:09 #139
> Nikolajdu ; forstår jeg dig ret, så er jeg ude af i-groups..

misforstår jeg dig: citat: \"helt rigtigt\"  .. er der brug for en \'design vinkel\' , og da er jeg gerne med...

??!!

/
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. december 2001 - 07:50 #140
Oersted - Ingen er ude og slet ikke manden med de gode spørgsmål!! Never!!

Du misforstår mig ganske meget og det har aldrig været ment sådan :))

Vi snakker design og her kan alle være med. Desuden taler vi databaser da vi bliver nødt til at køre det den vej, da der uværgeligt skal indeholdes en  del data. I sidste ende fungerer det på den måde at man laver designet og trækker så indholdet fra en DB.

Ligesom vores kommende forum på ingen måder vil kunne eksistere uden en form for database. :))

/Nikolaj
Avatar billede oersted Novice
30. december 2001 - 11:19 #141
nåååda, så misforstod jeg. Jeg var vist lidt træt da jeg læste det...

Avatar billede lingoman Nybegynder
30. december 2001 - 11:39 #142
mht regler og bestemmelser omkring den kommende tutorial site, vil jeg gerne bede jer om at tage beslutningerne uden mig. Jeg orker simpelt hen ikke at deltage aktivt i en debat og ønsker ikke at have nogen inflydelse på dets udformning.
mvh geo
Avatar billede procept Nybegynder
28. januar 2002 - 01:15 #143
Mangler i stadigvæk en host-løsning ?
Avatar billede jmc Nybegynder
20. februar 2002 - 22:29 #144
Jeg har mmgroup.dk (gammel ide om macromedia gruppen danmark) eller multimedia som er mere bred. Jeg sætter gerne denne ind som sponsorsite. Men jeg skal lige vide noget mere om ideer først.
Avatar billede apj Nybegynder
06. april 2002 - 22:56 #145
og hvor bliver det tutorialsite så af?

Eller er det just another much ado about nothing?
Avatar billede mvk Nybegynder
29. april 2002 - 11:10 #146
hvor er i seje - hvordan ser det ud med sitet
bliver der arbejdet på det eller er projektet droppet ?
Avatar billede thomasclausen Nybegynder
08. maj 2002 - 09:54 #147
Har umiddelbart ikke taget mig sammen til at læse alle kommentarerne, men i begyndeslen stod der noget med financiering af hosting - www.cliche.dk er billig webhosting med både ASP, PHP og meget andet godt, så hvis i ikke har fundet ud af den slags endnu bør i helt klart tage et kig på siden!!
Avatar billede stue11 Nybegynder
03. maj 2003 - 18:39 #148
Vil gerne medvirke, men så skal i vil også have så i kan kontakte mig :D

Således:
ICQ: 147871710
MSN: g3tr0@hotmail.com

/MaRTiN - der håber han må være med :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. maj 2003 - 18:48 #149
Ser ud til det er et par år siden iden var oppe og vende :)

Hvad er det blevet til ?  har i fået gang i projektet eller er det snakket ihjel som det desværre sker mange gange.

??????????????????????????????????????????????
Avatar billede mat Nybegynder
03. maj 2003 - 18:56 #150
ja vi lavede et site og så snakkede vi til det til det omkom, det var meget sørgeligt.

men for at svare på dit spørgsmål så ja, det gik vist i sig selv, men så vidt jeg husker så kom flashfaq.dk op på baggrund af debatten (der er selvfølgelig så ikke nogen tutorials :)

mvh mat
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. maj 2003 - 18:58 #151
okay takker, nej flashfaq kan vist ikke måle sig med dette projekt ;)
Avatar billede jmc Nybegynder
03. maj 2003 - 19:19 #152
Jeg mener at en liste af referencer til de 1000 vis af tutorials som findes på nettet ville være fint for en start.
Avatar billede beatone Nybegynder
03. maj 2003 - 19:36 #153
nååå....kun 1000vis af tutorials? ;)
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2003 - 22:29 #154
michael-k >> Hvad indeholder dette projekt, som FlashFAQ.dk ikke kan måle sig med? Mig bekendt indeholder projektet jo ikke andet end tomme tønder??

Mat >> Du har næsten ret, FlashFAQ.dk var et oplæg til dette projekt, men jeg jeg fik aldrig nogen respons på det - jeg venter stadig på respons, og er stadig åben for samarbejde. Jeg tror beatone havde det på samme måde da han præsenterede flashdesign.dk for gruppen..??

Men det kan være at Barklund har mere held i sprøjten, med "actionscript.dk - Danmarks Flash Ressource #1"

Nå, men tag lige og rate nogle bøger nu i aligevel kigger forbi ;)
http://www.flashfaq.dk/spg.asp?books=danske
http://www.flashfaq.dk/spg.asp?books=udlandske (2003)

Mvh, Michael
http://www.diktator.dk :)
Avatar billede barklund Nybegynder
03. maj 2003 - 22:58 #155
Dette spm kommer vist frem igen en gang imellem... :)

Men ja, jeg er godt nok gået lidt død på http://actionscript.dk - jeg har lavet funktionaliteten men mangler indholdet...

Der kommer også tutorials, endda så man selv kan taste dem hvis man får rettigheder til det. :)

Men her om en måneds tid når eksamensræset er ovre, så tager jeg det op igen og skal nok få det endeligt lanceret!

Hvis nogen har mod på det, så kan I da få rettigheder til at taste artikler og ordbog ind :)

/Barklund
Avatar billede mat Nybegynder
03. maj 2003 - 23:19 #156
hej diktator

Kan du stadig huske dit eksperten password? :)

Jeg ved ikke hvorfor der aldrig kom mere ud af det på igroups, men jeg synes da både dig og beatone gjorde et stort stykke arbejde. Jeg kommer da osse tit forbi flashfaq og "buldrer" - Hvilken form for respons efterlyser du?

Men på mig virkede det mere som om folk kørte deres eget ræs, og lige pludselig begyndte folk at starte deres egne sites?!

Men hvem har også nogensinde hørt om et ambitiøst projekt udført med alle de frivillige der gad, uden ledelse af nogen art og over et forum?

Min egen deltagelse i debatten om sitet på igroups var meget spinkel (så vidt jeg husker) og jeg var der nok mest for at "følge med". Jeg var i mine "begynderdage" i flash (det er jeg nok stadig :) og mente ikke at jeg var i en position hvor jeg kunne bidrage med ret meget andet end moralsk støtte til projektet.

I det omfang jeg har tid, og evner, vil jeg da gerne bidrage yderligere til alle de danske flashsites der er/kommer. Just say the word ;)

Hvad om beatone evt kunne give tilladelse til at hans "gamle" artikler og tutorials fra flashdesign/flash5.dk/beatone.dk kunne komme op på både actionscript.dk og flashfaq?

mvh mat
Avatar billede michael-k Nybegynder
04. maj 2003 - 02:04 #157
diktator tja bare for at nævne lidt

1. kommunikationen og mulighederne med PHP/mySql
2. Ditto javaScript.
3. Generel programmering - Ikke flash, men generel grundlæggende forståelse. Variabler - if/else - den slags.
5. Forskellen/mulighederne ved actions placeret på clips, stage, buttons.
6. Detection af flash - javaScript eller fra Flash.

Af ting som jeg umiddelbart ser nødvendige er bl.a.:

0. En gennemgang af stage, scener, timelines, frames - forskellen og brugen af movieclips kontra graphics.
1. En simpel gennemgang af panelerne.
2. Hele tegne apparatet er endnu ikke blevet taget op.
3. Måske en direkte gennemgang af samtlige actions. Her er fri oversættelse af F1/hjælp en mulighed - evt. lidt mere pædagogik.
4. LoadMovie action og placering.
5. Skift scene
6. scrollbars - draggable vinduer.
7. Hele lyd elementet.
8. Xml - hvis vi kan :-)
9. optimering af importerede billeder.
10. Tilpasning af flashfilm til browservinduet.
11. Projector filer.
12. Preloadere.
13. Pauser i flash
14. Ure/kalendere
15. Menuer
16. Arrays
17. Movieclip properties
18. Dublicate/oprettelse af clips
19. Scriptet/draq bevægelse
20. Animation.

21. Funktioner
22. Smartclips.
23. Print af Flashfilm/frames
24. Operatorer - Kan evt. komme ind under min basic programmering.
25. Matematik begreberne - Godbidder for gotcha og lingo
26. Strenge
27. Tastetryk af enhver art

28. Variabler
29. Publish settings/Publish
30. Test movie/debugger/fejl søgning

Det var så det nikolejdu ville lave  hehe  Ser da fornuftigt ud. Der til villed er så komme hvad de 15-20 andre ville lave. For mig ser det ud til at være en del. Men tror nok de lærte man ikke skulle gabe over for meget ;)

Det var så det de ville lave for 2 år siden  hmm hvad mon det ville havde været i dag.

Nå nok om det det blev jo ikke til noget.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. maj 2003 - 12:47 #158
Barklund og jeg taler da stadig jævnligt om www.actionscript.dk - Vi mangler bare tid...