Avatar billede troja Nybegynder
27. november 2001 - 20:48 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

CSS i andre browsere

Jeg har for første gang prøvet at opbygge et site med CSS..men finder nu ud af, at jeg muligvis har brugt nogle koder som kun kan ses af de nyeste browsere? Hvad sker der for dem, som ikke kan se den indtastede CSS?
http//:www.glostrupnetcafe.dk
Avatar billede troja Nybegynder
27. november 2001 - 20:50 #1
Avatar billede troja Nybegynder
27. november 2001 - 21:53 #2
første gang jeg er ude for så laaaaang svartid:-(
...er det den forkerte kategori?
Avatar billede ptvedt Nybegynder
28. november 2001 - 11:06 #3
det som skjer er vel rent enkelt.. for eksempel vist du har brukt css på border. Da vil ikke browsere som netscape vise borderen.  Et tips er å sjekke siden din i forskjellige browsere. Og deretter redigere dine koder, til de er best tilpasset.  Jeg bruker css og sidene ser meget bra ut i netscape, selv om ikke alt fungerer.
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 13:41 #4
det er netop fordi jeg er i tvivl om Netscape viser border lavet i CSS..viser den det ikke? Ser det så komplet forkert ud?
Jeg sender netop spørgsmålet herind for at få det tjekket i flere browsere..
Det forventes at målgruppen sidder med nyere browsere.
Avatar billede and.vang Nybegynder
28. november 2001 - 13:52 #5
Jeg mener at Nescape viser borders. Men der er en hel del andre ting den ikke kan! eks. background-repeat!
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 13:57 #6
mener..!! kan du komme svaret nærmere?
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 14:47 #7
Har just øget point til 80..håber at der også kan falde lidt konstruktiv kritik af..nu jeg er i denne kategori:-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. november 2001 - 15:06 #8
Din side er ret følsom for udsving i brugerens gamma indstillinger. prøv selv at sætte din gamme lidt lavt så er der den del tekst der ligefrem forsvinder.

CSS er altid et problem. Den generelle løsning er at lade være med at bruge CSS som designelement i de første par versioner af siden så den ser rimelig ud uden nogetsomhelst. Derefter kan man så forgylde liljen med et par CSS effkter der gør den bedre der hvor de virker, men ikke får den til at se åndsvag ud der de ikke virker.

Et andet godt trick er at teste siden i W3 validatoren: http://validator.w3.org
På den måde kan du sikre dig at du ikke er faldet i en af producenternes \"for at profilere vort produkt\" features (som fx IE\'s <marque eller Netscapes <blink kommandoer) Der findes også en CSS validator (som jeg ikke lige kan finde).

Ja de fleste i din målgruppe har nyere browser. Men er de fleste i din målgruppe ikke også ret nådesløse hvis de spotter noget der er skod?

tynd lys font på mørk bund har den med at \'klappe sammen\' på en højopløst skærm så tynde streger i bogstaverne forsvinder.

mvh JakobA
Avatar billede callesen Praktikant
28. november 2001 - 15:07 #9
Her kan du se en oversigt over hvad der virker hvor:
http://www.xs4all.nl/~ppk/css2tests/intro.html
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 15:34 #10
>jakoba
Hmm..er der mange som bruger lave gammaindstillinger?
Jeg har netop sat den lyse font på den mørke baggrund for at øge læsbarheden! Fonten er verdana og opløsningen anbefales til 1024 x 768, netop for at opnå en korrekt visning ?
Men ser den rimelig ud, uden noget som helst?
mvh troja
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 15:35 #11
glemte lige...har testet den hos w3.org..synes ikke det viste nogen syndelig forskel
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 15:38 #12
>callesen
Udemærket oversigt, men jeg søger noget mere konkret for \"mit\" site.
test i andre browsere f.eks.
mvh troja
Avatar billede danielbaek Nybegynder
28. november 2001 - 15:40 #13
I den nyeste Netscape, dvs. 6,2 er der ingen problemer med visningen af siden.
Avatar billede danielbaek Nybegynder
28. november 2001 - 15:41 #14
Vil du gerne have et screenshot?
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 15:42 #15
CSS koderne er lavet vha. DW og koder fundet hos www.si.dk
jeg synes det var så genialt at anvende det som grafisk tilsætning, for at spare på loadtiden!
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 15:43 #16
>danielbaek
Ja,tak
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. november 2001 - 15:57 #17
ja og nej. der er ganske mange der har forkert gamma. ca haldelen har den for mørk :-))

Det er en beundringsværdig begrundelse for valget. prøv at kikke på siden på en skærm med 1280/1024 opløsning. Det med at anbefale en bestemt opløsning er aldeles håbløst, Det er kun din mor der er villig til at ændre skærminstillinger for at se din side.

NS3.0  crasher
NS4.7  Fejl du bruger det danske bogstav ø i et klassenavn. strictly ferboten.
efter kvittereng for fejlen vises orange baggrund over hele skærmen, intet indhold.
Opera4.0 siden vises og er rimeligt pæn. (lovlig høj til 800*600, lovlig smal til 1024*768
opera5.0 som ovenfor. ved mouseover i log-in feltet kommer der en grim hvis lodret streg.

Både NS og IE kan hentes gratis og er gode at have ved hånden så man kan teste. de kan uden problemer installeres ved siden af hinanden og IE.

første skridt i at validere på http://validator.w3.org er at angive en korrekt <!doctype kommando for den html-version man benytter.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. november 2001 - 15:59 #18
Ups:  baåde NS og IE  ->  både NS og Opera
du må endelig ikke prøve at installere IE i flere versioner, der går sjældent godt.
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. november 2001 - 16:01 #19
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 16:07 #20
>danielbaek
tak for screenshot..god idé, det hjalp på mareridt
Avatar billede danielbaek Nybegynder
28. november 2001 - 16:11 #21
...ja. Min egen side er til gengæld helt f..... up i Netscape. Og på mac vil den slet ikke køre-viser kun baggrundsbilledet.

Jeg er dog ikke helt sikker på hvorfor?!?

www.amore.dk/TheClub/

Gør som JakobA siger med hensyn til brug af CSS og lad min side være skrækeksemplet ;-)
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 16:13 #22
>jakoba
he he..du har nok ret, det med min mor (hvis hun ellers vidste hvordan man åbner en computer!)
men jeg vil tro at langt størstedelen af målgruppen allerde sidder med 1024 x 768

hmm..ø i klassenavn?, synes eller jeg var omhyggelig!
Jeg bruger IE 5,o..kan jeg uden problemer anvende Netscape sammen med?

hvad synes du ellers om sitet, æstetisk og funktionelt set?

mvh troja
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 16:17 #23
logo har jeg også lavet fra scratch..
Avatar billede danielbaek Nybegynder
28. november 2001 - 16:23 #24
Hvis du mener at du ved siden af IE 5,0 kan have Netscape kørende på din computer er svaret ja.
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 16:26 #25
Så blev jeg så klog:-))
tak igen
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. november 2001 - 16:39 #27
jeg har installeret IE (kun en version) Netscape (3 versioner) og Opera (2 versioner) det giver ingen problemer.

design?  overskuelig, nem at bruge og lidt kedelig.
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 16:45 #28
takker for entusiasmen og god hjælp:-))

lige en ting til..
>jakoba..arbejder du proffesionelt med websites?
du virker temmelig sikker i din argumentation.
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. november 2001 - 16:47 #29
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. november 2001 - 16:50 #30
Næe desværre, jeg er arbejdsløs.
Men har så såmeget mere tid til at lege med det :-)
Avatar billede troja Nybegynder
28. november 2001 - 16:57 #31
NÅ!!!! ikke til at tro, med den viden du besidder!
Har du prøvet at lægge dit CV ind på http://www.job-i-staten.dk og http://www.jobindex.dk
jeg kunne forestille mig du ville få mange tilbud?

mvh
troja
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. november 2001 - 17:23 #32
tjae. ligger pt på 18 jobdatabaser. men du har ret, der er flere end det.