Avatar billede soerens Nybegynder
29. november 2001 - 11:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Spam, hvor skal jeg henvende mig?

Jeg har netop modtaget en spam mail... Det er nu ikke den første gang det sker, men denne gang har jeg nu tænkt mig at gøre noget ved det ;-)

I bunden af mailen står der \"Denne e-mail er sendt fra et land udenfor EU\", hvilket kan gøre det lidt sværere at finde ud af hvilken lovgivning man kan \"true\" de ansvarlige med.

Mailen er afsendt fra adressen torben@fonnonline.com, og laver man en NS-lookup på MX-recorden peger det på udstyr hostet af Affinity.com. Graver man frem til deres \"Spam Policy\" er det helt, klart noget de tager seriøst.

Problemet er bare at mailen jo ikke nødvendigvis behøver at være sendt igennem deres udstyr, og graver man lidt i mail headeren finder man frem til IP-adressen 193.216.28.164.

Denne adresse tilhører et firma i Norge, som jo sådan set ikke behøver at være klar over at noget af deres udstyr er blevet benyttet til at relaye spam med.

Desuden er der i mailen opgivet en FYSISK adresse i Kgs. Lyngby, og burde det egentligt ikke være nok til at afsenderen bryder med dansk markedsføringslovgivning?

Hvad lovgivning gælder? Den amerikanske (Affinity står jo sådan set for kundens post), den norske (mailen er sendt igennem udstyr der står i Norge), eller den danske (en fysisk adresse i DK er nævnt i mailen) ?

/SoerenS
Avatar billede handmade Nybegynder
29. november 2001 - 11:36 #1
Prøv at lade www.spamcop.net tage affære. De er gratis, og effektive til at finde ud af den slags \"sløring\". I påkommende tilfælde, vil de tage affære og fremsende formelle klage(r) til rette vedkommende. På langt sigt, kan dette udløse bøder/blacklisting af pågældende spammers udbyder, hvorfor Spamcop tages ret alvorligt. Jeg har brugt Spamcop med god effekt gennem et par år og modtager næsten aldrig spam mere.
Avatar billede Peter Praktikant
29. november 2001 - 11:38 #2
kan du ikke ringe til kgs Lyngby og spørge hvorfor de sender mails til dig?
Avatar billede soerens Nybegynder
29. november 2001 - 11:52 #3
Jeg glemte at nævne en lille detalje, der helt klart indikerer at der er tale om Spam, nemlig hvor de har fået min mail adresse fra.

Min udbyder kører med det man kalder \"stjerne-mail\", hvilket vil sige at lige gyldigt hvad man skriver til venstre for @, så kommer mailen ind til mig (admin).

Dette gør at jeg f.eks. her på eksperten kan subscribe mig med en e-mail adresse der hedder eksperten@mitdomæne.dk, og på den måde kan jeg spore hvor spammere har fået min adresse fra.

Spammen er sent til sådan en adresse, hvilket gør at jeg er 100% sikker på HVOR de kender mig fra.

Du kender jeg sitet hvor min adresse stammer fra rimeligt godt, og jeg er 99% sikker på at de ikke sælger ud af deres adresse-kartotek. En høflig henvendelse er allerede sendt afsted til dem.

Der er højst, sandsynligt tale om at en form for \"Spam robot\" har suset forbi deres forum, og støvsuget alle de mail adresser den har kunnet finde. Ikke ligefrem unormalt, dette har sket på Newsgroups de sidste mange år.

Tænkte lige jeg ville nævne \"detaljen\" ;-)

/SoerenS
Avatar billede soerens Nybegynder
29. november 2001 - 11:54 #4
petter78 >> Jooooh, jeg kunne jo også køre et smut over på mågeøen med et baseball bat? ;-)

Nej, seriøst, jeg tror spammere er rimligt ligeglade med den slags. Det er bedst at ramme dem hvor det gør mest ondt, enten ved at få lukket for deres Internet forbindelse, få lukket hos deres host, eller få rettet en henvendelse til ombudsmanden i det land hvor de hører hjemme.
Avatar billede hologram Nybegynder
30. november 2001 - 12:18 #5
Jeg fik netop en mail fra samme adresse i dag...
Du siger at du næsten ved hvem det er der har haft et sikkerhedsleak, eller måske solgt deres mailingliste til et spam-firma. Du har vel ikke mulighed for at sende mig en mail med lidt info om hvor du har fået mailen fra til spam@beerzone.dk (heh)..?

/Hologram
Avatar billede hologram Nybegynder
30. november 2001 - 12:23 #6
Hmm... \"...lidt info om hvor du har angivet den adresse du får spam fra\" skulle der have stået... ;)
Avatar billede soerens Nybegynder
30. november 2001 - 13:30 #7
hologram >> Jeg har snakket en del med det website, hvor spammeren har fået min adresse fra, og jeg er nu helt sikker på at der er tale om en Spam-robot, der har sust forbi deres forum og støvsuget alle de mail adresser den kunne finde.

Ikke meget at gøre ved det, desværre. Spam-robotten kunne sådan, set nemt finde på at suse forbi Eksperten også, og suge en adresse som den du lige har postet ;-)

Da der er tale om et seriøst website, som tager den slags ting alvorligt (og da jeg ved de måske holder øje med denne tråd ;-), vil jeg helst, ikke afsløre hvem det er.

Jeg vil helst ikke være årsagen til negativ omtale. Jeg kan dog nævne at de måske skriver en artikel om emnet...

/SoerenS
Avatar billede hologram Nybegynder
30. november 2001 - 13:33 #8
Hmm... Det er så i orden, omend en smule irriterende... :)
Avatar billede hologram Nybegynder
22. januar 2002 - 14:40 #9
Har du egentlig fået løst problemet?
Èn af mine venner ringede til ham i dag og bad ham *pænt*
om at fjerne ham fra sin database :)
Prøv det ;)
http://www.krak.dk/scripts/firmainfo.asp?KNR=1544953&data=k&pub_id=KVWW&KaldFra=#firma