Avatar billede tumlehund Nybegynder
06. december 2001 - 19:59 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Udstyr til parallelport

Hvad findes der af muligheder, hvis man har flere enheder, der skal sluttes til computeren via paralleltkablet?

Det drejer sig om en Compaq Presario, som har én parallel port. Der skal tilsluttes en sort/hvid laserprinter, en farve inkjet, en laserprinter/fax og en scanner. Alle fire enheder har kun mulighed for at blive tilsluttet med et parallelt kabelt.

Kan man installere flere parallelporte i computeren, eller kan man bruge en switchbox? Det hele skulle gerne køre automatisk, så når man f.eks. skal printe, så vælger i programmet hvor man vil printe til, og hvis man vil scanne så scanner man bare og computeren finder automatisk ud af det.
Avatar billede jtt Nybegynder
06. december 2001 - 20:03 #1
Hej Tumlehund

Du kan godt isætte en fysisk LPT2 port - d.v.s. som et indstikskort - ligesom f.eks. et netkort. Sådanne kan fås i f.eks. computerforretninger. Afhængig af om du vælger ISA eller PCI er prisen vel 150-300 kr.

mvh

JTT
Avatar billede msmows Nybegynder
06. december 2001 - 20:04 #2
Du kan købe et instikskort med 1 elller 2 ekstra porte (koster under 200,-kr), eller du kan købe en omskifterboks (ret dyr hvis den skal kunne køre automatisk).
Avatar billede msmows Nybegynder
06. december 2001 - 20:05 #3
Der understøttes 3 lptporte ialt, dvs. den indbyggede + 2 mere.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. december 2001 - 20:06 #4
Avatar billede msmows Nybegynder
06. december 2001 - 20:06 #5
1 x Parallel    ISA 85 kr.
2 x Parallel    ISA 123 kr.
1 x Parallel    PCI 134 kr.
2 x Parallel    PCI 279 kr
Avatar billede soreno Praktikant
06. december 2001 - 20:07 #6
http://www.edbpriser.dk/hardware/io-kort.asp kan du finde nogle indstikskort der muliggør ekstra parallelporte. De optager naturligvis et udvidelses slot hvilket kan give problemer hvis du ikke har ret mange ledige..

jeg tror du skal have fat i http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314577900
og/eller
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314577899

faktisk er det også muligt hvis scanner/printere understøtter det, at vidrekoble parallelkablet til en anden enhed (så at der kan være to enheder på samme parallelport)
eks:
pc->scanner->printer
(prøv at kigge hvilke stik der findes i enhenderne)
Avatar billede tumlehund Nybegynder
06. december 2001 - 20:35 #7
Jeg har jo 4(!) enheder som skal tilsluttes...

Kan man godt have 4 parallelporte i sin computer? Bliver der ikke problemer med IRQ\'er? msmows, du siger at der max. kan sættes 3 stk. i? Hvis det er rigtigt, så er jeg jo nødt til at investere i en switchbox - hvor finder jeg sådan en (automatisk, IKKE manuel)?

Desværre er der ikke noget gennemgangsstik i nogen af enhederne. :-(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. december 2001 - 20:41 #8
det første du kan gøre!
mange scannere har en ekstra parallel port, så du kan sætte den ene printer på scanneren..

Så er vi nede på 3 stk
så kan du evt. købe 2 ekstra Parallel porte..
eller købe en Switch.. kontakt din lokale forhandler og hør med dem!.. det kan være at de har en bedre ide!!

Hvis du har USB.. så kan du godt få så du sætter en alm. Printer (med alm. parallel port) til en USB port!
Vi har et par stykker af dem, LPT til USB..
Avatar billede msmows Nybegynder
06. december 2001 - 20:45 #9
En enkelt autoswitch er rimelig i pris, skulle kunne fås for en 250,-kr.
Parallel til usb, ja det findes, på nogle få printere virker det udemærket, de fleste er til gengæld meget problemfulde. Ideen er jo ellers meget besnærende, det er da et forsøg værd.
Avatar billede tumlehund Nybegynder
06. december 2001 - 20:51 #10
Jeg gentager: der er IKKE gennemgangsstik i nogen af enhederne - heller ikke scanneren... :-(

Så jeg er nødt til enten at sætte en auto switchbox på, eller 3 ekstra parallelporte - kan man det?? Har msmows ret i at man max kan sætte 2 ekstra på?

Hvis man bruger en auto switchbox, hvordan fungerer det så? Kan man bare fra Word vælge den printer man vil skrive til?

Kender I et sted hvor man kan købe sådan en box?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. december 2001 - 20:52 #11
ellers er der en HELT anden mulighed..

Hvis der er flere der skal bruge dem.. så kunne du købe en HP JetDirect Box..

Der har du 3 Parellel porte, som du sætter i boxen.. fra boxen går der så et NETKABEL RJ45, som du evt. kunne sætte i dit netkort (hvis du har det!) eller i en hub eller switch..!

men sådanne en box koster en 1200-1500 kr.. men så kan du ALTID bruge dem.. og hvis du får flere PC\'ere og sætter dem i netværk.. skal den ene PC ikke være tændt, for at kunne udskrive!!

PS.. du skal IKKE sætte scanneren på sådanne en box, da 99% af alle scannere IKKE kan scanne over netværk *S*
Avatar billede msmows Nybegynder
06. december 2001 - 20:56 #12
Maksimum er 3 lptporte. Du kan købe switche hos de fleste edbfirmaer, et par eksempler SHG, PRC, OSV.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. december 2001 - 20:57 #13
drop det med JetDirect Box.. fandt lige prisen.. den er lidt for HØJ!! ;o)

http://www.jetdirect.hp.dk/prod_detail.php3?prodnum=J3265A
Avatar billede msmows Nybegynder
06. december 2001 - 21:41 #14
>rkhdk - årrhh hva\' det er da bare småpenge ;O)
Avatar billede tumlehund Nybegynder
07. december 2001 - 11:08 #15
God damn... Det vil sige at min eneste mulighed er en automatisk box... men det er vel heller ikke så dårligt?! Jeg sparer jo et PCI slot (og dermed en IRQ).

Jeg forsøgt at finde boksen, men det er sgu ikke så let - der er masser af switchboxe, men ikke nogen med 1 PC -> 4 printere. HRMPF!!! Hvor fa\'en finder jeg den???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. december 2001 - 12:16 #16
http://www.shg.dk => hardware => switchboxe => de har en noname til 4PC\'ere => 1 Printer..
Gad vide om den kan modsat 4Printere => 1 PC ??
Avatar billede msmows Nybegynder
07. december 2001 - 13:53 #17
Jep SHG har automatiske omskiftere 1pc-2printere 350,-kr
men 1pc-4printere er mekaniske
Avatar billede tumlehund Nybegynder
07. december 2001 - 15:04 #18
OK, tak for det, men hvis man bruger sådan en boks, hvordan fungerer det så fra f.eks. Word?
Avatar billede msmows Nybegynder
07. december 2001 - 20:37 #19
Sådan at hvis du vælger \"printer1\" så stiller den automatisk om til \"printer1\", vælger du \"printer2\" stilles der automatisk om til \"printer2\". Rat nærmt ikk\'?
Avatar billede tumlehund Nybegynder
07. december 2001 - 22:48 #20
jo, skide smart... rofl! Tak for hjælpen gutter!
Avatar billede tumlehund Nybegynder
07. december 2001 - 22:49 #21
jo, skide smart... rofl! Tak for hjælpen gutter!