Avatar billede freako Nybegynder
20. december 2001 - 20:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Booting med GRUB Windows 2000 & Redhat

Jeg har lige installeret Linux, og har aldrig nogensiden prøvet at køre med Linux før, så selvfølgelig har jeg nogle problemer.
Jeg startede med en hel clean computer, og installerede først win2000 derefter Redhat linux 7.2. Problemet er bare at nu kan jeg ikke komme ind i Windows fra boot menuen, hvad skal jeg skrive i den for også at kunne komme ind i windows???
Desuden er jeg også ved at installere Ximian Desktop, men det siger at computeren mangler noget der hedder libgtkhtml, jeg har imidlertidig hentet den manglende fil, men jeg kan ikke finde udaf at unextracte den, eller installere den. Please help a Linux Newbi

På forhånd tak for alt hjælp!!    :o)
- Phil
Avatar billede brilleaben Nybegynder
21. december 2001 - 09:51 #1
Det >nemmeste< (ahem) er at installere GRUB/Lilo i din bootpartition og så bruge windows bootloader til at starte windows og linux.

Dvs ... forfra igen :-)  Installer windows, installer linux.  Installer GRUB/Lilo i den første sektor på din boot partition (normalt /boot) - ikke i MBR!
Hvis det er muligt at lave en boot disk under installationen af linux så lav en sådan.
Boot linux (evt. ved hjælp af bootdisken).  Kopier bootsectoren til en fil:

dd if=/dev/hdaX of=bootsect.lnx bs=512 count=1

(/dev/hdaX er den partition der indeholder GRUB/lilo).

Boot windows, kopier bootsect.lnx til c:\\
Tilføj følgende linje til c:\\boot.ini:

c:\\bootsect.lnx=\"Linux\"

Reboot ... og du burde have muligheden for at boot linux fra din windows loader .... :-)

Avatar billede motu Nybegynder
22. december 2001 - 12:45 #2
ang boot.

Du skal finde ud af hvor på hardisken din windowspartion ligger.

/dev/hda1 eller noget.

Dernæst skal du kigge i din bootconf .. som ligger i /boot/grub, eller noget tilsvarende.

der skal du tilføje, på sammen måde som dine linuxpartioner står.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2001 - 15:24 #3
Du er sikker på du ikke kan vælge \"NT\" når grub starter?
Avatar billede motu Nybegynder
22. december 2001 - 15:56 #4
jeg kunne heller ikke boote min win2k sammen med debian før jeg lagde win ind i grub .. grub er lidt anderledes end lilo.
Avatar billede unocom Nybegynder
22. december 2001 - 23:28 #5
der er mange måder at gøre det her på.
jeg vil lige demonstære en lilo gannemgang.

[/etc/lilo.conf]
boot=/dev/hda2
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
default=linux

image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2
    label=linux
    read-only
    root=/dev/hda2

other=/dev/hdc1
    optional
    label=dos

[end]

Også trin for trin.

\"boot=/dev/hda2\"
det er hvor den skal instalere lilo.
hvis man vil den skal være på \"/dev/hda\"
for at det er den du loader når computeren starter.

\"map=/boot/map\"
map vil jeg ikke gennem gå da jeg ikke syntes den
er så realavant.(skal være der)

\"install=/boot/boot.b\"
Heller ikke realavant.(skal være der)

\"prompt\"
det er om den skal spørge om man selv vil vælge
hvad man vil boote. (Skal være det)

\"timeout=50\"
Det er hvorlang tid den skal vænte med at gå vidre hvis man ikke trykker på noget.

\"message=/boot/message\"
Hvis man gerne vil have en tekst besked til at stå der under opstart.

\"Default=linux\"
Det foretrukene styre system, den skal vælde når timeouten løber ud.

Nu kommer noget af det vigtige.

\"
image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2
    label=linux
    read-only
    root=/dev/hda2
\"
dette er til linux systemet så det skal du nok ikke pille ved.(Nix Pille, hvis du kan boote
linux)

Og det det hele går ud på.

\"
other=/dev/hdc1
    optional
    label=dos\"
Windows ,eller hvilke system man nu skal have med
i listen.

\"other=/dev/hda1\"
Denne command bruges til at fortelle lilo hvor
Windows ligger. min windows ligger i \"hda1\" forde
at jeg instalerede Windows førest. man kan se de forskellige betegneleser under instalationen af

ellers man man prøve sig frem.

\"label=dos\"
det er bare hvad det skal stå i menuen.

Husk altid at exec lilo bagefter. så skulle der
gerne sige at den har sat de 2 systemer op.

bagefter genstarter men og ser om det funker. hvis der ikke gør så prøv commandoen \"man lilo\".

det var vist det.

UnoCom.
Avatar billede unocom Nybegynder
22. december 2001 - 23:29 #6
Eller det var jo et Svar. hehe.
Avatar billede motu Nybegynder
22. december 2001 - 23:36 #7
ehm

han booter med grub
Avatar billede freako Nybegynder
23. januar 2002 - 17:26 #8
Jeg booter med Grub, men ville meget gerne boote med win2000 menu, er det muligt, hvis ja hvad skal jeg så skrive i boot.ini'en
Avatar billede brilleaben Nybegynder
23. januar 2002 - 17:34 #9
Set i mit svar ...  Fra din linux henter du først block fra den partition hvor Grub ligger.  Kopier den til din windows partition.
Tilføj følgende linje til c:\boot.ini:

c:\bootsect.lnx="Linux"

Reboot & du har nu muligheden for at boot'e linux.