Avatar billede starfish Nybegynder
22. december 2001 - 00:13 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Vurdering af soje.dk - giv den venligst hele armen :-)

Sitevurdering af soje.dk

Så har jeg endelig fået mit eget domæne (næsten, da det endnu ikke er oprettet :-) og jeg har de sidste par dage lavet lidt på den side jeg har tænkt mig at smide der. Nu vil jeg jo gerne have lidt med i forbifarten, så det må I gerne hjælpe med....

Så vurder venligst følgende kategorier:

** Design **
Passer designet fint til siden og er der evt. designfejl, der skriger i øjene?

** Brugervenlighed **
Er sitet til at finde rundt på? Er links til at finde?.... you know ... brugervenlighed..

** Indhold **
Ja, her er ikke så meget endnu, men kom gerne med input på hvad der evt er rigtigt/forkert. Og evt også forslag til indhold.

** Ris og ros **
Ja, kom med det.

** Andet **
Ja her er jeg blank, men der er sikkert noget. Forslag til ting og sager.... f.eks.? En søgefunktion perhaps?
Hastighed?

Har testet sitet i flg. browsere hvor de fungerer næsten som det skal i alle: Opera 6, IE5, NS 4.08 og NS 3.04.

Evt. ”karakter-givning” på 13-skalaen så jeg har noget at holde mig til :) Gerne en karakter i hver kategori...

Midlertidig url:
http://www.fishcorp.dk/starfish/soje/index.php

Så er det bare at gå igang.
Avatar billede zhatten Nybegynder
22. december 2001 - 00:20 #1
Designet er meget lige til, meget flot :o)

Det er meget nemt at finde rundt, men jeg tror ikke du behøver både en menu i bunden og i toppen, det taer jo mindre end 2 sek. at komme til toppen :o)

Hmmm, ja indhold hvad kan man sige der, noget omwebudvikling ;o)

Jeg synes siden er meget flot og jeg har umiddelbart ikke fundet nogen fejl der irreterer mig.

Kun lige et spørgsmål :
Hvad skal baggrunden på logoet forestille ?

Jeg så lige at der i Den blåtop i det øverste af browser vinduet stod nyheder - www.overclocking.dk
skift den ud med soje.dk - et site om webudvikling

MVH.
Alexander Holm Viborg
http://www.ahv.f2s.com
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2001 - 00:34 #2
Jeg er sgu enig med zhatten. Simpel men flot og nem at finde rundt i. Mere er der ikke at sige.

Skal logoet ikke forestille en motorvej, hvor man har haft åbnet lang tid for linsen, så lyset fra bilerne er blevet trukket ud som lange streger.
Avatar billede starfish Nybegynder
22. december 2001 - 00:34 #3
woops, det var en smutter. Grunden er at jeg lavede et udkast til www.overclocking.dk, som jeg så byggede videre på her :-)

Det skal ikke forestille noget specielt det baggrundshalløj. Det var bare et billede af en vej, jeg har lavet lidt om på. Noget jeg fandt på en grafik-cd jeg har ... det er såmænd det.

Det med menu i bund og top har jeg overvejet. Måske kun bruge den på de sider der indeholder meget? (det kommet siden forhåbentligt til :-)

Ved ikke om jeg skal lave en anden baggrund i logoet. Der skal helst gerne være et eller andet der bryder med resten af siden mht. farver.

Tak for dine positive kommentarer. (Håber alle andre er ligeså positive 8)
Avatar billede starfish Nybegynder
22. december 2001 - 00:36 #4
>>ufc
godt gættet... :-) Ikek at billedet har nogen synderlig betydning. Det var jo som sagt fremstillet til mit forsøg med overclockings nye design og der havde det \"lidt\" med overclocking/hastighed at gøre. Måske jeg skal lave et logo et MySQL Delfinen og den noget hemmeligere PHP Skildpadde: -)

Avatar billede Slettet bruger
22. december 2001 - 12:51 #5
Førstehåndsindtrykket er ikke så fedt, da den virker ret kold. Der er ingen videre varme farver og ingen specielle blikfang, som giver én et godt indtryk fra start af!

Design:
Det er liiidt kedeligt at se på, og logoet øverst forbedrer ikke dette intryk. Det er gråt og sort og lader intet tilbage til fantasien.
Linksene er de eneste, der skiller sig ud, men det gør kun, at man lægger mærke til deres kedelige look.
Det ser ikke så fedt ud med de to grå kasser lige efter hinanden oppe øverst, altså den, hvor der står \"soje.dk - et site...\", og den øverste menu. Du kunne evt. vælge at smelte dem sammen til én boks?
Ternene i baggrunden er for normale at se på, men redder til gengæld siden fra at være helt syg at se på, da en solid hvid baggrund ville have været prikken under i\'et, eller hvad man nu siger.
De to W3C-billeder nederst er grimme, selvom de ikke direkte sprænger dit farveskema. Men jeg synes nu alligevel, du burde fjerne dem!
Karaktér for design: 6-7 på 13-skalaen!

Brugervenlighed:
Dette er den kategori, som dit site udmærker sig mest i. Der er ikke ligefrem kælet for overblikket eller navigationen, men dit lidt kedelige look giver automatisk et godt view over siden.
Der behøver dog ikke være en både top- og bundmenu.
Overskriften på siderne skal nok være fed og lidt større, og datoerne ud for nyhederne skal arrangeres på en anden måde, da det bare virker som en slags ID-kode nu.
Du bør have en formmail på din side, så folk ikke er tvunget til at sende dig en mail via deres egen mail-program. Og så skal du selvfølgelig også linke til denne formmail istedet for at bruge mailto:!
Der kommer lige præcist en lodret vertikal scrollbar i IE5 opl. 1024*768, som sagtens kunne undgås, hvis du enten fulgte nogle af mine tidligere pladsbesparende råd eller satte margenerne på siden til 0!
Karaktér for brugervenlighed: 9 på 13-skalaen!

Indhold:
Der er ikke noget spændende læsning på din side, og du skal nok ikke regne med, at folk bliver på sitet specielt længe, med mindre de har noget vigtigt at foretage sig der!
Men der er ikke mange sprog-, stave- eller tegnsætningsfejl, og det trækker lidt op!
Karaktér for indhold: 7-8 på 13-skalaen!

Andet:
Siden er ret hurtig at loade, selvom der er lidt dumt, at man skal loade top-logoet hver gang, man skal hen på en ny side!

Konklusion:
Et ret kedeligt site, men rimeligt brugervenligt og godt korrekturlæst. Der er også en hel del skønhedsfejl, som ikke hjælper på det samlede indtryk.

Samlet karaktér: 7 på 13-skalaen!
Avatar billede starfish Nybegynder
22. december 2001 - 14:45 #6
>>phoenixv
Tak for den gribende vurdering :-)

Har rette datoformatet.. du havde ret i din udtalelse. Det ser vist mere menneskeligt ud nu... hehe

Har prøvet med et nyt \"logo\" det passer bedre ind mht farver(?) Det fylder også mindre, så siden er blevet endnu hurtigere..

har også ændret <h5> taget fra størrelse 16 til 18. Giver det bedre overblik?

Lodret scrollbar kan jeg ikke gøre noget ved, da det er variablet hvor meget der er på de forskellige sider.

Formmail er (snart) ved at blive implementeret. :-)
med hensyn til navigationsbar i top og bund overvejer jeg det stadig.  Jeg risikerer jo at der kommer meget indhold på siden, og så er der pludslig ikek så kort til toppen :-) Hvis jeg fjerner den bliver siden jo også en smule \"bundløs\"?
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2001 - 19:20 #7
Nu er det blevet en del bedre, da logoet giver en noget spræl i siden.
Men der er stadig ikke noget nytænkning på siden, og hvis man vil have mange besøgende, så er det en af vejene frem!
Datoerne er fine du, men på dansk staves månednavne med småt, fx. \"22. december\"!
Jeg synes stadig du skal slette de to W3C-billeder. \"Ikke-nørder\" er lidt ligeglade med, om din side overholder standarderne, så længe den kan ses!
<h5>-tagget er bedre nu, det skal i hvert fald ikke være mindre. Prøv lige en gang med størrelse 19, det tror jeg vil passe perfekt!
Jeg tror ikke nædvendigvis din side vil blive en bundløs brønd af at du fjerner den nederste menu. Men du kan evt. sætte et \"Til toppen\"-link ind et sted nederst, som henviser til et anker i toppen af din side!

Ny karaktér: 8-9 på 13-skalaen. Der mangler stadig lidt i designet og en masse uoriginaliteter!
Avatar billede sazko Nybegynder
23. december 2001 - 19:28 #8
Jeg synes sku\' det ser godt ud. Det gule passer ganske godt sammen med det gra, så der synes jeg ikke der er noget at komme efter. Har heller ikke noget imod en menu i toppen i bunden, men som du selv skriver, så skal det jo nok kun være på de sider der står meget på. Alt i alt 8 @ 13

/Sazko
www.walt.webpunkt.dk
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2002 - 22:05 #9
Har du fået svar? Spørgsmålet er ikke lukket.
Avatar billede starfish Nybegynder
28. august 2002 - 22:34 #10
Sorry. Nu er det lukket :-)