Avatar billede chris2k Nybegynder
25. december 2001 - 15:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Lyd redigering

Jeg skal bruge et extension eller sådan noget, som kan åbne og sammensætte lydfiler, og retunere dem som et output.

Nogle som har erfaring med dette?
Avatar billede muggemand Nybegynder
25. december 2001 - 16:13 #1
Er det et program du mangler????

Så kan jeg anbefalde Sound Forge 5.0

Du kan redigere alle lydformater næsten som gemme dem i hvilket format du har lyst til.
Avatar billede jasber Nybegynder
25. december 2001 - 16:15 #2
Ville være synd at sige at jeg har erfaring med den slags i PHP (desværre) - men det kan være du kan finde noget her der kan pege dig i den rigtige retning:

http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Audio_and_Sound/
Avatar billede myplacedk Nybegynder
25. december 2001 - 21:54 #3
I hvilket format?

Hvis det er et \"raw\" format (altså uden headere og komprimering) er det jo bare at sammensætte indholdet af filerne.
Hvis du mener at \"mixe\" dem er det også ret simpelt.

Kan du selv bestemme formatet?

Hvis ikke, så kig på url du fik af jasber, og meld tilbage.
Avatar billede chris2k Nybegynder
25. december 2001 - 21:56 #4
Det er ligemeget hvilket format de kommer fra, det der er vigtigt er outputtet.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
25. december 2001 - 22:20 #5
Herligt. :)
Har du så hvad du skal bruge, eller mangler du et skub mere i den rigtige retning?

Og skal outputtet være i et bestemt format?
Avatar billede chris2k Nybegynder
26. december 2001 - 01:23 #6
Outputtet skal være noget en browser kan afspille... Wav eller mp3
Avatar billede myplacedk Nybegynder
26. december 2001 - 10:40 #7
Hvis du har mulighed for det, vil det nok være en god ide at sende det i mp3-format. Det sparer en hulens masse båndbredde og ventetid.
Men det kommer jo an på målgruppen, om du vil stole på at mp3 er en mulighed. Lidt svært at rådgive, når jeg ikke aner hvad det skal bruges til. :)

Hvis du kan køre eksterne programmer kan du sammensætte lyden med et kopi-program (copy i dos, cp i unix), og så mp3-encode det. Måske kan mp3-encoderen klare raw data, og så begynder det jo at blive nemt.
Men måske tager det for lang tid at encode lyden, det kommer an på hvad det skal bruges til.

Well, du må sige til, hvis du har flere spørgsmål. :)
Som sagt er det svært at give gode råd, når man ikke aner hvad det skal bruges til. Men jeg har da nævnt nogle af mulighederne.
Avatar billede chris2k Nybegynder
26. december 2001 - 17:19 #8
Tak for hjælpen, spørgsmålet lukkes da der ikke er kommet nogle konkrete svar.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
27. december 2001 - 11:04 #9
Øhm... Det forstår jeg ikke lige.
Hvis der ikke er kommet nogen brugbare svar, så venter man lidt længere. Et døgn er altså ikke særligt lang tid.

Desuden synes jeg mine svar er ret konkrete. Hvis der er noget du ikke forstår, eller noget du gerne vil have uddybet, så kan du jo bare sige til.

Essensen af mit sidste svar:
1) sammensæt lyden med et kopi-program (copy i dos, cp i unix)
2) encode evt. til mp3

Det synes jeg er så konkret, som det kan blive.
Jeg kunne så have tilføjet at 2\'eren i stedet kunne være at tilføje en wav-header, men du sagde jo at mp3 kunne bruges.
Avatar billede chris2k Nybegynder
27. december 2001 - 11:09 #10
Det var noget jeg skulle finde ud af for en ven, og han ville ikke bruge det alligevel.

De svar der var kommet, kunne hellerikke bruges. Det her skal køre i php, ikke et Linux Shell.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
27. december 2001 - 11:25 #11
Hvis ikke du har adgang til at køre eksterne programmer, så kan du også sammensætte filer via PHP. Det er bare en hel del langsommere. Gør dog ikke så meget, hvis serveren er stor nok. Og hvis du sammensætter det *mens* du sender, så bliver der ingen forsinkelse.
Du kan dog ikke mp3-encode med PHP. Mig bekendt... :)  Det vil i hvert fald ikke være en god ide.

Desuden var der ingen snak om Linux. Jeg nævnte i flæng dos-basrede og unix-baserede os\'er, da jeg ikke ved hvad standard kopi-programmet hedder i andre os\'er.

Og så vil jeg foreslå, at du skriver det rigtige (er ikke aktuelt alligevel) i stedet for det fis (dit svar er ikke godt nok, og jeg gider ikke spørge efter flere detaljer).

Og en lille ting der ville være rart: Overvej lige to gange inden du spørger. Jeg er lidt træt af at bruge energi på folk, der så til sidst egentlig ikke gider bruge det alligevel.
Avatar billede chris2k Nybegynder
27. december 2001 - 11:31 #12
1) Det med alt det arbejde der skal laves, er en hel anden ting jeg ikke rigtigt havde tænkt på. Der skal jo bruges meget arbejde og resourcer på at sammensætte disse data, derfor kan det hele i praksis ikke lade sig gøre.

2) Mit svar var lidt for standard, det undskylder jeg.

3) Et forum er et sted hvor folk spørger, og får svar. Der er ingen krav om at folk vil bruge informationerne.

Jeg smutter på ferie.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
27. december 2001 - 11:47 #13
1) Hvis du siger det... Jeg aner som sagt ikke hvad det skal bruges til, men jeg plejer at finde på en løsning til den slags problemer.

2) Helt fint.

3) Nej, der er skam ingen krav på det område. Men jeg er lidt træt af at bruge energi på folk, der så til sidst egentlig ikke gider bruge det alligevel. Eksperten er jo kun et medie. Det er kommunikation mellem mennesker. Når folk betaler mig for at lave noget, må de selv om hvad de bruger det til. Men når jeg laver noget gratis, så synes jeg ofte folk viser for lidt respekt for resultatet.
Hvis vi skalerer det op, er det måske nemmere at forstå: Jeg mangler en reol, og beder min far lave en. Han finder det bedste træ på lageret, og bruger en søndag på at lave en fin reol. Mandag efter arbejder kommer han med den. \"Nah, jeg vil egentlig ikke have en reol alligevel. Bare glem det...\"
Avatar billede chris2k Nybegynder
30. december 2001 - 22:21 #14
3) Jeg kan godt se problemet, og kan også godt følge dig...ihvertfald en del hen af vejen. Nu bruger du jo et ret absurd eksempel. Jeg har jo ikke ligefrem bedt dig om at lave noget, spurgte blot om information og erfaringer på området.

Men lad nu alt det ligge.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
30. december 2001 - 23:08 #15
Uanset om jeg laver noget konkret kode, eller om jeg prøver at sætte mig ind i din situation og komme med gode råd og forslag, så er det noget, der kræver tid og energi.