Avatar billede danic Nybegynder
16. januar 2002 - 13:25 Der er 2 kommentarer og
5 løsninger

Frames - Er de så dårlige?

Jeg kunne godt tænke mig at få html frames, sat på plads en gang for alle.

Jeg har ofte læst at man skal holde sig væk fra frames, da det er dårlig programering. At søgemaskinerne fravælger sider der indeholder frames.

Kan det være rigtigt, i så fald, hvilke alternativer findes der? e.v.t PHP eller huh?
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
16. januar 2002 - 13:32 #1
Hej.

tabeller, næsten alle sider i dag er lavet med tabeller og vis du bruger php kan du bruge include funktionen som gøre det en del lettere at håntere.

Vh. Thomas Nielsen
www.TekniskDesigner.dk
Avatar billede waldowolf Nybegynder
16. januar 2002 - 13:33 #2
Du skal bruge det som passer til dine brugere, ser bedst ud, og mest brugervenligt\".

Men...
Frames \"er\" på vej ud af standarden...

- De fleste har jo en god forbindelse 56+, så det er jo ikke Load tiden, der gør dem \"gode\".

- Hvis du bruge det pga. det er nemmere at opdatere, bed jeg du kan bruge PHP, ASP og Javascript. Sikekrt også i CGI, Pearl, JSP - men jeg \"ved\" det ikke.

Mvh - Casper S
www.enter-s.dk
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2002 - 13:33 #3
Frames kan være nyttige til mange ting, men man bør overveje og planlægge før man bruger dem.

Ulemper:
- søgemaskiner. Dette kan du delvis løse ved <noframes> tagget
- navigation. Hvis du åbner en enkelt del af et framesæt kan navigationen mangle. Dette kan man forholdsvis nemt kode sig ud af med JavaScript.
- små skærme klmmer tingene sammen, og hvis man ikke husker dette kan det se sjovt ud.
- bookmarks. Til Explorer kan man kode sig ud af dette med JavaScript

Fordele:
- opdatering sker hurtigt
- let at bruge
- en JavaScript menu som f.eks. en træmenu fungerer godt her
- Stort set alle browsere kan nu læse frames.
Avatar billede dkn Nybegynder
16. januar 2002 - 13:37 #4
for det første har frames intet med programmering at gøre...
for det andet synes jeg frames er en smagssag... det fungerer udemærket men det ser forbandet amatøragtigt ud... så om du vil bruge det eller ej er et spørgsmål om udseende.

Det kan dog være vanskeligt for en ny i html at finde ud af sætte de rigtige target værdier så linksene åbner i de frames man gerne vil have den til...

En fordel ved frames kan være loadhastigheden, det er væsentlig hurtigere hvis man ikke skal hente hele \"basis siden\" som man skal med tabeller...

Jeg selv holder mest på tabeller og ssi... ssi er en funktion der gør at du kan sætte din side sammen som et enkelt puslespil... du kan læse mere på http://www.html.dk/tutorials/ssi hvor der står en hel del....

Mvh. dkn
Avatar billede callesen Praktikant
16. januar 2002 - 13:38 #5
\"Jeg kunne godt tænke mig at få html frames, sat på plads en gang for alle.\" Det får du garanteret ikke - Det er et emne med både kult og myte.
Men her min mening:
Frames er som alt andet i denne verden godt til noget, hvis det bliver brugt rigtigt til det rigtige.
Et problem med søgemaskiner kan være at de indekserer et af underdokumenterne - så hvis man klikkerder, kommmer  man ikke til den rigtige åbningsside. Men det kan løses med flg. script i hvert underdokument:
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">
<!--
    function Rebuild() {
        if (parent != null && parent != self) {}
        else { document.location = \"http://din-URL.dk/index.html\";; }
    }

    Rebuild();
// -->
</SCRIPT>
Så er det problem løst.
At søgemaskinerne springer frames over er vist mere en myte. Der er masser af frames i søgemaskinerne - de sider jag har lavet med frames er altid blevet fundet.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2002 - 13:42 #6
jepper. www.divxit.dk har en tom frame øverst til at håndtere e-mail og noget andet skidt.

Den dukker da altid op i de søgemaskiner jeg har tilmeldt den :)
Avatar billede danic Nybegynder
16. januar 2002 - 14:11 #7
Tak for alle de gode svar.