Avatar billede zlog Nybegynder
21. januar 2002 - 14:18 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Opstart

Hej, jeg søger en detaljeret beskrivelse af alt hvad der sker under opstart af en maskine, lige fra man tænder den til man logger ind i windows, noen der ved hvor man kan finde sådan en ?

Avatar billede yonzie Nybegynder
21. januar 2002 - 14:19 #1
Suk suk suk... proeve at faa andre til at lave dine skoleopgaver?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
21. januar 2002 - 14:25 #2
Jeg ville lede på
Eksperten der har været spørgsmål til dette før.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. januar 2002 - 14:44 #3
zlog >> der sker MEGET! ;0) og du skriver detaljeret beskrivelse, daaaamn *g*
Avatar billede zlog Nybegynder
21. januar 2002 - 15:10 #4
metal hansen -> jeg er godt klar over der sker meget, og jeg er derfor i det heletaget nysgerrig omkring det.. derfor spørg jeg her, efter sigene skulle det vrimle med IT-eksperter her, så noen må da have den beskrivelse, eller vide alt om det =)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
21. januar 2002 - 15:10 #5
Godt at tjene 100 points, meeeeeeeeeeeen tænk på hvor meget tid man skal bruge på det.
Avatar billede zhark Nybegynder
21. januar 2002 - 15:18 #6
Jeg plejer bare at hente en kop kaffe, men hvad unge menesker laver (inden de logge ind) må vel være en privat sag :-)
Avatar billede zhark Nybegynder
21. januar 2002 - 20:35 #7
Undskyld hvis jeg (forsøgte) at vær morsom!
1) Når man tænder checkes først \"POST\" = en indbygger Power On Self
  Test
2) POST  giver så eet kort BEEP = OK og desuden er der mulighed for
  andre beep (frequencer) der kan indikere og beskrive evt. fejl,
  som gør der ikke kan startes op.
3) BIOS: Er POST = OK startes BIOS, som er en chip indeholdende små
  programmer der tjekker og opsætter det nødvendige, så \"koncern
  chefen\" CPUen kan overtage kontrollen og fordele ansvaret til div.
  underdirektører som CHIP SET der sørger for  at de andre små
  enheder får ild i røven!
4) CPU: Når den overordnede har fået control over hvad der er som
  den skal styre startes OS
5) OS = OperationSystem: Som nu startes op ved en såkaldt boot-proces
  og så skulle man gerne kunne køre!

Det hvert i hvert fald de store træk, hvad der sker, at  man så  lige efter POST kan gå ind i BIOS og der ændre noget på hvad de små prg. rent faktisk skal eller ikke skal - og hvad bios egentlig kan, samt nærmere om OS osv. så vil det blive lidt af en STOR bog!
Avatar billede zlog Nybegynder
21. januar 2002 - 22:35 #8
zhark -> det er en udemærket beskrivelse.. men jeg skal bruge den lidt mere detaljeret.. ikke som BIOS men alle de ting som Windows loader ind under opstart.. hvilke er det og deres funktion.. der må være en side et sted med det..
Avatar billede the_magician Nybegynder
22. januar 2002 - 17:57 #9
Windows loader det du beder den om, stort set. I roden af dit c drev findes nogle filer. Bla. autoexec.bat hvilket egentligt hører til noget DOS. Windows læser denne fil.

Hvad windows ellers laver under opstart kan jeg ikke sige noget om. Men jeg kan skaffe lidt info til i morgen, hvis du kan vente så længe. Så kan jeg også komme med noget mere om Autoexec.bat !

Når så selve Windows begynder at loade (lige inden og lige efter login) så loades nogle andre programmer. Og disse kan du også rode lidt med. Skriv msconfig i kør og vælg det sidste faneblad. Der ser du de programmer som Windows loader.
De er placeret rundt omkring i forskellige filer (de kommandoer der loader disse programmer). Folderen Start (Start -> Programmer -> Start) som på engelsk hedder Startup kan indeholde nogle genveje til programmer. Disse programmer loades, hvis de kan findes. Der er en nøgle i registreringen, kan finde den specifikke senere, derfra loades også nogle programmer. Og så var der et sted mere, men det kan jeg ikke lige huske.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. januar 2002 - 00:58 #10
Zlog>
Det du "beder om" er jo nærmest umuligt!
OK som en skole opgave (hvis du kan finde en sådan). Skulle man skrive en sådan (kort!!!) jeg gentager lige KORT, beskrivelse over hvad Windows loader, ville der være med så mange tekniske udtryk og forkortelser, at kun eksperter ville ane en disse.
Og hvis DE forstår "forkortelserne" hvad  tror du så de vil mene om en sådan (kort)beskrivelse??
Her er et link til nogle 1000 forkortelser!
Avatar billede zlog Nybegynder
23. januar 2002 - 09:55 #11
zhark -> jeg ved godt det er enormt meget, det er jo oxo derfor jeg skriver det herinde.. kunne være der var et sted med en side om emnet.. noen som har været det igennem før så man ikke skulle til det hele igen.. muligt det er en stor opgave i sig selv, men stadig blot en lille del af den opgave jeg er i gang med.. såååå =)
Avatar billede zhark Nybegynder
23. januar 2002 - 11:35 #12
OK - men jeg glemte linket, ved ikke om du kan bruge de forkortelser som "KPI-LBX" m.v. til noget?
Avatar billede zlog Nybegynder
24. januar 2002 - 07:23 #13
try me..
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
04. marts 2002 - 05:06 #14
tid at lukke?!